• Cedergren

kladdiga ögon 1v4dagar gammal bebis

Min son har ett kladdigt öga jag tvättar med vatten men det kommer tillbaka lika fort.
    det är bara det ena ögat . ska till bvc på tis o ska fråga då .men tänte höra om nån har något tips på hur man får de sluta kladda? försvinner det av sig själv? eller behövs nån salva/ögondroppar?

• Svar på tråden kladdiga ögon 1v4dagar gammal bebis
  • mammaflickan

Tvätta med koksaltlösning. Man kan göra det själv genom att koka upp vatten med lite salt i.

• Linmin

Vi kokade upp bara vatten till sonen och tvättade med och kladdet i ögonen försvann redan efter ett par gånger....

• Zsarah

Det kan vara så att tårkanalerna är trånga. Detta brukar gå över av sig själv.

• Mephala the ranger

Dottern hade också kladdiga ögon. Bara att koka upp vatten och torka med lite bomull. Tänk på att inte torka med samma bomull i båda ögonen. Tvätta ofta så kommer det nog att försvinna.

• JePaLuLi
    Zsarah skrev 2009-02-22 11:44:19 följande:
    Det kan vara så att tårkanalerna är trånga. Detta brukar gå över av sig själv.
    Så har det varit på båda våra barn. Tydlign väldigt vanligt.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Lucas 071125♥¸.?°´¯) ♥♥ (¯`°?.¸ ♥ Linus 081206♥¸.?°´¯) ♥
  • Flyssel

Som sagt så beror det nog på att nyfödda ofta har väldigt trånga tårkanaler. Det allra enklaste är att tvätta med ljummet vatten, och se till så du inte använder något som luddar. Och torka alltid utifrån och in mot näsan.

• Snubbelfot

Går bra med vanligt ljummet kranvatten, tvätta gånger flera/dag.
    Beror troligen på trånga tårkanaler som en del redan skrivit. Växer ofta bort av sig själv. Man gör inget åt det innan ett års ålder.

• Cedergren

okej tack då får jag fortsätta tvätta ögat hoppas att det försvinner . han verka inte störas av det som tur är .

• Linmin

Ps.Vår son hjälpte det inte med att tvätta med vanligt kranvatten, bvc-sköterskan sa att detta ofta inte hjälper p g a det vattnet är inte så rent som kokt vatten är.....

• Cacaoo

Här torkar jag också kladdiga ögon. Kokar upp vatten.
    Sen sa de på bvc att man kunde masera lite försiktigt inne vid ögonvrån det skulle hjälpa.
    Nu e snart ögonen bra efter ca 4 veckors torkande.

• Double the joy

Vi fick oxå rådet att massera i ögonvrån (in mot näsan) 10 st små cirkelrörelser och det fungerade kanon. Sen finns det Supranettes på apoteket du kan torka ögonen med det är lindrande och avsvällande. Ok både till vuxen och till spädbarn.
    Hoppas det försvinner snart

• JeanetteLA

Det kanske later lite halvknappt, men om du ammar sa kan du droppa lite brostmjolk i ogat. Varan lakare rekommenderade det och nar jag till slut testade det sa forsvann det direkt. Lycka till

• MsLili

Min son fick det på BB, de sa att de va något ofarligt virus.
    Tvättade utifrån in med koksalt. Försvann efter ca 2 veckor.

• paloma84

Vi använder Supranetter från Apoteket, Jättebra!

Svar på tråden kladdiga ögon 1v4dagar gammal bebis