• Anonym (kullan)

Hur farliga är dessa droger?

Hej!
    Min dotters f.d kompis (18 år i år) har ramlat dit ordentligt.
    Hon började med kokain men under sista halvåret har hon även provat på heroin, GHB, amfetamin och mephedron.
    Hon använder inte varje dag men alltid under helgerna.
    Jag är helt novis när det gäller droger men har läst en del på nätet.
    Vad har ni för kunskaper om detta och kan man klara att ta sig ur det utan proffesionell hjälp?
    Vilken av dessa droger är "värst" (om man nu kan säga så)?

• Svar på tråden Hur farliga är dessa droger?
  • tobiq

Jag är ingen exert jag heller med heroin klassas väl som en väldigt grov drog, tror inte att det är många "partyknarkare" som använder detta.
    Tror att tjejen helt klart behöver hjälp! Proffesionell sådan!

Lyckligare än någonsin!
  • Anonym

Heroin är ingen nybörjardrog, det är en tung drog!
    Det finns ju andra som har klarat sig att ta sig ur sitt missbruk utan proffessionell hjälp, men det är som sagt tufft!!
    Och heroinet är ju lömsk på det sättet att den där dosen kan bli den sista!!
    Inga droger är ju riskfria men OFTAST tar det längre tid för dom andra att ställa till med rejäl oreda.
    Men som sagt det kan hända med alla droger i slutändan...

• Jan H

Jag är väldigt förvånad över att du frågar om kokain, heroin och amfetamin är farliga... Du kan väl knappast ha undgått att höra om dess skadeverkningar...

• Anonym (kullan)

Jan H
    Var frågade jag om dom var farliga??
    Jag undrade vilken drog som var värst.
    Trodde detta var ett diskussionsforum där man kunde skriva om vad som helst som berör och känns viktigt.

• Anonym (drogfri)

Anonym (kullan) skrev 2009-02-22 17:42:26 följande:

Hej!Min dotters f.d kompis (18 år i år) har ramlat dit ordentligt.Hon började med kokain men under sista halvåret har hon även provat på heroin, GHB, amfetamin och mephedron.Hon använder inte varje dag men alltid under helgerna.Jag är helt novis när det gäller droger men har läst en del på nätet.Vad har ni för kunskaper om detta och kan man klara att ta sig ur det utan proffesionell hjälp?Vilken av dessa droger är "värst" (om man nu kan säga så)?
    Man kan inte säga vilken drog som är värst.
    Rent generellt är heroin sedd som den värsta drogen, men vilken drog man tenderar att ha som sin huvuddrog, och vilken drog man fastnar mest på, är högst individuellt.

Ja man kan klara sig ur det utan proffessionell hjälp.
    Det enda som krävs är viljan att sluta. Har man inte viljan, så spelar det ingen roll hur många "proffs" man har omkring sig.

Finns viljan så rekommenderar jag NA, som är ett 12-stegsprogram, finns på dom alla flesta orter, är gratis och anonymt, samt utan insyn från myndigheter, då det är självförsörjande.

Jag är själv nykter narkoman.
  • Anonym (drogfri)

Anonym skrev 2009-02-22 17:54:26 följande:

Heroin är ingen nybörjardrog, det är en tung drog!Det finns ju andra som har klarat sig att ta sig ur sitt missbruk utan proffessionell hjälp, men det är som sagt tufft!!Och heroinet är ju lömsk på det sättet att den där dosen kan bli den sista!!Inga droger är ju riskfria men OFTAST tar det längre tid för dom andra att ställa till med rejäl oreda.Men som sagt det kan hända med alla droger i slutändan...
    Jo fast undomen av idag jämstääller rökheroin med cannabis tyvärr.
    Alltså inser dom inte "tyngden" av denna drog. Och i o m att dom röker heroinet, så riskerar dom inte överdosera a la dödsfall.
  • Längtar efter tredje

Det låter som om hon är inne i ett fullbordat beroende. Hon kommer nog att testa alla droger hon kommer i kontakt med. Alla droger är farliga eftersom man förlorar kontrollen och hamnar i situationer som man inte skulle hamnat i om man var drogfri. Vad gäller ren dödlighet så är GHB lätt att överdosera med andningsuppehåll som följd och heroin är ju en välkänt dödlig drog som är svår att dosera.

Det som är intressant i sammanhanget är att beroendesjukdomen är en dödlig sjukdom som leder till fängelse, institutioner och död.

Ring socialtjänsten och gör en anmälan, så inleder de en utredning som kan leda till att hon får vård, stöd och behandling. Det är din skyldighet som medborgare att anmäla när barn far illa.

• Farsa på stan

Av de droger du nämner skulle jag vilja påstå att GHB är farligare rent akut, det är verksamt i små mängder och extremt lätt att råka ta en dödlig överdos av. T ex amfetamin kan i och för sig ge psykoser (främst till följd av ett "tjackrace" då man håller sig vaken under en längre tid med hjälp av amfetaminet), men vid överdos blir man oftast bara sömnig. Men precis som kokain belastas hjärtat mycket vid amfetaminintag, och det kan naturligtvis ha otäcka effekter.
    Till skillnad mot vad många tror är farligheten med heroin mest kopplad till missbrukarens livsstil, avtändning och adminstrationssättet (orena sprutor etc.)
    Fortfarande är heroin naturligtvis en farlig drog, men både heroinets och centralstimulanternas (amfetamin och kokain) farligaste effekter är framför allt sådana som uppträder efter en tids missbruk; avmagring (till följd av förlorad aptit), psykisk ohälsa (ofta pga sömnbrist, när det gäller centralstimulantia) och allmän oförmåga att bry sig om sig själv och sin hälsa.

Mefedron är en relativt ny drog (den blev nyss narkotikaklassad), men vi har ändå hört om några dödsfall. Eftersom drogen är så ny vet man inte så mycket om den när det gäller giftighet o dyl.

Det är otroligt svårt att säga om den här tjejen kan klara sig ur det på egen hand. Kan du berätta lite mer om vad hon missbrukar och hur ofta? Är det alla ovanstående droger, och varje helg? När du skriver att hon har "prövat" känns det som att det är en av dem som hon använder som huvuddrog.

Att hon inte använder droger varje dag utan "bara" på helgerna förbättrar naturligtvis chanserna, då har hon knappast ett egentligt beroende, utan det handlar snarare om att "ha kul". På det stadiet är chanserna rätt goda att hon återigen kan lära sig att ha kul utan droger igen.

• SläppHästarnaFria

Här har du en lista framtagen av den Brittiska regeringen som kom fram till följande efter en utredning. Observera att dom som har gjort den här listan inte bara tar hänsyn till hur tungt en drog påverkar kroppen, utan låter flera faktorer spela in för att bedöma drogens "farlighet".

1: Heroin
    2: Kokain
    3: Barbiturater (starkt beroendeframkallande sömnmedel)
    4: Illegalt metadon
    5: Alkohol
    6: Ketamin (används legalt i sjukvården som narkosmedel)
    7. Bensodiazepiner (används även legalt som lugnande medel)
    8: Amfetamin
    9: Tobak
    10: Buprenorfin (används även legalt vid drogavvänjning)
    11: Cannabis
    12: Flyktiga lösningsmedel
    13: 4-MTA (ecstasyliknande)
    14: LSD
    15: Metylfenidat (amfetaminliknande)
    16: Anabola stereoider
    17: GHB
    18: Ecstasy
    19: Alkylnitriter (poppers)
    20: Kat

• tobiq
    SläppHästarnaFria skrev 2009-02-23 08:57:14 följande:
    Här har du en lista framtagen av den Brittiska regeringen som kom fram till följande efter en utredning. Observera att dom som har gjort den här listan inte bara tar hänsyn till hur tungt en drog påverkar kroppen, utan låter flera faktorer spela in för att bedöma drogens "farlighet".1: Heroin2: Kokain3: Barbiturater (starkt beroendeframkallande sömnmedel)4: Illegalt metadon5: Alkohol6: Ketamin (används legalt i sjukvården som narkosmedel)7. Bensodiazepiner (används även legalt som lugnande medel)8: Amfetamin9: Tobak10: Buprenorfin (används även legalt vid drogavvänjning)11: Cannabis12: Flyktiga lösningsmedel13: 4-MTA (ecstasyliknande)14: LSD15: Metylfenidat (amfetaminliknande)16: Anabola stereoider17: GHB18: Ecstasy19: Alkylnitriter (poppers)20: Kat
    Intressant! Vet du vilka faktorer man räknat med?
    Lyckligare än någonsin!
  • SläppHästarnaFria

Hade glömt det själv men kollade upp det nyss och det handlade om tre faktorer. 1.) hur drogen skadar kroppen fysiskt, 2.) i vilken grad drogen skapar ett beroende och 3.) hur samhället i stort påverkas av drogen.

tobiq skrev 2009-02-23 12:02:45 följande:
    Intressant! Vet du vilka faktorer man räknat med?
  • fredrikannsofie

SläppHästarnaFria skrev 2009-02-23 12:36:55 följande:

Hade glömt det själv men kollade upp det nyss och det handlade om tre faktorer. 1.) hur drogen skadar kroppen fysiskt, 2.) i vilken grad drogen skapar ett beroende och 3.) hur samhället i stort påverkas av drogen.
    För att ta ett exempel då, innabär det att om fler använder anabola så kommer det också att stiga på listan? Färre användare = mindre påverkan på samhället, många användare = ökad påverkan på samhället? Om det är så man menar med den tredje faktorn så är ju listan rätt värdelös för att bedöma en drogs farlighet för dne enskilda människan.
  • SläppHästarnaFria

Jag tror inte att dom har med antalet användare i uträkningen. I sådant fall hade troligen alkohol och tobak varit i toppen. Fast jag kan inte påstå att jag håller den listan högt direkt men det finns inte direkt något annat i sitt slag att gå efter mer än mängder med kunskap som jag tror ingen här direkt har för intresse att ta sig igenom.

fredrikannsofie skrev 2009-02-23 12:49:58 följande:
    SläppHästarnaFria skrev 2009-02-23 12:36:55 följande:
    För att ta ett exempel då, innabär det att om fler använder anabola så kommer det också att stiga på listan? Färre användare = mindre påverkan på samhället, många användare = ökad påverkan på samhället? Om det är så man menar med den tredje faktorn så är ju listan rätt värdelös för att bedöma en drogs farlighet för dne enskilda människan.
  • Anonym (...)

Alla droger som du beskriver som hon tar är farliga. Några dödliga. Har haft missbruksproblem själv men har varit drogfri nu i 3,5 år. Jag hoppas din dotters f,d kompis kommer ut ur sitt drogmissbruk. Det finns så bra hjälp man kan få idag.

• Anonym

Jag tycker inte hon ska ta risken att försöka komma ur beroendet på egen hand utan söka all hjälp som går att få. I hennes ålder finns goda chanser att bryta o få ett bättre liv, men om åren går så blir det svårare, likaså är soc mer intresserade att betala bra beh hem för de yngre.

• Anonym
    SläppHästarnaFria skrev 2009-02-23 08:57:14 följande:
    Här har du en lista framtagen av den Brittiska regeringen som kom fram till följande efter en utredning. Observera att dom som har gjort den här listan inte bara tar hänsyn till hur tungt en drog påverkar kroppen, utan låter flera faktorer spela in för att bedöma drogens "farlighet". 1: Heroin 2: Kokain 3: Barbiturater (starkt beroendeframkallande sömnmedel) 4: Illegalt metadon 5: Alkohol 6: Ketamin (används legalt i sjukvården som narkosmedel) 7. Bensodiazepiner (används även legalt som lugnande medel) 8: Amfetamin 9: Tobak 10: Buprenorfin (används även legalt vid drogavvänjning) 11: Cannabis 12: Flyktiga lösningsmedel 13: 4-MTA (ecstasyliknande) 14: LSD 15: Metylfenidat (amfetaminliknande) 16: Anabola stereoider 17: GHB 18: Ecstasy 19: Alkylnitriter (poppers) 20: Kat
    Bra fakta! Konstigt att de inte tog med PCP..?
  • Anonym

asså, heroin är väl helt klart det värsta. Men det är absolut ingen partydrog och har svårt att se att det provats på i "festa" syfte. Med egen inblick från verkligeheten: heroin stänger av allt. ALLT! har då rå ångest över typ ja vad som helst, mår dåligt, har förlorat allt, familj vänner etc tragiska upplevelser, då stänger heroinet av ALLA känslor och du bäddas in i en dimma oförmögen att göra/känna. ¨

GhB är farligt--i kombination med alkohol. dricker man ghb tillsammans med alkohol kan man få andningsuppehåll och ja, avlida.

Kokain och amfetamin är fulingar. Accepterade partydroger för de e inte lika illa som heroin, det finns många som klarar att hantera amfetamin och kokain kankse främst eftersom att det är så satans dyrt, men om man trillar dit är det jobbigt det med.

Jag måste säga en sak som typ ingen som är konservativ någonsinkommer hålla med om, men om man har en inblick i hur världen fungerar utanför den lilla fyrkanten som de flesta av oss bor i kan jag bara meddela: det är skillnad på BRUK och MISSBRUK.

Man kan aldrig tvinga någon att sluta med något. Det måste komma inifrån henne/honom själv! var lyhörd, acceptera att hon är annorlunda, se henne. Hoppa inte på henne med predikningar och moraler, hon kommer då bara att falla ifrån er än längre och djupare.

Jag tror att de flesta bruk/missbruk har att göra med ett evigt sökande. vem är jag, hur ska jag göra för att bli accepterad, hur ska jag bete mig för att acceptera mig själv?

att exprimentera med droger är inget som är konstigt, även om det kan vara en farlig lek. Har man däremot Kunskap och Vetskap om hur de olika drogerna fungerar, istället för den dkrämselpropaganda som skola/föräldrar/politik vill förmedla finns det nog en större chans tilla tt inte trilla dit.

Jag har testat tdet mesta och felet mina föräldrar gjorde (även om jag förstår dem) var att behandla mig annorlunda, vara misstänksamma gällande allt, och förnedra mig (bla genom att flera år ef vara tvungen att i mina föräldrars sällskap göra urinprov för att få besöka dem).

vad jag hade för vetskap när jag laborerade med cantralstimulerande preparat var: jag vet vem jag är, vad jag är kapabel till att göra och åstadkomma i livet och jagkommer aldrig någonsin trilla in i ett för mig och andr askadligt beroende. därav kändes min mammams försök till "hjälp" mest patetiska då jag redan själv bestämt mig för att skita it (och det gjorde jag även, har inte använt afmetamin och kokain sen dagen då jag bestämde mig för att sluta).

Man får se till varje individ, vem är han/hon? det går inte att generalisera! alla är vi olika med olika förutsättningar! är det en väldigt målmedveten tjej vi pratar om ja, då kan du nog ge upp det där med att försöka ge henne hjälp, hon kommer hitta den själv. är det en svag tjej, kanske mobbad, som har svårt att stå upp för sig själv? ja då kankse någon annan behöver göra det åt henne ist...

min make som har haft ett 20 årigt beroende av amfetamin slutade då det dök upp något i hans liv som gjorde det värt att leva och har sedan den dagen inte rört någon drog överhuvud taget. Helt utan hjälp.

Svar på tråden Hur farliga är dessa droger?