• stinaflina

Etikettklädsel vid begravning?

Vi ska på begravning.
    Det är min makes pappa, vårt barns farfar och min svärfar.
    Vad ska vi tänka på i klädval?
    Hur funkar det med blomman man lägger på kistan?
    Köper man den själv och har den med sig under akten?

Mycket tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Etikettklädsel vid begravning?
  • senixxa

klädsel e lite olika det beror på hur familjen vill ha det.Men oftast idag e det valfri eller ljus klädsel. trätofflor kan ju undvikas men annars kan man ha det
    mesta idag hela och rena kläder.Själv brukar jag försöka klä mig traditionellt.

Blomman kan man köpa själv och ta med er eller om ni beställer genom begravningsbyrån det brukar oxå gå bra

• Gravid2008

Blomman brukar man ta med, men närmaste familjen brukar ofta beställa via begravningsbyrån eller blomsterfirman som fixar kistblomman.

Klädsel beror ju på er, familjen. Svart är väl dock vanligast. Om man är traditionell så är det svart kostym med vit slips för din man

• Atamon

Blomman kan man som sagt köpa själv eller beställa genom begravningsbyrån. Eftersom ni tillhör de närmaste så frågar begravningsbyrån automatiskt om de ska beställa handbuketter till er. När jag hade begravningar efter mina föräldrar, så lade begravningsbyrån ut våra buketter på de platser där vi skulle sitta.

Klädsel, välvårdad. De närmaste manliga anhöriga brukar ha vit slips (de är inte så dyra mellan 80-100 kronor). För barn räcker det med lite finare kläder, behöver inte vara svarta.
    Sedan beror det alldeles på vad familjen kommer överens om, ibland skrivs ljus klädsel ut i annonsen.

Svar på tråden Etikettklädsel vid begravning?