• unique

Vad händer om man ger smakportioner för tidigt?!

Hej! Jag undrar varför det är just efter 4 månader som man börjar ge smakportioner? Jag vet en mamma som började ge sitt barn när den inte ens var 3 månader, är det för att magen inte är tillräckligt utveckald för sån mat eller vad beror detta på?!
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Vad händer om man ger smakportioner för tidigt?!
  • näradig

agda06 skrev 2009-02-22 21:31:13 följande:

Jag har hört 4 månader. Börjar man så "sent" som vi 6 månader kan det vara svårt att vänja barnen vid vanlig mat och det blir ofta att barnen bara vill amma/dricka ersättning. Fast jag vet ju inte. Vår BVC-sköterska sa i alla fall 4 månader ABSOLUT senast 5 månader, så då gjorde jag som hon sa.
    rekomendationen är 6 månader och inget annat. anmäl dem inkompetenta sköterskan.
  • clembke

Jag har nästan alltid hört 4 mån. Det är bara här som det pratas om 6 mån, som jag hört.
    När jag va 3 mån fick jag börja med mat, o då inga smakportioner utan mål. Jag har idag inga allergier överhuvudtaget. Däremot mina syskon som fick börja långt senare har både det ena o det andra. Dom är nötallergiker, en är laktosintolerant o sen är det nog nån mer matallergi som finns. Så allergier har nog inget direkt samband med smakportioner att göra. Det är vad jag tror i alla fall.
    Till helgen ska min son få börja att testa gröt. Nån sked nån dag då o då. Han är då 3 1/2 mån...

• TheFamily

Att BVC säger att man KAN börja med smakisar vid fyra mån betyder ju inte att man måste göra det. Jag tänker vänta till iaf 6mån, då jag känner att amningen fungerar så bra och jag har mycket mjölk...

• trötter22

men varför vill man börja mata så tidigt? för att dom ska sova bättre på natten? snacka om o vara en lat förälder isåfall, barn vaknar på natten för att dom behöver så ere bara!

• clembke

Är inte för att vara en lat föräldrer som jag ska börja med smakportioner. Mitt barn få väcka mig hur mkt han vill. Vill han vara nära så få han det.
    Ska börja för att jag ska skynda långsamt. Börja med nån sked nån dag. I början bli det väl mellan 2-3 dagar han få gröt. Kommer nog ta typ en månad innan han få en hel portion. Om inte mer, beror helt o hållet på honom. Dessutom ska han få det på morgonen ifall det blir nåt magknip så ska han slippa det på natten när han är trött. Så han kommer nog väcka mig lika mkt då som nu. Dessutom sover Neo i princip hela nätter redan så det har inget med det att göra.
    Jag anser att alla gör precis som dom vill. Vill inte du trötter22 börja så tidigt är det ingen som säger att det är fel. Men låt bli att klanka ner på oss som vill börja lite smått nu.

• jessamy

Klart alla ska börja med smakportioner när man känner för det.

och 6 månader är en rekomendation och ingen lag.

Jag har vänner vars barn börjat vid 4 o vänner vars barn börjat vid 6.

Är min dotter intresserad när hon är 4 månader nog kommer hon få smaka lite potatis.. Även om jag fortfarande tänker amma..

• jessamy

Hur gör man i andra länder? Min sambo kmmer från Belgien och där börjar mammorna arbeta efter 3 månader. Då går barnen på dagis ellre är hos mormor/farmor.. Där får barnen "ersättning" eftersom inte välling finns och vid 4 månader börjar de mosa mat till barn.

och TS jag tror som det andra att det är för att bebisarna har omogna tarmar.

• pussgurkan86

alltså det finns både 4 mån och 6 mån burkar. har jag iaf sett i affären. när bebisen är 4 mån så kan man prova 4 mån burkarna. punkt slut.

• Leather Cravat

Min son kaskadspydde när jag gav honom för tidigt (några dagar innan 4 månader). =/

• clembke

Ja jag har oxå tänkt fortsätta att amma. Sen är det ju som vart ut för, alla kan inte börja för tidigt utan att kaskadkräkas. O vissa barn är inte intresserade. Så hur det går nu till helgen ska bli kul o se, kommer han tycka om det eller kommer han rata gröten totalt?
    Dom säger väl att som jessamy att magen o tarmarna kanske inte är helt mogna för maten. Men det tror jag man märker genom kräk eller magknip o då få man väl vänta lite. Men det är bara som JAG tror, vet inte om det är så.

Svar på tråden Vad händer om man ger smakportioner för tidigt?!