• Anonym

Fler som är så här slöa?

Jag känner att vi är så fruktansvärt slöa ibland, framförallt vid matsituationen.

Idag blev det hamburgare framför tv:n, och vår 1-åring fick sitta i sin barnstol (bredvid oss alltså) och äta hamburgare i småbitar + brödet + gurkbitar.

Jag skämdes nästan. Så här äter vi absolut inte alltid, men det blir tyvärr en del snabbmat och halvfabrikat. Vill bara höra om det finns fler...?

• Svar på tråden Fler som är så här slöa?
  • Anonym

Självklart blir det det ibland. Här på fl får man ofta ett helt annat intryck, men tänk dig att det kanske är mellan 50-1000 personer som skriver i en tråd att de aldrig äter halv- eller helfabrikat. Sen har vi de 30 000 som aldrig skriver i de tråderna De flesta är nog lite slöa ibland, ha inte dåligt samvete för det.

• Anonym

Anonym skrev 2009-02-22 21:31:17 följande:

Självklart blir det det ibland. Här på fl får man ofta ett helt annat intryck, men tänk dig att det kanske är mellan 50-1000 personer som skriver i en tråd att de aldrig äter halv- eller helfabrikat. Sen har vi de 30 000 som aldrig skriver i de tråderna De flesta är nog lite slöa ibland, ha inte dåligt samvete för det.
    Haha, nej jag vet att vi antagligen inte är ensamma.

Men jag skämdes när hon satt där i sin barnstol och pillade i sig hamburgerbitar.. framför tv:n. Men hon var glad och nöjd iallafall. Men detta var lite väl slött av oss tycker jag. Vi orkade bara inte ge burkmat, det är så kladdigt.

(jo, mycket burkmat blir det också förstås, men vi börjar iallafall minska på den varan och försöker laga eget också.)
  • Fru X

Titta i vilken affär som helst:
    Hyllan med hel- och halvfabrikat växer för varje vecka.
    Varför det tror du? OM inte folk köpte, så skulle ju dessa varor utgå, eller hur?

Själv bakar jag det mesta av vårt bröd. För att jag tycker att det är ROLIGT.
    Sen är jag gift med en jägare, som släpar hem kött...
    Men vi köper ändå färdig pytt, för att vi tycker att det är gott

Jag var 11år när "donken" kom till stan, man är ju uppväxt med sån mat.

• Anonym

Fru X skrev 2009-02-22 21:41:07 följande:

Titta i vilken affär som helst:Hyllan med hel- och halvfabrikat växer för varje vecka.Varför det tror du? OM inte folk köpte, så skulle ju dessa varor utgå, eller hur? Själv bakar jag det mesta av vårt bröd. För att jag tycker att det är ROLIGT.Sen är jag gift med en jägare, som släpar hem kött...Men vi köper ändå färdig pytt, för att vi tycker att det är gott Jag var 11år när "donken" kom till stan, man är ju uppväxt med sån mat.
    Du har en poäng.

Men sen har vi inget stort matlagningsintresse. Det är jobbigt och tar lång tid.. Vi försöker men det varvas mycket med halvfabrikat.

Dottern har (tyvärr) redan varit på "Donken". Med sin far måste jag säga i försvar, det är han som är f-ledig. Men hon fick hamburgare och frukt, inga pommes frites.
  • Fru X

Jag har lärt mej att laga mat, tyckte det var urk tråkigt innan.
    Många år sen ifs, stora barn nu.
    Vi skriver veckomatsedel utifrån x antal rätter som vi gillar. Planerar 1-2v i stöten, beroende hur veckan ser ut.
    Problemet med halvfabrikat som jag ser det, är dels att smaken blir för enformig, dels tillsatser som eg är helt onödiga.
    Ffa smakförstärkaren Glutamat E 620-625, som triggar aptiten helt i onödan. Vi blandar tex egen grillkrydda, det blir lite olika varje gång, gör typ allkrydda. Sen vi startade med dett för ca 6 mån sen har alla i familjen minskat 3-5kg i vikt, pga mindre aptit/portioner! Vi är inga tjockisar, men har blivit mer "trimmade" alla tre.
    Något som vi tycker om men är dåliga på att äta, är vanlig enkel soppa tex. Tar ju en kvart att laga.

• zophija

men det finns juh väldigt mycket enkel mat som går fort å fixa också.. :)

Jag bara älskar sånt man kan stoppa in i ugnen å så e det färdigt 20 minuter senare.

• Anonym

Tack för fler svar!

Härligt att höra att ett ointresse kan vända, hoppas på att det kan hända oss. Jag gillar ju mat egentligen, tycker bara det tar så förbaskat lång tid om man ska göra allt från grunden. Behöver verkligen lite inspiration på rätter som går fort men som man ändå lagar själv.

Idag blev det iallafall egengjorda potatisklyftor, men med fryskyckling som man gör i ugnen. (håller med zophija - sååå smidigt med ugnsrätter!) Och så gjorde jag faktiskt en sallad för att döva samvetet från igår.

Inte så illa va?

• BuskablygNot

Det gör inget om man är slö ibland, man kan inte vara perfekt jämt. Tvärtom så kan man ju duka under av kraven. Jag strävar alltid efter att laga mat varje dag, och inga halvfabrikat. Oftast orkar jag det för att jag lagar dagen innan och värmer på dagen efter så slipper man laga mat när alla är hungriga och kinkiga och väntar på att maten ska bli färdig. Efter maten lagar jag nästa dags middag.

Men visst händer det att det slarvas. Den gången jag skämdes som allra mest var då jag fastnade i en bilkö, blev grymt försenad och barnet behövde mat så jag stannade vid en Konsum, kilade in och köpte ett paket färdiglagade köttbullar, öppnade paketet kallt som det var och satte i barnets knä (1 år gammal), sen körde vi vidare. Vilken middag för en 1-åring va? Men det är ingen som dör av att få en struntmåltid ibland...

Vill du ha tips på enkla, snabba måltider så kan du inboxa mig så ger jag dig några tips på hur jag överlever som ensamstående och ändå fixar en schysst middag nästan varje dag, utan att slita ut mig

• Anonym
    Svar på #9
    Men du handlade ju i nöd!

Usch, färdigköttbullar blir det ofta här. Fast jag själv hatar dem så ger jag mina barn dem.. De gillar dem. Har flera ggr tänkt att jag ska laga mat nån helg och frysa in, men det har inte blivit av. Orkar inte på vardagkvällar.

Tack för att jag får inboxa dig, men då röjer jag ju min anonymitet. Närå, men jag ska tänka på saken.
  • CharmingGirl

BuskablygNot skrev 2009-02-23 21:26:48 följande:

Det gör inget om man är slö ibland, man kan inte vara perfekt jämt. Tvärtom så kan man ju duka under av kraven. Jag strävar alltid efter att laga mat varje dag, och inga halvfabrikat. Oftast orkar jag det för att jag lagar dagen innan och värmer på dagen efter så slipper man laga mat när alla är hungriga och kinkiga och väntar på att maten ska bli färdig. Efter maten lagar jag nästa dags middag. Men visst händer det att det slarvas. Den gången jag skämdes som allra mest var då jag fastnade i en bilkö, blev grymt försenad och barnet behövde mat så jag stannade vid en Konsum, kilade in och köpte ett paket färdiglagade köttbullar, öppnade paketet kallt som det var och satte i barnets knä (1 år gammal), sen körde vi vidare. Vilken middag för en 1-åring va? Men det är ingen som dör av att få en struntmåltid ibland...Vill du ha tips på enkla, snabba måltider så kan du inboxa mig så ger jag dig några tips på hur jag överlever som ensamstående och ändå fixar en schysst middag nästan varje dag, utan att slita ut mig
    Du får gärna inboxa mig med lite tips på enkla och snabba måltider, när tid finnes!
Svar på tråden Fler som är så här slöa?