• Thessiss

För hög feber??

Hej.
    Jag har en son på 5 månader som har fått hög feber. Tempade honom nyss och han hade då 39,2. Har bara blöja på sig och det är svalt runt honom.
    Är allmänt seg och gnällig. Har lite hosta så lättare förkylning har han nog. Och mitt upp i allt detta så är det en tand på G med.

Vad ska jag göra?? Tycker hans feber var jätte hög..

• Svar på tråden För hög feber??
  • 840903

Ingen fara, ge honom febernedsättande, klä honom svalt, ge honom vatten och låt honom sova bort det. Går tempen över 41 så kontakta läkare. Barn klarar feber mycker bättre än vuxna.
    Hoppas han blir bättre, oroa dig inte, allt är bara normalt.

• hallooj

Ring vårdupplysningen på nummer 08- 320 100
    Låter oroväckande högt tycker jag
    Där har dom utbildad personal

♥ Angelina 2008-10-22 ♥Mamma älskar dig mest i hela världen
  • ALisaE

Vi har också en febrig pojke här hemma, 14 månader. Han har ca 39.8, men direkt han får alvedon så sjunker det. Alvedon kan man ge med ca 6 timmars mellanrum. Håller det i sig mer än 3 dagar så kan det vara bra att ringa vc eller barnavdelning och be att få komma in så dom får göra en undersökning.

• Strangely

Det är helt normalt att ha runt 40graders feber för småbarn. Särskillt i samband med tänder. Men varar den höga febern mer än 3dygn ska du kontakta läkare. En kompis som är Mamma till 2barn sa till mig för ett tag sedan att barn ofta får feber utan att de behöver vara speciellt sjuka, detta får de för att "bygga" upp emunförsvaret. Om det är sant vet jag ej. Men det låter ju lågiskt. Febern på din son är säkert ingen fara alls. =)

• Thessiss

Hej.
    Tack för alla svar, känner mig mycket lugnare nu..
    Tyckte bara den kändes så hög. Vet ju själv hur kass man blir när febern är över 39..
    Låg själv här mellan torsdag fm och lördag fm i feber som pendlade mellan 39.6-40,4...Så dessa dagar var jag som en zombie. Antagligen därför jag oroar mig så mycket för min lillgrabb nu...

• ALisaE

Thessiss skrev 2009-02-22 21:47:31 följande:

Hej. Tack för alla svar, känner mig mycket lugnare nu.. Tyckte bara den kändes så hög. Vet ju själv hur kass man blir när febern är över 39.. Låg själv här mellan torsdag fm och lördag fm i feber som pendlade mellan 39.6-40,4...Så dessa dagar var jag som en zombie. Antagligen därför jag oroar mig så mycket för min lillgrabb nu...
    Oj, du måste ha varit halvdöd! Barn klarar av hög feber mycket bättre än oss vuxna. Men jag hoppas att han får bli kvitt sin feber snart.
  • solrosen71

Min lille på 6 mån hade 39,4 för några dagar sedan. Panodil stolpiller, svalt (ej kallt!) i sovrummet, ljummet vatten på handduk över pannan, lungn och ro, tunn pyjamas, gallerfilt och så blev han frisk på två dagar

• Thessiss

Gav honom alvedon så nu sussar han sååå gott så det är ingen fara längre.
    Tack för alla fina inlägg =)

• Agnes och Ville

Min dotter har också feber...hon har haft runt 38.5 i 3 dagar men var hos doktorn igår och han sa att det inte var någon fara och att man inte nödvändigtvis behövde ge alvedon...det hade jag redan gjort!

Så idag på morgonen så var hon feberfri men sen på eftermiddagen så hade hon 39.1...men ganska pigg och glad ändå. Nu känns hon inte alls lika varm längre så jag hoppas febern är borta imorgon!

Svar på tråden För hög feber??