• Lina S

Vad ska jag göra med mina tonfiskburkar? Recept önskas!

Jag har massor med tonfisksburkar som ligger och dräller? Men jag har inga bra recept så jag tar tacksamt emot sådana

Ni behöver inte skriva tonfisksallad el baguette med tonfisk för det kan jag faktiskt redan

Sam och Elliot - världens finaste killar
  • Svar på tråden Vad ska jag göra med mina tonfiskburkar? Recept önskas!
  • Helena o Mattias

Här kommer ett supergott recept, stek valfria grönsaker med en burk tonfisk, rör i creme fraiche Mexican chili, klart! Servera med potatis, ris eller pasta, personligen tycker jag de blir bäst med pasta.

Mina älsklingar, min man Mattias, sonen Linus 051025 bf 090909
  • LiindaE

gratäng med potatis lök grädde o tonfisk
    krydda lite oxå

• kvinnan47

Jag blandar tonfisk, finhackad purjolök,majonäs och lite tomat pure och lägger på vitt bröd med ett par skivor god ost och gratinerar i ugnen. mums !

• Kya

när jag får nån tonfiskburk över så brukar jag göra en enkel tonfisksallad eller varma mackor med tonfisk på. mums, nu blev jag hungrig

27/10-08 föddes vår älskade Filip
  • Lina S

Alla era recept låter ju jättegoda. Nu försöker jag dock vara lite nyttig, så jag vill helst inte använda majonäs el. grädde. Möjligtvis en 7 %grädde el lätt cremefraiche

• Kya
    Lina S skrev 2009-02-22 22:04:32 följande:
    Alla era recept låter ju jättegoda. Nu försöker jag dock vara lite nyttig, så jag vill helst inte använda majonäs el. grädde. Möjligtvis en 7 %grädde el lätt cremefraiche
    men då är en tonfisksallad helt perfekt blanda i lite olja, det är nyttigt fett!
    27/10-08 föddes vår älskade Filip
  • Lina S

ja men jag tycker tonfisksallad är såå tråkigt, och inte så jättegott heller faktiskt. Men nyttigt är det ju

• LiindaE

tonfiskpastasås
    krossade tomater lök paprika kryddor, örter efter smak osså tonfisk då

• mamlan

Kanske inte så nyttigt. Men pizza med tonfisk är jätte gott.

• ULP

Brukar göra biffar med tonfisk och kikärtor. Supergott och nyttigt!

Tonfisk och kikärtsburgare 4 port

500 gram kokta kikärter på burk (1 burk = 250 g)
    300 gram tonfisk i vatten (1 burk = 150 g)
    4 msk sesamfrön
    2 klyfta vitlök, pressade
    2 st ägg
    2 tsk spiskummin
    1 tsk sambal oelek
    1 dl finhackad persilja
    2 msk olivolja
    råkost:
    200 gram vitkål, strimlad
    1 st äpple, grovt rivet
    2 msk finhackad persiljat
    1 dl filmjölk, ev laktosfri
    4 skivor grovt lantbröd, ev glutenfritt

Instruktioner
    Skölj kikärterna i ett durkslag. Kör dem i en mixer. Blanda kikärter, tonfisk, sesamfrö, vitlök, ägg, spiskummin, sambal oelek, persilja och örtsalt i en bunke. Forma till ca 12 biffar. Stek dem i olja i en teflonpanna.
    Blanda vitkål, äpple, persilja, salt och filmjölk i en skål. Servera råkosten till biffarna.

Svar på tråden Vad ska jag göra med mina tonfiskburkar? Recept önskas!