• Sol Angelica

Rädd för biomamman

Vad ska man gör när ens sambo har ett ex man faktiskt är rädd för??

Har varit tillsammans med min sambo i snart 4,5 år oh väntar nu vårt första barn. Min sambos ex har mer eller mindre hotat att hon ska se till att vårt förhållande tar slut, trots att det inte gjort det efter mer än 4 års trakasserier.

Mina bonusälsklingar var jätteglada då vi berättade för dom att dom skulle få ett syskon, men det första deras mamma sa var att hon hoppades att jag skulle få missfall... Och detta berättade de för oss nästa gång dom kom hem.

Hur gör man i en sådan situation?? Jag vill inte prata ner deras mamma inför dom, men man blir ju så arg när man hör sånt, att man knappt kan hålla tyst.

Vad gör man ?

• Svar på tråden Rädd för biomamman
  • Alfy85

prata med din gubbe,han i sin tur kanske kan prata med henne.

• Sol Angelica
    Svar på #1
    Hade kanske funkat om hon var normalt funtad...
    Både han och familjerätten har sagt till henne. Har tom polisanmält, men inget hjälper...
  • Alfy85

Usch då. Jobbig sits. Kanske skulle anlita nån da? ;P

• Nellee

"det första deras mamma sa var att hon hoppades att jag skulle få missfall"

Herregud! Så säger man inte ens till sin värsta fiende. Det är sjukt. Hon kan inte må bra. Värre är att barnen är glada för sitt nya syskon. Och att dra in barnen är det mest idiotiska hon kan göra.

• Vintervirrig

Så fruktansvärt!!!

Vore situationen vår, har lite äldre bonusar på 12 o 13, så skulle jag tala om för dem att de inte behöver prata med sin mor om oss - att det hon säger inte är ok och att hon absolut inte har med vårt liv att göra. Vi gjorde det efter en fördjävlig julhelg och det gick rätt bra. barnen kunde förstå argumenten och budskapet gick in.

Det är skillnad på att prata illa om den andre föräldern och att ta skit. Vi har försökt bli starkare mot exhäxans påhopp och jag tycker det märks hemma, vi har faktiskt fått det lugnare. Om det beror på att vi inte hör hennes knäppheter, att hon börjar ge upp eller om hon bara omgrupperar och samlar kraft för nästa angrepp kan jag inte svara på. Men lugnare är det just nu iaf.

Var tydlig och förklara för barnen att man inte får säga vad som helst! Hon e ju helt sjuk!!!

Lycka till med bebisen!!!!

• Zaria

Usch hon verkar ungefär som min sons bonusmamma eller vad man skall kalla henne (hon gillar honom inte ens)
    har också vart utsatt för hot och dyl av både bonusmamman och pappan,pappan är idag dömd.

*Försök att kommunikationen kan sparas,alltså via mail,sms mm
     Anmäl, det gäller att spara alla bevis,till sist kommer hon att göra bort sig då är det även bra att ha med det som sagts av henne innan.

Prata inte ner mamman inför barnen även om du kanske gärna vill,kan förstå att det är otroligt svårt, vänd på det "jaså,men tycker inte du att det skall bli roligt med ett syskon" visa att det är barnets känslor som är viktiga,inte biomammans.

• Sol Angelica

Tack så mycket för alla svar...
    Självklart pratar jag inte illa om ungarnas mamma inför gullungarna. Men fy vad man får bita sig i tungan ibland...
    Tänker alltid att jag inte ska sänka mig till hennes nivå... Jag är så mycket bättre än henne, och hade jag inte varit så rädd för henne hade jag nog ömkat henne. För hon är en hemskt liten person....

Allt går bra med bebisen än så länge... Är i vecka 21 och mår toppen. Ungarna är överlyckliga över sin nya lillebror... Känns som om jag vunnit på lotto!!!

Kram Kram!

• trollochskog

Låter helt sjukt..! Att hon säger något så fruktansvärt till sina barn tyder på att hon mår extremt dåligt och att hon inte är riktigt klok, faktiskt! Men det finns ingen ursäkt i hela världen för hennes handling! Tala igen med familjerätten!! Och igen! Och igen!!! Hoppas det ordnar sig för er och barnen!!

• heleeeene
    Svar på #4
    Helt sant.
    Dessvärre undrar jag om det skulle funka att prata med den här mamman, hon verkar inte klar i huvudet.. Jag vet inte heller något tips som skulle funka. Men tror det bästa är att hålla sig lugn själv, inte börja skrika på henne eller så. Fortsätta vara trevlig mot hennes barn.. Då kan hon åtminstone aldrig sätta dit dig med rätta så att säga. Sen att hon fortsätter hålla på är till stor del hennes problem - det är hon som måste lida av att vara sig själv.
    Jag hade dock också varit rädd för en sån bio-mamma!
Svar på tråden Rädd för biomamman