• Decdia

Köpa hus, vad tänka på?

Jag och mannen funderar på att köpa hus inom den närmsta tiden. Men vi har noll koll på vad det är man ska tänka på. Vi har ingen i vår direkta närhet som äger hus och därför har vi ingen direkt att fråga. Givetvis kommer vi prata med banken när det är aktuellt men det känns bra att ha lite kött på benen innan man kommer dit. Dessutom har ju banken lite "glädjekalkyler"...
    Så till mina frågor:
    Vilka kostnader är det vid husköp förutom själva priset för huset?
    Vilken typ av uppvärmning är den billigaste?
    Är det ett måste med handpenning?
    Kan man belåna huset om något större fel skulle uppstå och man måste lägga ut mycket pengar?

Ja, det är väl vad jag kan komma på nu, men bomba gärna tråden med bra tips vid husköp!

• Svar på tråden Köpa hus, vad tänka på?
  • Syster mia

Den viktigaste frågan jag skulle ställa mig i dessa kris-tider är:

Hur klarar vi det ekonomiskt om en av parterna blir sjukskriven, blir arbetslös eller föräldraledig. Räkna med en sådan inkomst när ni kalkylerar.

• Sarge

Vilka kostnader är det vid husköp förutom själva priset för huset?
    =Pantbrev & lagfart tillkommer

Vilken typ av uppvärmning är den billigaste?
    Det mesta utom el! typ bergvärme, luft/vatten, luft/luft

Är det ett måste med handpenning?
    =De flesta banker kräver det, men man kan låna även till den.

Kan man belåna huset om något större fel skulle uppstå och man måste lägga ut mycket pengar?
    =Ja, det brukar man kunna göra efter en omvärdering av huset.

• Decdia

Aha, så det tillkommer pantbrev och lagfart. Mannen sa att man bara behövde lagfart när man byggde nytt medan jag var osäker. Vad kostar sådana då?

Det är givetvis omöjligt att spå in i framtiden men som det ser ut just nu så sitter vi båda säkra på våra arbeten. Vi tittar på hus som kostar runt 1,3-1,7 miljoner och vår "smärtgräns" vid dagens länge är väl driftskostnader på 10-13.000. Men de kalkyler som finns på husen verkar ligga på 6-8.000 kr i månaden så där har vi ju verkligen svängrum!

Mer mer! :)

• johanna 77

hej

Man måste ha pantbrev för de lån man skall ta. Det kan ju redan vara pantbrev uttagna på fastigheten.. Säg att det redan finns pantbrav på 500 000 kr och ni måste ha lån på 1,5milj. då måste ni ta ut nya pantbrev på 1 miljon till. Pantbrevets kostnad 2% av summan på det nya pantbrevet ( i detta fall 20 000)

Ang kontantinsats: Banken brukar vilja ha 10% av köpeskillinge. Bankerna har blivit mer restrektiva... Men ta kontakt med din bank och skaffa lånelöfte. så får du reda på ungefär hur mycket ni får låna.

Det kan ju vara bra om någon av er är lite händig eller åtminstone tycker det är kul att:
    snickra lite
    tycker det är ok att ränsa vattenlås
    ränsa i hängrännor
    vet hur en borr fungerar
    olja in trädäck
    spackla, måla. ect

Visst man kan anlita ngn som gör det åt en, men det blir mycket dyrare..

• johanna 77

lagfarten är på 1,5% av köpeskillingen,
    kostar hustet 1,5 milj blir det 22 500.....

• Micke

Decdia skrev 2009-02-23 12:48:32 följande:

Aha, så det tillkommer pantbrev och lagfart. Mannen sa att man bara behövde lagfart när man byggde nytt medan jag var osäker. Vad kostar sådana då? Det är givetvis omöjligt att spå in i framtiden men som det ser ut just nu så sitter vi båda säkra på våra arbeten. Vi tittar på hus som kostar runt 1,3-1,7 miljoner och vår "smärtgräns" vid dagens länge är väl driftskostnader på 10-13.000. Men de kalkyler som finns på husen verkar ligga på 6-8.000 kr i månaden så där har vi ju verkligen svängrum! Mer mer! :)
    Driftskostnader på 13000 kr i månaden?

Normalt är 2500-3500 kr i månaden i driftskostnader.
  • Decdia

Idag bor vi i hyresrätt, så tyvärr har vi inget att lägga in som extra kontanter.

Micke: Nej nej, husen vi tittat på har inte driftskostnader på 10-13.000 kr... 10-13.000 är ungefär var vår smärtgräns för driftskostnader, lån och amortering är. Men inga av husen vi tittat på har legat på så mycket. Vi har även tittat på bostadsrätter och då är det ungefär de summorna som det landar på i månaden.

Svar på tråden Köpa hus, vad tänka på?