• Liiindaaa

Vaknar varje timme på nätterna

Håller på att bli tokig i ca 2 månaders tid nu, vaknar min son varje timme om inte mer på nätterna. Jag håller på att bli tokig.

Som ni säkert skulle skriva nu, sov på dagen då, men jag har två barn den ena snart 2 år och sonen ca 6 månader. Och går tyvärr inte sova på dagarna då.

Känner mig bara mer och mer argare, inte på barnen men inom bords. Känns som jag snart exploderar av trött het.

har provat med ny mat, sover mindre på dagarna men inget hjälper!

Hjälp! Vad ska jag göra.

Tips!!

• Svar på tråden Vaknar varje timme på nätterna
  • vildros

hej din stackare, håll ut vet att det inte är mycket att komma med när man fårgås av trötthet... försök att underlätta så mycket det går, ha sonen nära (sover han i samma rum?)så att du inte behöver gå så långt varje gång... det är nog det enda som hjälper att ge den närhet och trygghet som han behöver för tillfället, sover 2 åringen något på dagen? i så fall lägg allting åt sidan en stund och sätt dig och koppla av med en tidning eller dyl. även om du inte kan/vill/hinner gå och lägga dig så får du en lite stund för dig själv.
    Be om hjälp, någon som kan avlasta med 2 åringen så att du kan få vila om än bara en stund...
    Och om du har en sambo, be honom om hjälp också!

Tusen kramar

• Aaglars

Vår dotter 4,5 mån vaknar också så ofta. Ammar varje till varannan timme på nätterna.

Det blir minimalt med sömn. Men jag tänker som så att det är en begränsad period av mitt liv och att jag gör det för mitt älskade barn.

Det ger mig kraft att orka vidare.

• Liiindaaa
    Aaglars skrev 2009-02-23 14:00:36 följande:
    Vår dotter 4,5 mån vaknar också så ofta. Ammar varje till varannan timme på nätterna. Det blir minimalt med sömn. Men jag tänker som så att det är en begränsad period av mitt liv och att jag gör det för mitt älskade barn. Det ger mig kraft att orka vidare.
    Jag har hört att de bara är en kort period, Men hur länge är en kort period?
    Vår son föddes med en massa problem, hans hjärtfel är nu de minsta problemet. Man trodde att varje månad skulle bli bättre men känns som de går åt andra hållet.

Får bita åt ett tag till och stå ut, finns inte så mycket annat att göra!

Tack!
  • Liiindaaa

vildros skrev 2009-02-23 13:59:04 följande:

hej din stackare, håll ut vet att det inte är mycket att komma med när man fårgås av trötthet... försök att underlätta så mycket det går, ha sonen nära (sover han i samma rum?)så att du inte behöver gå så långt varje gång... det är nog det enda som hjälper att ge den närhet och trygghet som han behöver för tillfället, sover 2 åringen något på dagen? i så fall lägg allting åt sidan en stund och sätt dig och koppla av med en tidning eller dyl. även om du inte kan/vill/hinner gå och lägga dig så får du en lite stund för dig själv. Be om hjälp, någon som kan avlasta med 2 åringen så att du kan få vila om än bara en stund... Och om du har en sambo, be honom om hjälp också! Tusen kramar
    Tack för alla ord, ska försöka så gått jag kan men att försöka slappna av.
  • Aaglars
    Liiindaaa skrev 2009-02-23 15:26:07 följande:
    Jag har hört att de bara är en kort period, Men hur länge är en kort period? Vår son föddes med en massa problem, hans hjärtfel är nu de minsta problemet. Man trodde att varje månad skulle bli bättre men känns som de går åt andra hållet.Får bita åt ett tag till och stå ut, finns inte så mycket annat att göra! Tack!Tänker på dig och förstår att du har det tufft.

KRAM
  • krambjörnen

ger du ersättning eller ammar du?

du kanske be någon att övernatta hos dig din mamma,kompis eller om din man inte jobbar och kan vara vaken på natten.

jag har nämligen samma problem min 5 veckors vaknar minst en gång i timman så jag och sambon delar upp det.

eftersom vi ger på flaska kan sambon vara vaken från 00.00 till 07.00 och sen är det mitt pass funkar underbart.

kände som om jag höll på att explodera där ett tag man kan inte funka normalt när man inte får sova.

lycka till

• Glittran

Ammar du honom på nätterna? Om han blivit van vid det och egentligen inte är hungrig, kanske han sover längre perioder om man slutar med det?

Det är det enda tipset jag har. Jag slutade nattamma (dvs mellan 12-06) när tjejen var 7 mån och sedan dess sover hon längre. Så ammar du (eller ger annan mat) så kan det vara idé att försöka få honom att somna om utan mat. Är det så att han behöver nattmaten kommer det ju inte att hjälpa, isåfall är det ju mer matning på dan (eller framförallt kvällen) som man få försöka med.

• mamma2ggr

Jag ammade min äldsta dotter ganska länge. Eller rättare sagt tills hon satte igång och skulle ha varje timme. Då fick jag nog och satte mig bara bredvid hennes säng och buffade i rumpan tills hon somnade. Efter två nätter sov vi båda hela natten. Alldeles underbart! Men min dotter var lite äldre (8 mån korr).

Innan jag bestämde mig för att sluta amma hade hon gått från var tredje timme till varannan timme nattetid trots att vi gav henne en hel portion gröt innan hon somnade. Detta fick mig att tro att hon inte ville ha bröstet för att äta utan för att somna om...hon ville aldrig ta napp.

Om du orkar kanske du kan prova att "somna om" lillkillen varannan gång, du märker kanske om han verkar klunka i sig ordentligt så att du kan anta att han faktiskt inte är hungrig. För det är klart att man inte vill att ens barn skall behöva somna om om det faktiskt är hungrigt, men det känner du bäst! Lycka till!

• lindamarias

jag har också en kille på 5 mån som inte sover bra på natten. han kan sova mellan kl 23.30-01.30, men efter det är det uppvak nästan varje timme.... känner också frustration av att inte få sova.... försöker o tänka att det bara är en tid, men det är inte lätt o orka med... känner igen mig i det du skriver om att bli arg inombords... det är inte barnen man blir arg på men tröttheten gör att man blir arg inom sig.....

jag kan tänka mig att det är svårt för dig när du dessutom har en 2-åring o ta hand om...

Finns det någon i närheten som skulle kunna ta barnen några timmar någon/några gånger i veckan, så du kunde få vila?

Jag läser själv Somna utan gråt nu o hoppas att det ska hjälpa mig att styra upp nattsömnen...

Ett tips som jag gör är att värma upp lillens spjälsäng med en vattenflaska + ha en vetevärmare varm så att sängen är varm + att han sover mot en varm kropp. Det har hjälpt lite för oss. Kanske det kan hjälpa dig.

Hang in there! Kram!

• Lanloun

Mina tips är:

-Regelbundna sovtider på dagen, så sammanhängande som möjligt (dvs. inte snabb-slumranden)
    -Lugn aktivitet minst en timma innan läggning
    -Tydliga läggningsrutiner, samma sak varje kväll
    -Tidig läggningstid, typ kl.19-20.
    -Introducera napp om han inte redan använder det
    -Kolla efter om rummet kanske är för varmt, de säger ju att man sover bäst i 17 grader.

Kan vara värt att prova iallfall

Lycka till

Svar på tråden Vaknar varje timme på nätterna