• lillälva

När beskära familjeträd första gången?

Tycker att det är lite olika bud på nätet om detta så jag tänkte kolla om någon här kan reda ut begreppen...

... planterade ett äppelträd i höstas, ett familjeträd med fyra sorter - stam av Oranie, Åkerö, Transparante Blanche och Sävstaholm.

Har förstått att man ska beskära äppelträd på vårvintern. Gäller det även så unga träd? Är det ngn skillnad om det är familjeträd? Ska man tänka på ngt särskilt när man beskär? Alla fyra sorterna måste ju finnas kvar och få tillfälle att växa. Kan gissa att de växer på olika sätt och olika fort.

Med andra ord - ska mitt träd beskäras redan i vår?

Kanske någon som har koll!?

• Svar på tråden När beskära familjeträd första gången?
  • ALJO

Det är framförallt nu dom första tre åren du skall beskära noga och nu på vårvintern. Skär som det står i bockerna men gallra förstås inte bort hela grenarna av någon sort. Korta in toppen med två tredjedelar, samma med sidogrenarna och klipp över en knopp som kommer att växa ut åt det hållet du vill (där det finns ett tomrum tex, helst inte uppåt) Finns det två toppskott tar du bort det ena sk konkurrensskottet.
    Efter tre år då du har byggt upp trädet så kan du beskära på sensommaren, då gallrar du mest, tar bort korsande grenar osv.

• HellviHumle
    ALJO skrev 2009-02-23 14:15:09 följande:
    Det är framförallt nu dom första tre åren du skall beskära noga och nu på vårvintern. Skär som det står i bockerna men gallra förstås inte bort hela grenarna av någon sort. Korta in toppen med två tredjedelar, samma med sidogrenarna och klipp över en knopp som kommer att växa ut åt det hållet du vill (där det finns ett tomrum tex, helst inte uppåt) Finns det två toppskott tar du bort det ena sk konkurrensskottet.Efter tre år då du har byggt upp trädet så kan du beskära på sensommaren, då gallrar du mest, tar bort korsande grenar osv.
    Ska man korta in med 2/3 ? Jag har för mig att man klippte bort en tredjedel men jag kan minnas fel.
  • ALJO

Du har så rätt så, korta in med 1/3, eller så att det ser bra ut. Var själv ute igår och fortsatte med det som rådjuren hade börjat, beskärningen alltså :(

• HellviHumle
    ALJO skrev 2009-02-24 20:21:58 följande:
    Du har så rätt så, korta in med 1/3, eller så att det ser bra ut. Var själv ute igår och fortsatte med det som rådjuren hade börjat, beskärningen alltså :(
    Harar och rådjur ska vara utanför trädgården!
  • ALJO

HellviHumle skrev 2009-02-24 21:08:33 följande:

Harar och rådjur ska vara utanför trädgården!
    Håller med, nu fick jag för att jag brukar skryta om mina två hundar som håller djurfritt på tomten. Eller höll, dom har visst tappat stinget :(
  • HellviHumle
    ALJO skrev 2009-02-24 21:59:59 följande:
    HellviHumle skrev 2009-02-24 21:08:33 följande:
    Håller med, nu fick jag för att jag brukar skryta om mina två hundar som håller djurfritt på tomten. Eller höll, dom har visst tappat stinget :(
    Eller också har rådjuren lärt sig när det är fritt fram. Att hänga upp bomullstussar med hjorthornsolja lär kunna hålla dem borta. Förr kunde man köpa hjorthornsolja på apoteket, tror inte att det går längre. Det luktar fan, i alla fall.
  • lillälva

Hej och TACK för tipsen! Kanske även kan behöva tänka på att hålla mumsande djur borta - ve och fasa om de skulle ge sig på mitt lilla träd det vill jag beskära själv! är det i mars-april man ska ut och klippa grenar då, eller?

• HellviHumle
    lillälva skrev 2009-02-26 21:03:30 följande:
    Hej och TACK för tipsen! Kanske även kan behöva tänka på att hålla mumsande djur borta - ve och fasa om de skulle ge sig på mitt lilla träd det vill jag beskära själv! är det i mars-april man ska ut och klippa grenar då, eller?
    Innan knopparna börjar svälla. Annars släpper de så lätt.
Svar på tråden När beskära familjeträd första gången?