• Mia Tias

Grönt bajs - jag ammar...

Varför har min lillkille på 2,5 mån fått grönt bajs? Det är typ limegrönt...!

Jag har sökt lite här på Familjeliv om det men hittar bara detta problem i samband med introduktion av ersättning - men jag helammar fortfarande...

Tacksam för svar...

• Svar på tråden Grönt bajs - jag ammar...
  • Tyche82

Förkylning kanske?

♥ I 050520 ♥ E 070307 ♥
  • storstrut

Det där hände mig rätt ofta när jag helammade mina barn och jag förstod aldrig varför. Har för mig att ena killen bajsade grönt i en månad. Googlade runt och hittade olika förklaringar. Kontentan var att det inte var nåt att oroa sig över iallafall...

• Myrina08

Hej!
    Jobbar inom sjukvården och har förstått att späd-bajs kan se nästan självlysande ut utan att det är någon fara, kan vara liten infektion i kroppen, att de svalt ner mkt slem lr så. Ingen oro.

• emertin

Jag har på något ställe läst att grönt bajs kan bero på att dom äter för ofta... min lille kille har också grönt bajs, mer eller mindre illgrönt men på min BVC säger dom bara att det inte är något att oroa sig för...

• Hallonpaj

Det kan bero på olika saker. Tex förkylning eller något man ätit. Det är inte onormalt direkt.

Men det kan bero på mycket förmjölk också. Om barnet har ont i magen också eller är gasig så kan man fundera mer på om det beror på det? Är det så kan du prova att amma 2-3 gånger i rad på samma bröst, för att få i barnet mer av den fetare eftermjölken.

Ammar man sällan så blir det större mängd förmjölk också. Så det är inte en helt enkel ekvation. Eller om du har en överproduktion just nu?

• Cynric

Om barnet äter mycket så passerar maten för fort genom magen och då blir den grön. Inget farligt alls och kommer och går

• emertin

Är det någon här som vet hur lång tid det tar innan det man själv äter går över till mjölken som bebisen får i sig när man ammar?

• Myspys77

Min distriktsköterska sa faktiskt idag att grönt bajs kan bero på att bebisen äter för lite länge från bröstet, att den inte för i sig tillräckligt av den feta mjölken.

• WochE

Jag har skrivit samma fråga för ett tag sedan men jag fick inte så många bra svar. Min son blir 3 månader den här veckan han har också haft grönt bajs sissta månaden.

Han har även ändrat hur många gånger han bajsar från 6-7 gånger per dag till 1-2 gånger.

Nu senaste 2 dagarna har han inte bajsat alls men han kissar som vanligt och fiser som en tok och de luktar. Jag är förkyld så jag tror han fått en lite släng av detta jag vet inte han har varit jätte styrig de senaste dagarna.

• Molivia

Jag undrar om det här styriga kan vara en 3 månaders utveckling. Min dotter fyller också 3 månader om ett par dagar å det känns som att allt har bara blivit uppochner vänt den sista veckan. Mattider, hur hon äter ( hon visar inte alls lika tydligt längre när hon är hungrig) Å på natten sover hon jätteoroligt. Tidigare somnade hon mellan 8 å 9 sov till 12-1 för att sen sova fyra fem timmar osv... men nu sover hon lite hipp som happ å äter också lite hipp som happ.
    Å även här bajsas det grönt, kan va lite olika på en å samma dag. Men oftast när hon bajsar mycket så brukar det va gult, dock inte imorse då va det typ mossfärgat. Blää! Min sambo är iof jätteförkyld så hon kan ju ha fått en släng av det.

Men idag ska jag skriva upp hur hon äter å se om man kan få nån ny rutin. Fast jobbigast är ändå natten, förstår inte varför hon ska vakna efter drygt en timmes sömn å hålla på å röra sig å låta.. Jag tror att hon är hungrig tar upp henne men hon vill inte äta, lägger ner henne å då somnar hon om. Nån mer med samma problem? Känner mig just nu som en urusel förälder som inte har nån koll.
    Blev väldigt långt det här, men behövde nog skriva av mig lite.

• Molivia

Jo en till sak gällande det här med grönt bajs, det va ju faktiskt det som tråden handlade om. .
    Jag dricker nämligen mycket smoothie med hallon å blåbär å har tänkt att det kanske kan ge grönt bajs.

När jag åt järntabletter efter förlossningen så fick hon nämligen också grönt bajs å då sa BVC att det med all säkerhet va järnet. Å om jag inte har helt fel så innehåller hallon å blåbär mycket järn?!

• WochE

Det du sa men järntabletterna det har inte jag tänkt på jag äter de med gjorde inte det i början men nu sissta månaden har jag gjort det regelbundet och det är då han börjat få grönt bajs.

Jag tror att det kan vara en liten förkylning med för jag har haft något skit i kroppen de senaste 2 veckorna och idag fick sonen näsdroppar och det lossnade ganska mycket som jag fick suga ur. Nu sover han känns himmelskt, Han har sovit i natt men han äter inte heller som vanligt inget mönster alls och så sover han inte på dagen som förut just nu sover han men det har varit jätte olika senaste veckan. Han säger inte till som han brukar på natten när han är hungrig utan bara gnyr, vi samsover så när jag lagt mig till rätta för att han ska äta så vill han inte ha sen hinner jag släcka lampan så gnyr han och vill ha.

Känner mig ganska matt just nu för det är inget som duger

• Kuroimama

Hade samma fråga hos på 2-månaderskollen hos läkaren häromdagen. Det gröna bajset är helt enkelt galla, och anledningen till att galla hänger med bajset ut är att bajset passerar lite för fort i tarmen. Detta kan, som flera i tråden skriver, bero på flera olika saker och det vanligaste är infektion/virus i kroppen. Inget att oroa sig för alltså

• emertin
    Molivia skrev 2009-02-24 09:18:48 följande:
    Jag undrar om det här styriga kan vara en 3 månaders utveckling. Min dotter fyller också 3 månader om ett par dagar å det känns som att allt har bara blivit uppochner vänt den sista veckan. Mattider, hur hon äter ( hon visar inte alls lika tydligt längre när hon är hungrig) Å på natten sover hon jätteoroligt. Tidigare somnade hon mellan 8 å 9 sov till 12-1 för att sen sova fyra fem timmar osv... men nu sover hon lite hipp som happ å äter också lite hipp som happ. Å även här bajsas det grönt, kan va lite olika på en å samma dag. Men oftast när hon bajsar mycket så brukar det va gult, dock inte imorse då va det typ mossfärgat. Blää! Min sambo är iof jätteförkyld så hon kan ju ha fått en släng av det. Men idag ska jag skriva upp hur hon äter å se om man kan få nån ny rutin. Fast jobbigast är ändå natten, förstår inte varför hon ska vakna efter drygt en timmes sömn å hålla på å röra sig å låta.. Jag tror att hon är hungrig tar upp henne men hon vill inte äta, lägger ner henne å då somnar hon om. Nån mer med samma problem? Känner mig just nu som en urusel förälder som inte har nån koll. Blev väldigt långt det här, men behövde nog skriva av mig lite.
    Vi har det likadant och Alexander blir 3 månader på fredag! Dom går ju igenom en utvecklingsfas runt vecka 12 och då blir dom lite "stökiga". Just nu somnar Alexander vid 20.00, sover till 00-01 äter och sover sen till ungefär 04.00 sen vaknar han 05.30 allra senast och då vill han gå upp! = trött mamma!!!!!
  • emertin
    WochE skrev 2009-02-24 10:24:40 följande:
    Det du sa men järntabletterna det har inte jag tänkt på jag äter de med gjorde inte det i början men nu sissta månaden har jag gjort det regelbundet och det är då han börjat få grönt bajs. Jag tror att det kan vara en liten förkylning med för jag har haft något skit i kroppen de senaste 2 veckorna och idag fick sonen näsdroppar och det lossnade ganska mycket som jag fick suga ur. Nu sover han känns himmelskt, Han har sovit i natt men han äter inte heller som vanligt inget mönster alls och så sover han inte på dagen som förut just nu sover han men det har varit jätte olika senaste veckan. Han säger inte till som han brukar på natten när han är hungrig utan bara gnyr, vi samsover så när jag lagt mig till rätta för att han ska äta så vill han inte ha sen hinner jag släcka lampan så gnyr han och vill ha. Känner mig ganska matt just nu för det är inget som duger
    Jag har jätteont i halsen och är förkyld så det kanske kan vara därför bajset ser ut som det gör hos oss.... Men han bajsar inte alls lika ofta nu som han gjorde tidigare.

Sover på dagarna gör han knappt alls längre vilket resulterar i att han är sur och grinig när det börjar bli eftermiddag/kväll
Svar på tråden Grönt bajs - jag ammar...