• Kian

Delade magmuskler - Diastasis Recti - Träning efter förlossningen

Jag opererade mina magmuskler för ett år sen ungefär. Jag hade den största glipan som kirurgen sett. Han fick in hela näven med råge. Nu har det gått upp igen ovanför naveln efter en förkylning med hosta. Har nu blivit beviljad ny operation genom landstinget. Han kommer att lägga in ett nät för att det ska bli bra den här gången. Får dessutom en full bukplastik på köpet. Ska bli skönt att bli av med hänget och allt löst skinn. Jag tränar musklerna nu för bästa resultat inför operationen. Min glipa skulle tydligen inte gå att träna ihop enligt kirurgen.

• Kian
    Dody skrev 2009-03-15 17:59:58 följande:
    Vad lyxigt med en full bukplastik Kommer håg dig sen förra tråden.
    Jo, det känns lyxigt! Skulle tydligen bli enklare att göra det för då kommer han åt att laga ordentligt. Alternativet var att snitta lodrätt. Det var ett enkelt val. Längtar att kunna ha på mig byxor utan att det gör megaont också. Å tänk när man slipper få gravidkomentarer. Men det krävs mycket träning före och efter.
  • Kian

lilla07an

Känner med dig. Jag har blivit snittad 2 ggr och ingen av gångerna fått någon information om att det finns något som DR. Upplevde också att man fick dålig info om hur man skulle träna efter ett snitt. Jag fick rådet att köra vanliga situps och det förvärrade säkert. Magmusklerna är ju skurna där snittet är plus flera lager till. Kändes som om man skulle gå av på mitten ibland. Jag hade som du också väldigt ont i ryggen. Jag måste haft en jätteglipa för jag kände inga magmuskler och hade svårt att kliva upp ur sängen rätt länge vad jag minns. Fick senaste barnet 05. Har du testat hur stor glipa du har nu?

Tycker absolut att du ska träna navel mot ryggraden om du kan. Vänta sedan de veckor du har fått råd om (eller lite kortare) och ring sedan runt till olika sjukgymnaster och fråga om de har någon som har stor kunskap om DR. Blir du inte tagen på allvar fråga nästa. Har du pratat med BVC?

Rör på dig. Promenera mycket även om det känns motigt. Ammar du så försök att ändra ställningar. Jag låg ofta på sida i sängen när jag ammade. Det gjorde minst ont då.

Lycka till med allt!

• Kian

lilla07an

Just det, glömde säga att jag blev snittad med "bikinisnitt" och det måste nog vara dom inre magmusklerna de skurit. Det var det jag menade med att det känns som att gå av på mitten. Hur är du snittad? Lodrätt?

Skulle tro att det går ihop mer på dig. Tycker inte det verkar mycket med tanke på att du nyss har fött. Jag tycker inte du ska oroas allt för mycket nu utan njut av bebisen. Men det går ju att ringa och kolla med en sjukgymnast och rådfråga.

När det gäller ryggen så behöver det ju inte bero på DR utan, som både du och Nino säger, foglossning.

Förstår om det känns jobbigt med akut snitt och allt när du inte har kunnat förbereda dig rent mentalt på det. Hoppas du kommer att må bättre snart!

• Kian
    Lilla07ans skrev 2009-03-18 11:59:23 följande:
    Kian: Det är ett bikinisnitt på mig med. Jag ska fasiken fråga en gång till hos min vanliga BM och ta reda på hur dem skär när dem gör ett snitt egentligen. Tänk att dem har skurit i mig utan att jag vet exakt hur dem har gjort. Det skrämmer mig faktiskt en hel del. Skönt att du säger att det nog kommer gå ihop mer av sig själv. Det är väll bara å vänta å se. Om jag ändå ska vänta med träningen i 7 veckor till så kanske det hinner gå ihop sig en del till dess. Naveln mot ryggraden försöker jag göra lite i alla fall. Det kan ju ändå inte skada. Man använder ju musklerna mer än så bara i vardagliga situationer menar jag. Hoppas det är som ni säger att det är foglossningen som ställer till det mesta för ryggen. /M
    Hittade en sida om kejsarsnitt. Där kan du läsa om hur ett kejsarsnitt går till. Visserligen planerat snitt men det borde väl inte skilja så mycket.? 7 lager skär man igenom.

www.kanalen.org/kejsarsnitt/index.php&subtype=gartill

Finns säkert andra sidor du kan du googla in på.
  • Kian
    SaraUnderbara skrev 2009-05-03 19:50:56 följande:
    Ha! Ja, all hud.. ;) Det spelar ingen större roll egentligen vad som händer med musklerna under när jag har den här magen över. Trist, när jag är smal över allt annars - men ändå ser gravid ut. Ingen som har opererat sig? :-S
    Jag har opererat mig. Andra gången gillt nu hoppas jag. En vecka sedan op.
  • Kian
    SaraUnderbara skrev 2009-05-04 13:41:46 följande:
    Vad är det som gjort att du behövde en andra operation? Vad det bara musklerna som tightades eller även lite extrahud som fick ryka? :)
    För drygt ett år sedan sydde man ihop mina magmuskler hela vägen. Jag hade en rätt stor glepa och hade ont speciellt på ett ställe (förmodligen försvagad bukvägg) och med facit i hand hade man behövt förstärka med ett nät.

Vid en förkylning före jul hostade jag så att det gick upp igen ovanför naveln och jag fick mer ont än förut. Vid operationen för en vecka sedan upptäckte man att jag även hade ett bråck. Nu har jag två nät inopererade som täcker hela magen, så nu ska det förhoppningsvis hålla.

Jag hade turen den här gången att "på köpet" få full bukplastik, så nu har jag blivit av med all lös hud. Mycket skönt. Det blir spännande på fredag att få se lite - då ska stygnen tas. Blir kanske ingen vacker syn för jag är svullen som ett bowlingklot och "gravidmagen" är större än någonsin. Hihi.
Svar på tråden Delade magmuskler - Diastasis Recti - Träning efter förlossningen