• Lilla07ans

Delade magmuskler - Diastasis Recti - Träning efter förlossningen

Hej på er!

Har följt den här tråden lite halvt om halvt ganska länge. Fick mitt första barn i okt-07 och efter det så hittade jag in hit och testade genast om jag hade delade magmuskler. Min "glipa" var inte mer än 2 fingrar på bredaste stället så det var ju inte på värsta viset efter vad jag förstått. Hela tiden har det blivit som en "limpa" på magen när jag dragit upp huvudet mot bröstet eller lutat mig bakåt. Inte nog med det så har jag en tydlig "gravidmage" fast jag inte varit gravid. Och det är ju det allra värsta, att se gravid ut fast man inte är det. :(

Min mage är sån att upptill så är den rund (som en gravidmage) och på mitten vid naveln är den som störst eller hur man ska säga och också hård. Nedanför naveln hänger det överskottshud.

Nu har jag för lite drygt en vecka sedan fått ytterligare ett barn. Det är 1 år och 5 månader mellan barnen så jag hann ju aldrig börja träna magen ordentligt efter första. Tänkte att jag får ta det nu istället.

Tyvärr blev det ett akut kejsarsnitt den här gången vilket inte känns roligt på något sätt alls. Och nu när jag läser här så förstår jag att det blir ännu värre med musklerna efter ett snitt. Så just nu sitter jag här å gråter åt eländet, faktiskt.

Som det också står beskrivet här så har jag konstant ont i svank/ländryggen och jag kan inte ens böja mig framåt för att sätta fast stora tjejen i bilbarnstolen utan att det gör skitont i ryggen och jag knappt kan resa mig rak igen.

Nu ska jag inte vara långrandig mer utan mina frågor till er som kanske har lite mer erfarenhet av det här än mig är:

På BB var det väldigt dålig info om hur man ska träna efter att ha genomgått ett snitt. Hur har ni gjort? Det enda jag hört hittills är väll ungefär att jag ska undvika att lyfta något tyngre än bäbisen första veckorna/månaden och tidigast börja "träna" magen efter 8 veckor. Betyder det då att man kan göra "dra naveln mot ryggraden" när man ex ligger i sängen redan nu eller ska man vänta med det också?

Ni andra...är det någon av er som uppsökt någon sjukgymnast? Och i så fall har dem kunskap om sånt här? Jag känner verkligen att jag behöver hjälp. Det är ju inte bara magen det handlar om utan även rygg och övrig ryggmuskulatur som tagit stryk nu när man "inte haft några magmuskler". Och det jag främst är rädd för att att inte bli tagen på allvar.

/M

• Lilla07ans

Tack för era svar.

Jag bara toklängtar tills jag kan promenera igen. Tyvärr är det inte magen som är det största bekymret just nu utan foglossning. Har haft det med båda tjejerna och inte gjorde det saken bättre att det blev så tätt mellan dem. Foglossningen hann aldrig riktigt försvinna innan det var dags för nästa grav. Och den har ju bara blivit värre denna gången.

Kian: Jag frågade om det på BB..ifall dem skurit i magmusklerna men det sa dem att dem inte hade. Dem hade skurit ner till magmusklerna och sen dragit isär dem för att öppna sista delen ner till bäbisen. Jag fattade inte mycket, men min man sa att han såg när dem drog isär musklerna eller vad man ska säga. Äh, jag vet inte. Har ingen aning om hur det där går till egentligen.

Än har jag inte tagit mod till mig att ringa en sjukgymnast men jag ska försöka göra det innan veckan är slut. Igår bytte vi i alla fall hälsocentral hela familjen till en som är mycket bättre och där jag vet att det finns bra sjukgymnaster också.

Har haft svårt att få nå grepp om hur stor delningen är just nu. Eftersom det bara är 1,5 vecka sen snittet så har jag inte ens riktig känsel nedanför naveln. Men jag ska testa det så snart det går.

/M

• Lilla07ans

Nu har jag försökt mig på att kolla "glappet" så gott det nu gick. Ovanför naveln är det ca 2 fingrar. Vid naveln är det lite drygt 3 fingrar. Nedanför naveln är det svårt å säga för jag har som sagt inte så mycket känsel och det är väll antagligen kanske svullet eller nåt under också som gör det svårt att känna.

Men nu har det ju bara gått 1,5 veckor också. Det drar väll ihop sig lite av sig själv i nån vecka till eller? Läste nånstans om att det drog ihop sig i typ 5 veckor efter förlossning i alla fall. Men är det bara minimalt det gör det eller vad har ni andra för erfarenheter? Jag dör ju om det kommer vara så här illa när jag börjar träna.

Efter min förra grav testade jag och då hade jag 2 fingrar på bredaste stället. Läste att det räknades som "litet". Men då var ju det många veckor efter fl.

/M

• Lilla07ans

Kian: Det är ett bikinisnitt på mig med. Jag ska fasiken fråga en gång till hos min vanliga BM och ta reda på hur dem skär när dem gör ett snitt egentligen. Tänk att dem har skurit i mig utan att jag vet exakt hur dem har gjort. Det skrämmer mig faktiskt en hel del.

Skönt att du säger att det nog kommer gå ihop mer av sig själv. Det är väll bara å vänta å se. Om jag ändå ska vänta med träningen i 7 veckor till så kanske det hinner gå ihop sig en del till dess. Naveln mot ryggraden försöker jag göra lite i alla fall. Det kan ju ändå inte skada. Man använder ju musklerna mer än så bara i vardagliga situationer menar jag.

Hoppas det är som ni säger att det är foglossningen som ställer till det mesta för ryggen.

/M

• Lilla07ans

Åh, tack så mycket för länken Kian! Har inte varit in här på länge nu. Har varit fullt upp med massa annat. BVC-besök osv osv. Det var en himla bra sida om snitt. Jag kollade på bilderna också. Mår fasiken illa när jag tänker på att jag varit med om det där. Fy fasiken!

Paddy: Tack för dina uppmuntrande ord. Jag hoppas då verkligen att det finns någon möjlighet att se "ogravid" ut om några månader i alla fall. Att bli "platt" har jag inga förväntningar på. Att inte se gravid ut räcker för mig. Innan du började på gymet nu har du tränat någonting själv hemma? Hur kändes det att börja efter snittet? Du gör dem vanliga magövningarna dem gör på gymet eller har du fått några speciella av nån personlig tränare eller så? Har du också som en "limpa" på magen när du spänner musklerna i ryggläge nu?

Ursäkta mina kanske närgångna frågor. Men jag tänkte på det efter mitt första barn när jag testade om mina muskler var delade. Jag hade 2 fingrar mellan dem då som minst men det blev ju som en limpa på magen ändå när jag spände musklerna. Hur länge blir det så? Försvinner det när det kanske är 1 finger mellan musklerna eller nåt?

/M

• Lilla07ans

Det har du rätt i. Min dotter på 1,5 har också en liten limpa. Så det är säkert normalt ändå.

Nu har det gått bra nog precis 4 veckor sedan mitt snitt och det enda jag gör är att försöka med naveln mot ryggraden så ofta som möjligt. Även att hålla in magen när jag går omkring här hemma. Men det är svårt. Det enda som händer är att jag får mer ont i svanken.

Mellanrummet minskar i alla fall. Det är vid naveln det är värst. Men när man tittar på magen så är den rund ända uppifrån. Så jag ser ut att vara gravid. En riktig rund bäbismage. Känner mig som värsta missfostret :( Vågar inte gå ut utan att ha minstingen med mig för jag är rädd att folk ska fråga när bäbisen ska komma. Har varit med om det en gång redan och det blev lika pinsamt för oss båda.

Hur ser ni andra ut? Är det nån som tagit bilder?

• Lilla07ans

Paddy:
    Joo vars... det har gått 7 veckor sedan snittet nu och glappet har gått ihop rätt bra. Är 1 finger upptill och som mest 2 fingrar vid naveln.
    Jag jobbar på med naveln mot ryggraden och att trycka ned svanken mot golvet (tror det kallades magtoning på nåt ställe). Har även under senaste dagarna provat en övning där man skulle ligga på rygg och hålla ett ben åt gången rakt ovanför golvet.
    Även fast jag känner att jag blir starkare hela tiden så har man ju insett nu att det här kommer ta LÅÅÅNG tid. Men som jag ser ut och framför allt känner mig med den här "kulan" till mage så ska den BORT! Och det borde ju inte vara totalt omöjligt när glappet inte är speciellt stort ändå, tycker jag.

Precis som du skriver så känner man ju att man har dålig balans och dålig kontroll på musklerna. Det jag tycker är värst för mig är att jag lätt får så ont i svankryggen.

Har en kompis som läser till sjukgymnast och hon var här på besök nu i påsk. Jag berättade om mina problem och hon skulle fråga mer om det i skolan. Men dem övningar som hon direkt tänkte på var "plankan" och en där man låg på sidan och skulle göra "som en sax" med benen. Fast inte den man först tänker på med det övre benet som rör sig utan det undre. Vet inte om du förstår. Är helt värdelös på att förklara sånt där.

Klarar du av att göra plankan som den ska utföras redan eller måste du stå på knä? Jag har inte ens provat än. Tänkte det skulle få gå dem där 8 veckorna efter snittet i alla fall innan jag gör för mycket övningar.

Skulle vara intressant att höra lite mer vad ni gör för övningar på gymmet eftersom du skrev att det var speciellt sammansatt för "svaga magar".

Svar på tråden Delade magmuskler - Diastasis Recti - Träning efter förlossningen