Delade magmuskler - Diastasis Recti - Träning efter förlossningen
Hej på er!
Har följt den här tråden lite halvt om halvt ganska länge. Fick mitt första barn i okt-07 och efter det så hittade jag in hit och testade genast om jag hade delade magmuskler. Min "glipa" var inte mer än 2 fingrar på bredaste stället så det var ju inte på värsta viset efter vad jag förstått. Hela tiden har det blivit som en "limpa" på magen när jag dragit upp huvudet mot bröstet eller lutat mig bakåt. Inte nog med det så har jag en tydlig "gravidmage" fast jag inte varit gravid. Och det är ju det allra värsta, att se gravid ut fast man inte är det. :(
Min mage är sån att upptill så är den rund (som en gravidmage) och på mitten vid naveln är den som störst eller hur man ska säga och också hård. Nedanför naveln hänger det överskottshud.
Nu har jag för lite drygt en vecka sedan fått ytterligare ett barn. Det är 1 år och 5 månader mellan barnen så jag hann ju aldrig börja träna magen ordentligt efter första. Tänkte att jag får ta det nu istället.
Tyvärr blev det ett akut kejsarsnitt den här gången vilket inte känns roligt på något sätt alls. Och nu när jag läser här så förstår jag att det blir ännu värre med musklerna efter ett snitt. Så just nu sitter jag här å gråter åt eländet, faktiskt.
Som det också står beskrivet här så har jag konstant ont i svank/ländryggen och jag kan inte ens böja mig framåt för att sätta fast stora tjejen i bilbarnstolen utan att det gör skitont i ryggen och jag knappt kan resa mig rak igen.
Nu ska jag inte vara långrandig mer utan mina frågor till er som kanske har lite mer erfarenhet av det här än mig är:
På BB var det väldigt dålig info om hur man ska träna efter att ha genomgått ett snitt. Hur har ni gjort? Det enda jag hört hittills är väll ungefär att jag ska undvika att lyfta något tyngre än bäbisen första veckorna/månaden och tidigast börja "träna" magen efter 8 veckor. Betyder det då att man kan göra "dra naveln mot ryggraden" när man ex ligger i sängen redan nu eller ska man vänta med det också?
Ni andra...är det någon av er som uppsökt någon sjukgymnast? Och i så fall har dem kunskap om sånt här? Jag känner verkligen att jag behöver hjälp. Det är ju inte bara magen det handlar om utan även rygg och övrig ryggmuskulatur som tagit stryk nu när man "inte haft några magmuskler". Och det jag främst är rädd för att att inte bli tagen på allvar.
/M