• Dody

Delade magmuskler - Diastasis Recti - Träning efter förlossningen

Carli skrev 2009-02-26 20:01:12 följande:

Det är mest häng, men vid naveln så har jag också som en grop..så kanske som du.Bild kommer jag aldrig någonsin visa för någon -knappt ens läkare.. Vet att du tillhör Uppsala, eller förstod nästan det...det va Anki som tipsa mig om denna tråd..
    Hahah ja men då är du välkommen då Jag inboxar dig lite bilder... Lägger inte heller ut dem här, det finns så många dömmande..
  • Dody

NoNoo skrev 2009-02-28 16:48:56 följande:

Himla bra tråd detta! Jag fick twins för 5 år sedan med akutsnitt. Jag hade efter 2 månader gått ner alla kg jag gick upp, men magen är fortfarande en missär 5 år senare.Jag har alltid haft platt mage innan utan ngn direkt träning, och hade väl hoppats att det skulle bli så igen efter en tid, men icke.Min fundering: går det att jobba bort DR trots att det gått så lång tid, eller har magmusklerna s a s lagt sig tillrätta för gott?
    Ja du det kommer kräva enormt mkt träning, men det är ju helt klart värt det. Vissa landsting bekostar dock en operation så det kan ju vara värt att prova. Det är svårt emd träning tycker jag själv, vårt o få tiden att räcka till, så fö rmig blir det mest då få ggr jag inte har barnen.
  • Dody

Ninnis mamma skrev 2009-03-12 20:37:35 följande:

hej!Rädd för att jag har delade magmuskler...Jag ser gravid ut i 6e månaden och under naveln är magen helt hård. Har gjort testet men är osäker....Fick barn för nio veckor sedan.Någon som har tränat och blivit helt återställd? Återställd av op?
    Jag har inte stött på ngn som tränat ihop dem...däremot har jag hört om flera som opererat ihop dem. Allt hänger ju på hur vida delaningar man har. Jag har ju mest varit i kontakt med dem som har jättedelat, har man mindre får man nog ihop dem med tiden av träning och av självläkning. För din del har det ju inte gått så värst länge. Jag tror det krävs en enorm träningsdiciplin för att få ihop glapp på uppåt 10 cm, och som småbarns förälder kan det vara tufft att få ihop tiden/motivationen. Vore dock synd att ge upp. Kanske ngn som tränat ihop dem kan tipsa/peppa oss.
  • Dody
    Kian skrev 2009-03-15 17:34:17 följande:
    Jag opererade mina magmuskler för ett år sen ungefär. Jag hade den största glipan som kirurgen sett. Han fick in hela näven med råge. Nu har det gått upp igen ovanför naveln efter en förkylning med hosta. Har nu blivit beviljad ny operation genom landstinget. Han kommer att lägga in ett nät för att det ska bli bra den här gången. Får dessutom en full bukplastik på köpet. Ska bli skönt att bli av med hänget och allt löst skinn. Jag tränar musklerna nu för bästa resultat inför operationen. Min glipa skulle tydligen inte gå att träna ihop enligt kirurgen.
    Vad lyxigt med en full bukplastik Kommer håg dig sen förra tråden.
  • Dody

Ninnis mamma skrev 2009-03-16 18:27:12 följande:

hej på er!nej jag hade inte delade magmuskler, däremot hittade läkaren en mycket stor cysta i min mage...Ska avvakta nu sen blir det troligtvis operation. Får väl se om jag har min "gravidmage" kvar efter op eller ej...Lycka till alla ni som kämpar!!
    Usca då...men ändå skönt att veta kan jag tänka mig. Det där du skrev om hård stämmer nämligen inte in på DR. Fick du veta ngt om hur och varför ang din cysta?
  • Dody

lilla07: vad bra att du har hittat hit och följt tidigare trådar. mkt riktigt så verkar DR bli värre vid snitt.

Mina barns pappa är sjukgymnast även om vi nu inte lever ihop så har han palperat på min mage innan. Han har konstaterat DR, men faktiskt först efter att jag visat honom den information jag beskriver här. Det äringet de lär sig på sin utbildning och få sjukgymnaster har ju som intresse att träna mammor. Mest info besitter personliga tränare som specialicerat sig inom detta verkar det som.

Jag tror du kan träna navel mot ryggraden redan nu. Sen kommer det kännas bättre med tiden med. Jag har inte lika ont i ryggen längre men ganska dålig hållning tyvärr iom magmusklerna. Inte så kul men jag tänker på det hela tiden då jag går så försöker dra in magen och skjuta fram höften.

• Dody

Ang ryggvärken så skrev jag det, men mitt internet la av så försöker igen, att det kan bero på fogarna som luckrats upp och ska tillbaka igen. Så där ont hade jag med innan då min sista var nyfödd men hon är 2,5 årnu och nu har jag inte ont direkt.

• Dody

När jag tittar på min tvååriga dotter som sätter sig upp från liggande så har hon med en limpa. Inte så farligt men jag tror många har den där limpan och sen efter en graviditet så blir den värre och ju fler graviditeter så ju mer limpa. Det är ju viss ärftlighet på detta med, och nu var det ju så länge sen jag skrev min TS, men jag har för mig att en stam i afrika har mer DR bland kvinnor, unga som barn, iom ärftligheten.

Det svåra är inte att hitta ngn ny att älska utan att älska det du har
  • Dody

Om man läser i första inlägget, som jag också hänvisar till i TS, så står det i första raden att du kan träna navel mot ryggraden 24 h efter förlossningen

• Dody
    m1nn13 skrev 2009-04-26 23:22:23 följande:
    Har nyligen skaffat en Wii Fit. Yogaövningarna verkar vara bra för att stärka hållningen och musklerna som hänger ihop med den. Även Plankan finns med... så nu kör jag för fullt...!
    Låter spännande. Kan ju funka bättre att träna om man får göra det lite kul med
  • Dody
    pojkens skrev 2009-04-27 11:22:44 följande:
    jag måste få ställa en fråga här som jag hoppas ni kan svara på. Det har nu gått 5 månader sen min förlossning. Och jag får fortfarande ner 2 fingrar mellan den raka muskulaturen. I början var det drygt 3 fingrar så det har ju gått ihop. Men hur lång tid ska det ta? Och går de någonsin tillbaka helt? jag kör plankövningar när jag hinner och har blivit massor starkare. Men just runt naveln så är det en bula, eller lite ovanför naveln kan man säga. Där är muskulaturen slapp, pga att jag inte tränat situps eller något. Men när får man göra det? Ska det vara helt ihopläkt innan dess?
    2 fingrar=ihopläkt så kör du dina situps/crunches
  • Dody
    pojkens skrev 2009-04-27 21:47:20 följande:
    men då återkommer frågan om huruvida magmusklerna aldrig kommer dra ihop sig mer, ifall 2 fingrar är läkt? Min mage kommer se hiskeligt rolig ut ifall jag ska träna upp den någorlunda platt, men ha en krater runt naveln!!!
    Precis som jag då...
  • Dody

Jag har med ett häfte av övningar, som kanske underlättar då de är på svenska och med bra beskrivningar till. Men upphovsrätten gör att man inte får sprida det, tyvärr.

Mitt största bekymmer är tidenoch motivatione. Träna borde jagkunna men jag kommer ja aldrig bli snygg då jag har så mkt lös hud jag med, då det hindrar mig lite.

• Dody

Det har jag köpt av Olga Altsved, men många av övningarna är samma som de jag skriver om här.

Svar på tråden Delade magmuskler - Diastasis Recti - Träning efter förlossningen