Delade magmuskler - Diastasis Recti - Träning efter förlossningen
Carli skrev 2009-02-26 20:01:12 följande:
Carli skrev 2009-02-26 20:01:12 följande:
NoNoo skrev 2009-02-28 16:48:56 följande:
Ninnis mamma skrev 2009-03-12 20:37:35 följande:
Ninnis mamma skrev 2009-03-16 18:27:12 följande:
lilla07: vad bra att du har hittat hit och följt tidigare trådar. mkt riktigt så verkar DR bli värre vid snitt.
Mina barns pappa är sjukgymnast även om vi nu inte lever ihop så har han palperat på min mage innan. Han har konstaterat DR, men faktiskt först efter att jag visat honom den information jag beskriver här. Det äringet de lär sig på sin utbildning och få sjukgymnaster har ju som intresse att träna mammor. Mest info besitter personliga tränare som specialicerat sig inom detta verkar det som.
Jag tror du kan träna navel mot ryggraden redan nu. Sen kommer det kännas bättre med tiden med. Jag har inte lika ont i ryggen längre men ganska dålig hållning tyvärr iom magmusklerna. Inte så kul men jag tänker på det hela tiden då jag går så försöker dra in magen och skjuta fram höften.
Ang ryggvärken så skrev jag det, men mitt internet la av så försöker igen, att det kan bero på fogarna som luckrats upp och ska tillbaka igen. Så där ont hade jag med innan då min sista var nyfödd men hon är 2,5 årnu och nu har jag inte ont direkt.
När jag tittar på min tvååriga dotter som sätter sig upp från liggande så har hon med en limpa. Inte så farligt men jag tror många har den där limpan och sen efter en graviditet så blir den värre och ju fler graviditeter så ju mer limpa. Det är ju viss ärftlighet på detta med, och nu var det ju så länge sen jag skrev min TS, men jag har för mig att en stam i afrika har mer DR bland kvinnor, unga som barn, iom ärftligheten.
Om man läser i första inlägget, som jag också hänvisar till i TS, så står det i första raden att du kan träna navel mot ryggraden 24 h efter förlossningen ![]()
Jag har med ett häfte av övningar, som kanske underlättar då de är på svenska och med bra beskrivningar till. Men upphovsrätten gör att man inte får sprida det, tyvärr.
Mitt största bekymmer är tidenoch motivatione. Träna borde jagkunna men jag kommer ja aldrig bli snygg då jag har så mkt lös hud jag med, då det hindrar mig lite.
Det har jag köpt av Olga Altsved, men många av övningarna är samma som de jag skriver om här.