• pippi lotta

Barnmorskaren och FL graviditetsuträknare stämmer inte överens...?

Vilken vecka är jag i då? Jag hade min sista mens den 17 januari och har en cykel på 26 dagar. Jag får det till 5+4, alltså vecka 6 väl? stämmer det??? Enligt BM har jag inte gått alls så långt i graviditeten, varför räknar man olika?

• Svar på tråden Barnmorskaren och FL graviditetsuträknare stämmer inte överens...?
  • Millis86

bm räknar fulla veckor + dagar...

• Xgirl83

Vad säger barnmorskan då? Det enda jag vet att de säger olika är att de säger att om man t ex är i v 5+4 så är man i v 5 enligt BM och i v 6 enligt FL.

• Xgirl83

Kanske ska förtydliga... BM anger fulla veckor medan på FL anges veckan man har påbörjat.

• pippi lotta

Ok, då förstår jag. Men vilket har ni gått efter, FL eller barnmorskarns vecka? Vet inte när jag vill berätta för familjen....vill inte vara FÖR tidig...

• Miniigirl

Bm säger att man är i vecka 5 när man gått 5 fulla veckor, medans fl säger att man år i vecka 6 då man ju påbörjat sin 6:e vecka

sen skiljer sig dom där dagarna oxå, om bm säger att du är i vecka 5+4, så säger fl att du är i vecka 5+3, och det beror på att bm säger att bf är i vecak 39+6 medans fl räknar med bf på 40+0

• Miniigirl

pippi lotta skrev 2009-02-23 19:15:56 följande:

Ok, då förstår jag. Men vilket har ni gått efter, FL eller barnmorskarns vecka? Vet inte när jag vill berätta för familjen....vill inte vara FÖR tidig...
    Jag räknar både som bm och fl kan man säga:) jag säger att jag byter veckor på tisdagar, som bm säger...enligt fl skulel jag byta på onsdagar...
    men, därimot säger jag att jag är i vecka 26 nu...när jag gått 25+6dagar, går alltså in i vecka 27 i morgon...eftersom jag tycker att det käns mer rätt, man är ju faktiskt i vecka 26, när man påbörjat den veckan lixom:)men, detdär får man ju räkan som man vill:)
  • reader

...och vilket är "rätt"? (Och med det menar jag, vad utgår de flesta från, t ex på forum här, när de pratar om vilken vecka de är i)?

• Miniigirl
    reader skrev 2009-02-23 19:24:16 följande:
    ...och vilket är "rätt"? (Och med det menar jag, vad utgår de flesta från, t ex på forum här, när de pratar om vilken vecka de är i)?
    JAg tror att dom flesta räknar som på fl, fast...jag vet faktiskt inte! men, eftersom vi är på fl..känns det so att folk sitter och tittar i sin graviditetskalender och räknar som den?!

men, det hade varit lättare om det bara fanns ett sätt att räkna på:)
  • pippi lotta

Tusen tack tjejer! Då vet jag hur man tänker. Miniigirl, du är ju i vecka 26 och har varit med några veckor nu. Var du orolig i början att det skulle bli missfall? Det är jag...funderar på om jag ska försöka få till ett VUL, men vet inte. Har du gjort det?

• Miniigirl

pippilotta:
    JA, mycket orolig var jag! speciellt denna gång,förra graviditeten kände jag mig inte alls så nervös som jag gjort denna gång! men, var självklart orolig då oxå!
    Efter rul släpper det:) jag lovar!!!

Denna gång fick jag göra ett vul i vecka 6-7 någongång pga jag mådde fruktansvärt illa, och var tvungen att bli inlagd på sjukhus med dropp..och, då hade dom väll antalgligen som rutin att kolla upp att allt var bra! men, oron släppta inte ändå, utan jag fortsatte vara ololig till rul, då började det släppa!

Förra graviditeten fick ajg göra ett vanlig ul i vecka 13, eftersom bm misstänkte tvillingraviditet...och, då släppte oron, men..då såg man j ulixom att det var en bebis oxå! denna gång på vul såg man ju bara en liten liten böna lixom!

Lycka till med allt!:)
    oj, vilken uppsats jag skirvit ser ajg nu:)sorry...

• mamma20sthlm

Jag räknar at jag är i vecka 28 när jag är i vecka 28 +......

Så räknar också läkare på sjukhus oftast. Så dom säger inte vecka 29 när man är i vecka 28 +

Därför det kan bli lite svårt att veta Tycker jag med.

• Jagvetmest

Spelar roll hur man säger egentligen? När ni gått på rutin-ultraljudet så får ni ju exakt vecka och dagar. Om ni får tex 18+2 dagar så spelar det ju ingen roll om BM kallar det för v. 18 medan FL säger v.19. Vecka 18+2 är ändå v 18+2. Eftersom en normal graviditet varar igenomsnitt 280 dagar från sista mensens första dag eller 266 dagar från ÄL så får ni räkna mycket i kalendern för att få fram BF. Därför finns snurror och dyl. i väntan på UL. Fair enough???

• Miniigirl

pippi lotta skrev 2009-02-23 19:40:13 följande:

Svar på #10Ok, det låter ju som att jag inte är ensam Men vad är rul?
    rutin ultraljud:)
  • guldplutt

jag har faktiskt aldrig hört talas om ngn barnmorska heller som räknar fulla veckor. jag hade räknat som du, och som på FL. Dock kan det vara andra saker som gör att det skiljer sig åt, tex kanske du hade ÄL lite senare än du trodde, det kanske tog lite längre tid för befruktning och för ägget att fästa. Det kan göra att det diffar en del.

Svar på tråden Barnmorskaren och FL graviditetsuträknare stämmer inte överens...?