• Gummsesnuffsan

Hur lång tid tog det att skola in din 2 åring på dagis?

Vi har nu skolat in vår lille pojk (2 år) i en månad nu, och visst, det har blivit lite bättre, men det går vääääääldigt långsamt framåt.
    Vi (mamma och pappa samt hela släkten) känner oss så himla maktlösa, eftersom vi vet att han är en social och rolig kille som älskar att busa och stå i centrum m.m. Nu är han en osäker liten kille som "vill ha mamma och pappa", som han upprepar som ett mantra på morgnarna innan dagis. Vi känner inte igen hans osäkerhet för fem öre!
    Pedagogerna säger att han blivit bättre och att han vågar göra lite mer nu än innan, men det känns så himla sorgligt att behöva se honom så orolig varje morgon innan vi går till dagis.
    Hur lång tid ska det behöva ta?

• Svar på tråden Hur lång tid tog det att skola in din 2 åring på dagis?
  • P2007

På dotterns dagis (är 1,5 år) kör dom med tredagars inskolning och det gick jätte bra.
    Första dagen var det info. en timma sen var det två dagar då vi var med mellan 9-14 sen körde de igång bara.
    Hon var lite ledsen första dagen men sen har det gått hur bra som helst. Tror det var för att hon fick lära känna lokalen och personalen i några dagar med oss där.

Det gäller ju att  man som förälder är stark och går direkt på morgonen och inte velar fram och tillbaka- Lämna över till fröken, säg Hej då och gå oavsett om barnet gråter för det blir bara värre om man som förälder visar att det är jobbigt och att man känner sig osäker...
    Sånt smittar ju tyvärr av sig på barnet.

• Gummsesnuffsan
    Svar på #1
    Vi har haft 3 dagars inskolning i 2 omgångar. Första gången med mig ch andra gången med pappan, eftersom det inte fungerade med 1:a inskolningen. När vi ska till dagis försöker jag alltid vara positiv och tar av honom ytterkläderna och mig själv skorna, går in på avdelningen och säger typ "Nämen titta, där är ju dina kompisar och där är fröken"(och kompisarna och fröken hejjar tillbaks),sedan lämnar jag honom till pedagogen, säger "nu ska mamma till jobbet, vi hämtar dig sen, hejdå!" och så puss och sedan går jag iväg.
  • P2007

Låter verkligen jätte jobbigt ...men det blir nog lättare med tiden. Alla barn har ju olika sätt att anpassa sig och vissa behöver väl helt enkelt mer tid.

Svar på tråden Hur lång tid tog det att skola in din 2 åring på dagis?