• Anonym (bilägare?)

är det helt vansinnigt att göra denna affär? hjälp!

Jag älskar verkligen att köra bil och tycker det är jätteskoj med bilar. kör bil dagligen till jobbet samt i tjänsten.

Jag har nu hittat min drömbil. bilen är inte ny så det största prisraset har varit. bilen är billig i förhållande till vad den är värd egentligen och om man jämför vad liknande bilar kostar.

bilen kostar 260 000kr. Jag ska försöka pruta ner den 20-30 000kr. Tror ni det är rimligt att pruta så mkt?

jag jobbar idag heltid, har ut netto mellan 16-18 000kr i månaden. ibland mer.
    jag har inga barn, bor med man i villa.
    Jag behöver ta lån på 150 000kr för att kunna köpa bilen.

Vad säger ni? jag älskar verkligen bilen och man lever bara en gång, men sen kommer min förståndiga sida in,, är jag dum om jag gör det??

snälla hjälp!!

• Svar på tråden är det helt vansinnigt att göra denna affär? hjälp!
  • Anonym

Nja, jag skulle aldrig ta ett så stort lån för en bil men å andra sidan så är jag inte så bilintresserad heller.

• Anonym (Livslust)

Mitt tips för en bra (BRA) ekonomi!

1) Gör en lista på saker som ger dig livskvalité.
    2) Gör en lita på vad du behöver för att kunna få dessa saker.
    3) Gör en tydlig budget efter det, se till att få med det viktigaste först, och det mindre viktiga längre ner.

Min erfarenhet är att många har två delar i sin ekonomi "fasta utgifter (boende och sånt) och sedan "övrigt". Med den metoden får man inte alltid de saker man verkligen vill ha eftersom det är lätt att prioritera fel när man står i affären och använda "övrigt-pengar" till skräp. Ju tydligare budget med mål för vad du verkligen vill, ju bättre är det.

Min övrigt-post i min budget är bara ett par hundra, resten har jag mål för.

• Eslöv

Om du använder bilen i tjänsten, har du diskuterad med arbetsgivaren om förmånsbil? Hur mycket kommer bilen att kosta per månad? Kommer du under 5000 månad, om du räkar med värdeminskning, skatt, underhåll, bensin osv. Det är lätt att tänka, 100 000 eller 150 000 spelar inte så stor roll. Räkna hellre, ärligt, ut vad det koster dig per månad.

• Anonym (bilägare?)
    Eslöv skrev 2009-02-24 01:34:23 följande:
    Om du använder bilen i tjänsten, har du diskuterad med arbetsgivaren om förmånsbil? Hur mycket kommer bilen att kosta per månad? Kommer du under 5000 månad, om du räkar med värdeminskning, skatt, underhåll, bensin osv. Det är lätt att tänka, 100 000 eller 150 000 spelar inte så stor roll. Räkna hellre, ärligt, ut vad det koster dig per månad.

hej!

bilen kommer inte användas i tjänsten, då det redan finns tjänstebilar. utan jag ska bara ha den privat.

bilen drar ca litern/mil vid landsvägskörning. jag tycker 150 000kr känns mkt pengar, men eftersom jag kommer köra bilen så gott som vaje dag så känns det som om man får valuta för pengarna. förstår du hur jag tänker?

vissa köper ju en finbil som sällan används och så kör man med bruksbilen hela tiden istället.

• Anonym (bilägare?)
    Anonym (Livslust) skrev 2009-02-24 01:33:19 följande:
    Mitt tips för en bra (BRA) ekonomi!1) Gör en lista på saker som ger dig livskvalité.2) Gör en lita på vad du behöver för att kunna få dessa saker.3) Gör en tydlig budget efter det, se till att få med det viktigaste först, och det mindre viktiga längre ner.Min erfarenhet är att många har två delar i sin ekonomi "fasta utgifter (boende och sånt) och sedan "övrigt". Med den metoden får man inte alltid de saker man verkligen vill ha eftersom det är lätt att prioritera fel när man står i affären och använda "övrigt-pengar" till skräp. Ju tydligare budget med mål för vad du verkligen vill, ju bättre är det.Min övrigt-post i min budget är bara ett par hundra, resten har jag mål för.

tack för väldigt sunda tankar och idéér!
    men det blir svårt att motivera om man får högre livskvalitet pga materiella ting!?

hur har du lagt upp din budget?

• Anonym (Livslust)

Anonym (bilägare?) skrev 2009-02-24 01:43:28 följande:

tack för väldigt sunda tankar och idéér!men det blir svårt att motivera om man får högre livskvalitet pga materiella ting!?
    hur har du lagt upp din budget?
    Min lista ser ut så här (lite förkortat):

Livskvalité:
    1) Min hund och att umgås med den
    2) Att sitta och handarbeta och lyssna på en bra bok.
    3) Umgås med familjen.
    4) Åka och fiska.
    5) Trygghet i ekonomin

Till detta behöver jag:
    1) Min hund (400 / mån med mat och försäkring)
    2) Material till handarbete (400 / mån (det är så dyrt med sånna saker))
    3) Bil till att komma ut i naturen (3000 kr / mån)
    4) Fiskesaker (100 kr /mån)
    5) En bra buffert på sparkonto (300 kr /mån) (den posten har varit högre)

Summa: 3900 kr / mån

Sen kan man lägga till semester, heminredning eller vad man vill.
    Efter det ser jag vad jag får välja bort, till exempel uteluncher, krogbesök eller vad det nu kan vara.

Naturligvis följer jag inte budgeten exakt varje månad, jag springer inte köper garnnystan för prick 400 /mån, men det är ett genomsnitt och det blir en post som jag känner att jag valt, inte hipp-som-happ inköp.

Har du hört historien om golfbollarna och sanden i glasburken, det är så jag tänker.
  • Anonym

Vad är det för bil?

Det du ska tänka och räkna på är vad försäkringar och reservdelar/servicar, däck m.m. kostar, på vissa bilmodeller är dessa saker horribelt dyrt och det är många som har tvingats sälja bort bilen de hade råd att ta lån och köpa då de inte har råd att försäkra och laga den då den går sönder.

Personligen hade jag legat lågt ett antal månader till då alla bilpriser kommer sjunka pga den rådande lågkonjukturen och om du ändå vill köpa en bil i dagens läge skulle jag se till att leta upp en motsvarande bil via tex blocket eller bilhandlare som lägger ut sitt sortiment via nätet.

Då får du en bättre uppfattning om vad bilen du är intresserad av har för marknadsvärde. Säljaren är givetvis intresserad av att få ut så mycket som möjligt för sin bil så jag tror den går att få betydligt billigare på andra ställen, om inte annat så kan du använda det som argument för att få ner priset med 30-60 000kr eller mer om du trots allt överväger att köpa bilen. Kan du då visa upp en motsvarande bil på nätet som säljs för 160-200 000kr så kan inte säljaren påstå att du snackar i nattmössan.

• a mor

Som sagt, dyr bil är oftast likställt med svindyra reservdelar. Har du råd att lägga ut flera tusen för att någon liten väsentlig grej på bilen gått sönder?

• Anonym (bilägare?)
    Anonym skrev 2009-02-24 06:40:43 följande:
    Vad är det för bil?Det du ska tänka och räkna på är vad försäkringar och reservdelar/servicar, däck m.m. kostar, på vissa bilmodeller är dessa saker horribelt dyrt och det är många som har tvingats sälja bort bilen de hade råd att ta lån och köpa då de inte har råd att försäkra och laga den då den går sönder. Personligen hade jag legat lågt ett antal månader till då alla bilpriser kommer sjunka pga den rådande lågkonjukturen och om du ändå vill köpa en bil i dagens läge skulle jag se till att leta upp en motsvarande bil via tex blocket eller bilhandlare som lägger ut sitt sortiment via nätet. Då får du en bättre uppfattning om vad bilen du är intresserad av har för marknadsvärde. Säljaren är givetvis intresserad av att få ut så mycket som möjligt för sin bil så jag tror den går att få betydligt billigare på andra ställen, om inte annat så kan du använda det som argument för att få ner priset med 30-60 000kr eller mer om du trots allt överväger att köpa bilen. Kan du då visa upp en motsvarande bil på nätet som säljs för 160-200 000kr så kan inte säljaren påstå att du snackar i nattmössan.
    bilen annonseras på blocket av en privatperson. men den verkar vara företagsägd. jag har hyfsad uppfattning om vad bilen är värd och jag har även gjort en fordonsvärdering på bilen. bilens pris ligger redan nu i underkant. det finns ingen jämförbar bil på blocket som är billigare än denna.
  • Anonym

Anonym (bilägare?) skrev 2009-02-24 08:10:53 följande:

bilen annonseras på blocket av en privatperson. men den verkar vara företagsägd. jag har hyfsad uppfattning om vad bilen är värd och jag har även gjort en fordonsvärdering på bilen. bilens pris ligger redan nu i underkant. det finns ingen jämförbar bil på blocket som är billigare än denna.
    Kolla om den är importerad det är vanligt att man gör så och samtidigt ser till att fiffla med hur långt den har gått, det är enkelt att ända det med hjälp av lite programvara och en bärbar dator man ansluter till bilens huvuddator.

Testa googla lite på bilens modellbeteckning så bör du få upp träffar från bilhandlare runt om i landet och då kan du lättare få en uppfattning om bilens värde.
Svar på tråden är det helt vansinnigt att göra denna affär? hjälp!