Jag som jobbar i sjukvården vet hur ofta, nästan alltid som patienterna vill ha en "qvick fix" Ett piller som får dom att må bra nu, att det ska finnas en magisk knapp så man mår toppen direkt.
Jag pratar dagligen med patienter med ångest som vill ha bort ångesten NU, jag och mina kollegor försöker hela tiden förklara att man inte dör av ångest. Att man kan hantera den på olika sätt men att alla sätt är jobbiga för patienten.
Medicin, benzo, tar bort det versta men patienten behöver i grund och botten själv hitta dom vägar, dom saker som får lindra sin ångest. Vi hjälper till att hitta dit men det är sååååååååå olika!
Jag anser att man alltid måste få vara delaktig i vården och självklart medicineringen. Men vi får tyvärr inte heller tillräckligt med resurser för att kunna ha flera stödsamtal i det akuta läget.
Men en idé som börjar komma mer och som ska fungera lika bra är faktiskt terapi via nätet! Visst undersökningarna är gjorda av internet-teraputerna men dom använder sitt eget underlag. Kolla runt på det också.
Sen vet jag att doktorer är verkligen värdelösa på att informera om biverkningar, av antidep.medicin mår du oftast sämre när du börjar och det kan vara ett par veckor. Sen måste man äta medicinen i tre månader för man når "stady state" När Den dos som ska vara i kroppen är där och ger full effekt.
Det finns en lugnande tablett som heter Atarax som inte är beroendeframkallande och fungerar på ångest.
ECT är också något som går i vågor, vissa doktorer (och andra) tycker att det är fantastiskt. Jag har sett hur bra det kan fungera, på väldigt djupt depprimerade. Men jag har sett så väldigt många fler som det inte fungera överhuvudtaget för, bara jobbiga biverkningar.
Nu har vi ju "frivals patienter" du får välja vilken öppenvårdsmottagnig du vill för samtal, kolla om det finns någon som har bättre tider för just stödsamtal. Använd ordet stödsamtal och inte terapi, för det lilla du beskriver är det just det du vill ha i nuläget?
Till sist, JA man måste vara frisk för att orka vara sjuk ;)