• Anonym (Fundersam)

Behålla barnbidrag?

Tråden ligger säkert lite fel men jag ville gärna vara anonym så då blev det detta forum....

Min man kanske har fått ett tillfälligt jobb utomlands, i ett EU-land, och vi är såklart sugna på att anta erbjudandet. Sitter dock och räknar lite på ekonomin och funderar på några saker. Får man behålla barnbidraget om man flyttar utomlands i 1 år? Har för mig att det var max 6 mån förrut men nu hittar jag inte informationen på FK längre. Någon som har erfarenhet?

• Svar på tråden Behålla barnbidrag?
  • sasssyy

eftersom det endast betalas ut då man anses vara boende i Sverige är det nog lurigt.. eftersom man enligt svensk bokföringslag anses vara boende på ett ställe om man bott där mer än sex månader.

• Anonym (Fundersam)

Mmm ok, då är det som jag trodde då? Blir lurigt att klara sig eftersom vi har boendet kvar här hemma också. Med bara en lön så blir det svårt

• sasssyy

hyra ut erat boeende i andra hand kanske?

• Anonym (Fundersam)

Jo jag har funderat på det men vet inte om det är så lätt. Saken är den att vi har nyss köpt hus, vi har inte ens flyttat in i det ännu Känns lite dumt att flytta utomlands då men det är ju en fantastisk möjlighet som kanske aldrig kommer åter!

• sasssyy

ni får ju barnbidraget under en period iaf... ring FK och fråga..

• Turnit

Satsa på att hyra ut erat boende. Tror inte det är så svårt. Ring FK och prata med dem. Det är ju en tidsbestämd vistelse.

Lycka till!!

.?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Tessideluxe

Ni kan ju kolla om ni får barnbidrag i det nya landet. Om ni jobbar och betalar skatt där så borde ni rimligtvis få det. Lagarna i EU fungerar ju så att man få de förmåner som finns i det land där man är skriven och arbetar.

• Anonym (hmm)

det kanske inte heller är så roligt om ni bara få bo i erat hus ett tag, kan kännas konstigt om nån annan bott där. hade ju vart en sak om man ägt o bott i huset länge.
    men annars är det ju bara satsa på o åka.
    kan även va lite svårt att hyra ut hus under en kort tid, då ett år. men sätt ut en annons bara för att kolla läget lite granna.
    lycka till.

• Anonym (Fundersam)

Tack för svar! Vi vill ju verkligen verkligen åka bara det ordnar sig ekonomiskt.

Tessideluxe skrev 2009-02-24 15:07:55 följande:
    Ni kan ju kolla om ni får barnbidrag i det nya landet. Om ni jobbar och betalar skatt där så borde ni rimligtvis få det. Lagarna i EU fungerar ju så att man få de förmåner som finns i det land där man är skriven och arbetar.
    Det tror jag att han kommer att göra (betala skatt alltså) för det är ett riktigt jobb för en riktig arbetsgivare. Det är i Spanien. Hur kollar man det?

Ska kolla runt lite i annonser om det finns intresse.
Svar på tråden Behålla barnbidrag?