• Blue Bird

Förberedelse inför dagis/förskola

Är det någon som har lite bra tips på vad man behöver förbereda inför förskolestarten? Både praktiska saker som vilka kläder som är bra att ha men även om det är bra att införa nåra särskilda rutiner innan. Dvs allt man kan behöva tänka på
    Har nyligen fått förskoleplats och insett att det nog är en del praktiska saker man ska förbereda, namna kläderna t.ex. och hur många ombyten bör de ha?
    Tänkte jag skulle få lite användbara tips här och sedan fråga förskolan när jag har lite mer koll
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Förberedelse inför dagis/förskola
  • Turboplingen

Jag tog reda på när de sover middag på dotterns förskola och började med det hemma, desamma med när de åt lunch så började vi med det hemma.
    Sen handlade jag yterkläder och vanliga kläder som ligger hos förskolan som jag inte är super rädd om. Då man vet aldrig om någon tar kläder sen kladdas det mycket på förskolan.
    Sen va jag på besök på förskolan också med dottern

• Blue Bird

Ja det låter jättebra! Har varit inne på hemsidan och kollat schemat och det verkar som om vi har ganska samma här hemma med mat och sömn iaf. Ska man ha flera olika ytterkläder eller räcker ett par? Sedan fundera jag lite på vilka kläder som är praktiska, body/tröja osv. Kanske ska skicka med en varmare innetröja också. Vet att det borde vara ungefär som hemma men det känns så svårt när man inte kommer vara där själv hela tiden. Besök låter bra också, vi tänkte smyga förbi lite en gång och även boka ett besök hela familjen, usch så spännande men läskigt :-P

• Turboplingen

Min dotter har en overall och ett fodrat regnställ på dagis som ute kläder.
    Sen 2 par trosor, 1 par strumpor, 2 par byxor, 1 tröja, 1 body, 1 tjockare tröja, 1 par skor. Det räcker för henne nu, nästan för mycket =p Blir väl värre i sommar då dom går utan massa tjocka yterkläder och grisar ner sig =p
    Måste också skaffa ett ofodrat regställ sen till sommaren..

På dottern dagis så har dom satt upp en lista på vad de vill ha ungefär för kläder till barnen.
    Vilket jag tycker är bra =)
    Sen tar jag hem allt använt på fredagen och tvättar det.

• Zelmilainen

det turboplingen tagit med tycker jag låter bra att ha på förskolan och trycker du kan utgå från det innan du vet mer vad din fsk vill att du tar med dig. dock skulle jag föreslå1 par strumpor, 2 tröjor/body då det ibland kan behöva bytas sånt fler gånger per dag.

vad gäller ytterkläder vid denna årstid är det väldigt vanligt att barnet antingen har en overall (eller byxa+jacka) hängandes på sin krok som är för lek på fsk och en har en annan jacka de går hem i. alternativt att man kommer och går i den overall/byxa+jacka som man även leker i på fsk. dock kan det va bra att tänka på att kommer/går barnet i samma ytterkläder som det leker i på fsk att det kan gå hål/bli smutsigt (en del föräldrar resonerar inte så "bra" som turboplingen gjorde som verkar haja att på fsk kan sånt hända). ett par tjocka resp tunna vantar, ev ett par sockor, samt fuskpolo/halsduk  och en mössa kan va bra.

det är bra tycker jag att du kollat upp förskolans rutiner och skulle det vara nåt som skiljer sig markant så är det alltid bra att förbereda barnet på det (lite beroende på vad det gäller med), tex om ditt barn är van vid att vila mellan 11 och 13, men att man på förskolan är klara med lunch och kan lägga barnen vid 12-14 istället. det underlättar för barnet som kanske slipper blir lika trött, etc.

om barnet har napp/snuttefilt vid vila är det bra om det finns "en uppsättning" som kan stanna på förskolan så slipepr man dra med det dit/hem varje dag (med risk för att det glöms, etc). dock e d inte alla barn som accepterar fler äne n snuttefilt och napp.

väldigt bra att namna kläderna. vill du ej skriva i kläderna med textilpenna (om man tex vill lämna kläderna vidare sen) kan man fixa namnlappar som atingen går att stryka fast, sy fast eller "knäppa" fast com sedan går att ta bort.

när ska ert barn börja och hur gammal är h*n?

lycka till!

Vill ha bebis nuuu!!!
  • Blue Bird

Vad bra med tips, verkligen! Hon är drygt ett år och ska börja på dagis nästa vecka. Det är inte så gammalt men vi ska ta det väldigt lugnt i början. Jag ska börja plugga igen i april så vi tänker oss en långsam invänjning då hon inte kommer vara där så länge i början. Än så länge har vi mest varit ute med vagnen eftersom det varit så snöigt men nu när hon ska vara ute utan så stäåller det ju lite andra krav på kläder och dylikt. Det är så himla bra här på familjeliv att man kan få lite tips från föräldrar och andra kunniga så man är liite förberedd iaf.

• Turboplingen
    Blue Bird skrev 2009-02-25 08:28:50 följande:
    Vad bra med tips, verkligen! Hon är drygt ett år och ska börja på dagis nästa vecka. Det är inte så gammalt men vi ska ta det väldigt lugnt i början. Jag ska börja plugga igen i april så vi tänker oss en långsam invänjning då hon inte kommer vara där så länge i början. Än så länge har vi mest varit ute med vagnen eftersom det varit så snöigt men nu när hon ska vara ute utan så stäåller det ju lite andra krav på kläder och dylikt. Det är så himla bra här på familjeliv att man kan få lite tips från föräldrar och andra kunniga så man är liite förberedd iaf.
    Min dotter va 1 år och 13 dagar när hon började, nemas problemas va det för oss...
    Hon dissade oss direkt och sprang och lekte =p
    Så vi va där 3 dagar sen kunde vi låta henne vara där själv..
    Hon gick 3 timmar om dagen tills nu för 1 månad sen då hon går lite mer.
  • garib

Tänk på att låta vantarna fästa i overall eller jacka ,för det är något som barn tar av sig ofta och pedagogerna har många barn att kolla. du ska ochkså vara beredd på att ditt barn blir extra mammigt ,grinigt och kan sova oroligt den första tiden. lycka till.

• Lille Fi

får ja låna din tråd ts för en liten fråga?

Min pojk ska me snart börja på dagis. han går men han har aldrig gått ute, han kan inte gå i skor vad för skor/kängor behövs?

Harry 8 feb ´08
  • garib

lätta och varma skor och enkla att sätta på,ingen knytning. ska torka snabbt och tåla torkskåp

• Turboplingen
    Lille Fi skrev 2009-02-25 10:07:11 följande:
    får ja låna din tråd ts för en liten fråga? Min pojk ska me snart börja på dagis. han går men han har aldrig gått ute, han kan inte gå i skor vad för skor/kängor behövs?
    Jag hade kavat skor på min tjej, hon hade inte lärt sig gå i skor heller.
    Men sen efter 2 veckor på dagis så gick hon ute =p
    Hon hade vanliga kavat skor då det inte va snö ute då hon började, men kavat har kängor också som inte är allt för tunga. Öva hemma =)
Svar på tråden Förberedelse inför dagis/förskola