• Funkyiore

Lekträd till undulaterna, hur få dom intresserade av det?

Vi har skaffat undulater i somras. 2st köpte vi av en undulatuppfödare och den 3:e köpte vi av en kompis. Nu har vi tagit in ett litet träd (utan löv) och satt upp det i vardagsrummet. Vi har även gjort leksaker till undulaterna och hängt upp där. Kruxet är att när undulaterna flyger fritt i rummet, väljer de att sätta sig i gardinstången istället för trädet. I och för sig, spelar det ingen roll, bara de är nöjda. Men trädet har ju så mycket pyssel att leka med. Och våra undulater verkar väldigt lekfulla. Inte ens hirskolven som vi satt i trädet, väcker något intresse. 

Hur som helst, har ni några bra tips på hur vi ska få undulaterna intresserade av trädet? Eller är det bara att vänta och se? Kan det vara för mycket leksaker i trädet, tror ni?
    why not?
  • Svar på tråden Lekträd till undulaterna, hur få dom intresserade av det?
  • Birgitta2

De kommer så småningom att hitta till trädet. Även små undulater är vanedjur. Är de handtama, så ta dom i handen och sätt dom på trädet.

• SunnyBunny

Vänta:) Hade även jag ett träd inne till mina förra undulater och det tog ganska lång tid innan de fatta att de skulle sitta där;) Som sagt gardinstången är en favorit:) Kan varna lite bara att träd inne blir ganska "hårt" efter ett tag och man får akta så inte smala hårda grenar sticker ut som de kan skada sig på. Min ena råkade flyga in i en sån och skada vingen:(

• Funkyiore
    Birgitta2 skrev 2009-02-24 15:30:55 följande:
    De kommer så småningom att hitta till trädet. Även små undulater är vanedjur. Är de handtama, så ta dom i handen och sätt dom på trädet.
    Åh, det var ett snabbt svar . Tack! Handtama är de inte ännu, så det är väl bara att vänta då.
    why not?
  • Funkyiore
    SunnyBunny skrev 2009-02-24 15:34:38 följande:
    Vänta:) Hade även jag ett träd inne till mina förra undulater och det tog ganska lång tid innan de fatta att de skulle sitta där;) Som sagt gardinstången är en favorit:) Kan varna lite bara att träd inne blir ganska "hårt" efter ett tag och man får akta så inte smala hårda grenar sticker ut som de kan skada sig på. Min ena råkade flyga in i en sån och skada vingen:(
    Tack du med ! Gardinstången måste vara en favorit för att de kommer så pass högt upp, antar jag?
    Tack för varningen om trädet. Det hade vi inte ens tänkt på och skada de små "terroristerna" vill vi ju inte. Får väl byta ut det regelbundet.
    why not?
  • SunnyBunny

Jag försökte se till att grenarna var lite tjockare då var det lugnt:) Hittade även sen på blocket ett träd som en kille hade byggt som var till just innefåglar, det var jätte fint! Jo, det är säkert därför de sitter där uppe, de känner sig trygga:)

Funkyiore skrev 2009-02-24 15:37:49 följande:
  • Funkyiore
    SunnyBunny skrev 2009-02-24 15:43:27 följande:
    Jag försökte se till att grenarna var lite tjockare då var det lugnt:) Hittade även sen på blocket ett träd som en kille hade byggt som var till just innefåglar, det var jätte fint! Jo, det är säkert därför de sitter där uppe, de känner sig trygga:)
    Hmm.. där sa du något. Ska be maken snickra ihop ett lekträd åt trion (jag själv har tummen mitt i handen) när han hinner det.
    why not?
  • SunnyBunny

Ja man kan kan göra jätte fina med lite fantasi. Han byggde även till en "sandlåda" under trädet med kattsand i så man slapp massa skit på golvet;) Tydligen ska man egentligen sätta pinnar utifrån i frysen innan man använder dem till tamfåglar. Det kan vara sjukdomar på dem.

Funkyiore skrev 2009-02-24 15:46:28 följande:
    Hmm.. där sa du något. Ska be maken snickra ihop ett lekträd åt trion (jag själv har tummen mitt i handen) när han hinner det.
  • Funkyiore

SunnyBunny, du har ju stenkoll Klurig kille det där, en sandlåda under trädet, är ju en dunderbra idé

why not?
  • SunnyBunny

Haha. Jag hade massa fåglar när jag bodde själv:) 5 undulater,4 nymfparakiter och en grå jako;) Vi delade på en tvåa och hela vardagsrummet var fullt med saker till fåglarna;) Jag var livrädd varje gång hyresvärden skulle komma in i lägenheten..haha. Ja, han byggde som en låda under trädet och så stod pinnen i mitten:) Det var kanon speciellt till min papegoja som sket ganska mkt och slängde fruktbitar överallt;)

Funkyiore skrev 2009-02-24 15:55:05 följande:
    SunnyBunny, du har ju stenkoll Klurig kille det där, en sandlåda under trädet, är ju en dunderbra idé
  • Funkyiore
    SunnyBunny skrev 2009-02-24 15:59:12 följande:
    Haha. Jag hade massa fåglar när jag bodde själv:) 5 undulater,4 nymfparakiter och en grå jako;) Vi delade på en tvåa och hela vardagsrummet var fullt med saker till fåglarna;) Jag var livrädd varje gång hyresvärden skulle komma in i lägenheten..haha. Ja, han byggde som en låda under trädet och så stod pinnen i mitten:) Det var kanon speciellt till min papegoja som sket ganska mkt och slängde fruktbitar överallt;)
    Ojojdå.. Det var några fåglar det . Jag har själv funderat på att skaffa nymfparakit eller papegoja till mig själv så småningom. Undulaterna är min dotters, men jag har hunnit fästa mig vid dom jag också.
    why not?
Svar på tråden Lekträd till undulaterna, hur få dom intresserade av det?