• sherlock

Fläskkotletter - Hur steka så dom inte blir sega?

Hjälp!

När jag väl vågar mig på att steka fläskkotletter blir de ofta lite sega och torra. Hur steker jag bäst för att undvika detta?

Tar tacksamt emot alla tipps

• Svar på tråden Fläskkotletter - Hur steka så dom inte blir sega?
  • En glad tjej

Stek dem bara en kort stund så de blir lite bruna, lägg dem sedan i ugnen och låt dem bli klara där!

• Thats me

Panera dom:) då blir de inte sega alls:))

annars brukar jag bryna dom o sedan slå på vatten i stekpannan och låta dom sjuda klart, då har jag oxå en bra såsgrund

Har man skrattgropar i låren borde det betyda att man har ett lyckligt underliv
  • sherlock

Tackar

Ska försöka bryna dem då coh sedan göra en sky för dom att puttra i.

• Ariel o Melodys Mom

Jag brukar marinera dem i cocacola över natten och sedan steka dem på medelvärme ett par minuter på var sida. Salt o peppar, super gott!

• Eima

Jag gör dom i ugn och slår på grädde, soya och ibland lingonsylt när de varit inne en stund!
    Panering funkade inte för mej..blev segt ändå!

• sherlock

Bör man undvika att låta dom puttra för länge? Om jag bryner dom bruna och sedan puttrar ett par minuter kanske?

Tack för alla förslag :-9

• Linny

stek kortare tid, så de är lite svagt rosa. Låt vila en liten stund. Köttet ska vara precis på gränse från ljust rosa till vitt, men absolut inte vit-grått. Blir det segt så har du stekt för länge

• Linny

vila=lägg tex på en tallrik m lite folie över

Smultron81 skrev 2009-02-26 11:49:00 följande:
    Jag brukar koka dem med citron o timjan... blir jättegott!!
  • levandecharader

Tänk på att ta fram köttet från kylen i god tid, så det är rumstempererat när det läggs i pannan.

• Smulan87

jag steker dom på fyran :P har aldrig haft torra kottletter >.<

BF 11Juni 2009
  • Moonis

Vill du ha riktigt goda så det smakar grillat rekomenderar jag att inhandla grillen från OBH Nordica. Den är helt suverän.

• CornFlakes

Hur gör man för att köttet inte ska vara torrt? Mitt kött blir torrt och "smakar" papper?

Svar på tråden Fläskkotletter - Hur steka så dom inte blir sega?