• HaltaLotta

Bonuspappan arbetslös, hur blir det med dagisplatsen?

Jag har precis fått jobb, börjar på torsdag, så mina barn måste gå heltid på dagis nu. Om några veckor blir min sambo, ej barnens riktiga pappa, arbetslös. Har man bara rätt till 15 h i veckan på dagis då, precis som det är när jag var arbetslös?

Måste jag då höja barnens tid till heltid i ett par veckor, för att sedan sänka den igen, eller har man inte en "uppsägningstid" när det gäller att just ändra neråt på tiden ?

• Svar på tråden Bonuspappan arbetslös, hur blir det med dagisplatsen?
  • HaltaLotta
    Mizen skrev 2009-02-24 20:40:01 följande:
    Borde inte göra ngn skillnad om han blir arbetslös, eftersom han inte är barnens biologiska pappa. Kan vara skillnad om han står som vårdnadshavare till barnen?Kolla med kommunen om du är osäker.
    Jag ska ringa dom i morgon tänkte jag. Innan har jag int etrott att det gör nån skillnad, men så kom jag på tanken o började fundera.... Han står inte som vårdnadshavare eller nåt sånt.
  • HaltaLotta

Ari Gold skrev 2009-02-24 20:43:12 följande:

Din sambos arbetstider har inget med barnets dagistider att göra över huvud taget.Visst FÅR han hämta tidigare än vad du slutar på jobbet, men det är helt upp till er som familj att avgöra. men RÄTTEN till dagisplats och antalet timmar baseras på den biologiska förälderns arbetstid + restid. Detta regleras i lag och det finns prejudikat som fastställer hur reglerna ska tolkas så det är inte upp till varje kommun eller varje förskola att avgöra. Däremot kan det på vissa håll finnas okunnighet om vilka regler som gäller så det var ju bra att du kollade upp det själv.
    Okej. Du låter väldigt säker på din sak!
    Det va mitt ex som påtalade att barnen kanske bara fick gå 15 h nu när min sambo blir arbetslös, därför började jag fundera.... men då är det ju inte så. tyckte det lät lite konstigt faktiskt, eftersom han inte har nåt ansvar gentemot dom annars (ja visst tar han ansvar, rent familjemässigt o sånt )
  • HaltaLotta

Ari Gold skrev 2009-02-24 20:56:17 följande:

Jag är 100% säker på min sak.
    GRAÄÄJT Då slipper jag fundera på det mer då.
  • HaltaLotta

Tack för alla svar. Bra att ha lite kött på benen om det kan komma att strula sen....

• HaltaLotta

Ja nu är jag i den sitsen ¨på riktigt med.... Dagiset sa idag att barnen, enligt barnomsorgstanten i kommunen, bara har rätt till 15 timmar när min sambo blir arbetslös nästa vecka.... :-s

Får väl ringa i morgon o försöka stå på mig. Inte min starka sida dock..... :-s

Svar på tråden Bonuspappan arbetslös, hur blir det med dagisplatsen?