• Ari Gold

Bonuspappan arbetslös, hur blir det med dagisplatsen?

Din sambos arbetstider har inget med barnets dagistider att göra över huvud taget.

Visst FÅR han hämta tidigare än vad du slutar på jobbet, men det är helt upp till er som familj att avgöra. men RÄTTEN till dagisplats och antalet timmar baseras på den biologiska förälderns arbetstid + restid.

Detta regleras i lag och det finns prejudikat som fastställer hur reglerna ska tolkas så det är inte upp till varje kommun eller varje förskola att avgöra. Däremot kan det på vissa håll finnas okunnighet om vilka regler som gäller så det var ju bra att du kollade upp det själv.

• Ari Gold
    DrömmenSomBlevSann skrev 2009-02-28 11:57:50 följande:
    Har varit i detta fall. Då fick jag till svar av kommunen , att eftersom den icke biologiska pappan bor under samma tak som mig o mina barn, så ska barnens tider rätta sig efter hans = alltså 15 timmar per vecka då han är arbetslös.Inkomsten i hushållet räknas ju ihop, fastän han inte är biologisk pappa. Avgiften ska alltså beräknas på din + hans inkomst.Men det kanske är olika i olika kommuner?
    Nej det är inte olika i olika kommuner. Det är din kommun som gjorde/sa fel.

Tråkigt att ni inte kollade upp det, men jag hoppas att det funkade bra ändå!
  • Ari Gold

En del kommuner är inte så noga med lagen utan försöker hitta på egna regler om man inte står på sig. Men det finns något papper man kan beställa från skolverket om det krånglar.

Det är fastslaget genom prejudikat hur lagen ska tolkas och den ger inte utrymme för några lokala kommunala avsteg.

Svar på tråden Bonuspappan arbetslös, hur blir det med dagisplatsen?