• FeuerKind

Frågor till er ViktVäktare!

Har allt mer börjar fundera på att gå med i VV sedan jag fött och ammat klart. Har skaffat VV:s CD-rom skiva, Points Plus, och sitter nu och kollar runt lite för att hinna förbereda mig och komma in i "rätt" tankebanor.

Jag var innan mycket skepptisk till VV men tror nu absolut att de kan ge väldigt goda resultat. Inte minst när jag inser att man inte får äta ett j*a skit! Jag måste fråga er hur 17 ni klrara av det hela! Jag satt och för skojjs skull fyllde i min frukost som oftats betsår av en portion havregrynsgröt med äppelmos, 1 glas mjölk, en smörgås med ost och smör. Och detta blev 10 points!!!!!!! Och jag skulle ha 20, om jag skulle banta! Hur i hela fridens namn klarra man det? Jag MÅSTE få en rejäl frukost! Jag kollade i VV:s kokbok där receptförslag till frukost fanns, ch då var det i stil med 2 knäckemackor och en melonbit! Vem tusan klarar sig en halv dag på det? Jag vet att man får äta frukt och grönskaer hur mycket man vill, men det mättar ju inge ett smack! Inte verklig mättnad, det blir mer som bukfylla, iaf tycker jag det!

Måste fråga hur ni löser det och går till väga! Alla säger ju att man får äta sååå mycket och blir sååå mätt, är det grönskaer som åsyftas då?

Snälla ni måste ge mig era tips!!! För jag vill verkligen gå med i VV sedan!

• Svar på tråden Frågor till er ViktVäktare!
  • SC o EP

Det handlar om att äta "rätt" produkter dvs såna som inte kostar så många points. Det är dessutom viktigt att äta grönsaker och frukt och att dricka vatten.

Du föredrar att äta en rejäl frukost och det kan du ju göra. Ett förslag på hur det kan se ut är:

Gröt utav 1 dl havregryn (2 points)
    2 dl lättmjöl (1 point)
    2 msk äppelmos lättsockrad (0,5 points)
    1tsk lätt & lagom (0,5 points)
    35g grovt bröd (1 point)
    15g ost 5% (o,5 points)
    Frukt

Din frukost kommer alltså att bestå av 5,5 points. Resterande 14,5 points kan du fördela på de övriga måltiderna tex lunch 6 points, mellanmål 1,5points och middag 7points. Men som sagt glöm inte sallad och frukt för det hjälper faktiskt för att mätta.

Vill du "tjäna" x-tra points så får du motionera tex
    Lätt promenad 15 min= 1 point
    Raska promenader 15 min=1,5 points

Hoppas det här var till någon hjälp och lycka till!!

• Majsan70

Ett alternativ till VV är ju att lägga om kostvanorna och dessutom se till att motionera några ggr per vecka. Själv gick jag ner 27 kilo innan min grav p detta vis. Skall själv sätta igång med detta nu tänkte jag.

Personligen trivs jag inte det minsta med VV då jag tycker att det är sektliknande möten och knepig mat..;) Dessutom ett ständigt räknande hit o dit.

• vivianne

Glöm bara inte att du inte skall leva en halv dag på frukosten. Du skall äta mellanmål på förmiddagen också.

Min standardfrukost är ½ blodgrape, två knäckemackor med lite lätt och lagom, skinka och gurka samt frukt (oftast melon), till det dricker jag thé. Jag står mig faktiskt ett par timmar på det. Tar oftast en tallrik fettfri youghurt med flingor på förmiddagen...

Visst är man hungrig ibland när man bantar, är man proppmätt jämt går man inte ner i vikt. Vattnet som viktväktarna rekommenderar att man skall hälla i sig dämpar dock hungern lite. Och man kan alltid ta lite frukt om det kniper. Man vänjer sig dessutom rätt snabbt vid mindre portioner! Lycka till!

• vivianne

För att muntra upp dig så kan jag tillägga att efter någon vecka hade jag vant mig vid den mindre matmängden. Det var inga problem (utom möjligtvis när man inte kunde ha full kontroll, t.ex. när man är bortbjuden). Och jag fick bara äta 18 points! Du kommer inte att gå omkring och vara hungrig hela tiden! VV funkar.

• Isolde

Hm! Jag blev alldeles förbluffad av hur din frukost skulle kunna bli tio points!

Några råd:

Har du mjölken till (i) gröten? Du behöver inte så mycket mjölk, jag brukar bara ta en skvätt så att det blir vått. Om du dricker mjölken för att du är törstig, byt ut den mot ett glas vatten.

Osockras äppelmos, eller rivet äpple om du är entusiastisk och vill stå och riva äpple på morgonen!

Strunta i smöret på smörgåsen! Ta något smetigt pålägg, typ smältost eller leverpastej, i stället eller lägg osten med den låga %-en eller skinkan (skinka är "billigt" dessutom) direkt på smörgåsen. Att ha smör på smörgåsen är bara en vanesak, jag vande mig av vid det och nu tycker jag att det blir fettkladdigt med... Man behöver fett, men bättre att satsa det fettet på olivolja e.d. i goda vinägretter i stället!

Lassa på med grönsaker på smörgåsen eller bredvid på en tallrik! Ät en frukt! Fruktsallad med hasselnötter är hur gott som helst till morgonmål! Företrädesvis gör man den dagen innan...

Och som Vivianne påpekade, du ska äta ett mellanmål mellan frukost och lunch, så du behöver inte hungra ihjäl.

• Molnet

Det är ju lite det som är meningen med VV, att man ska äta mindre. Annars går man ju inte ner i vikt!
    Ta bort smöret på mackan, köp mager ost och börja med lättmjölk till gröten. Ta grönsaker på istället så blir mackan inte så torr. Tänk på att mörkt bröd innehåller mer fibrer och mättar bättre.

Själv äter jag hellre mindre till frukost och sparar pointsen till middagsmaten istället. En lätt lunch med få points kan bestå av mycket potatis och köttbullar, keso och massa sallad. Alternativt couscoussallad med massa gott i tex fetaost, champinjoner mm.
    Man blir mätt men jag håller med om att pointsen inte håller så långt när man är van att äta mycket.
    Det gäller att lära sig laga lätt mat på mindre fett och ta bort allt onödigt fett. Jag som tex älskar pasta får gå över till råris istället för vanligt eftersom man då får äta mer.

Det finns också färdiglagade frysrätter att köpa, de är helt ok. Det finns tom pizza!

Se till att röra på dig så får du ju äta lite mer också!

Lycka till!

• Pompelipossa

Äter tex t frukost:

1 dl havregryn kokt till gröt på vatten.
    0,5 msk lingonsylt
    1 dl lättmjölk till gröten

1 stort glas vatten
    kaffe/thé m en skvätt mjölk

1 apelsin (den mättar faktiskt mycket)

Ibland blir det
    1 skiva mörkt bröd med
    lite leverpastej på
    och gurka sallad tomat på

frukt/sallad (honungsmelon är mättande! Dela i två halvor o ät m sked)

Mellanmål youghurt, frukt, vatten sallad, grönsaktssoppa

Lunch
    Potatis och sallad med lövbiff tex...

Det går att få till med görnsaker, "billiga" soppor, fruktsallader mm.

Lycka till.

• Isolde

Ska bara tillägga: det är överhuvudtaget en vanesak. Först känns det jättesvårt att klämma in den mat man behöver på de futtiga pointsen, men efter ett tag, när man börjar lära sig vilka råvaror som "slukar" points, går det mycket, mycket lättare. Tills dess är särskilda viktväktarrecept verkligen att rekommendera!

Och när man fått in flytet ramlar dagarna på utan att man särskilt ofta råkar ut för "överdosering", och då bara något enstaka points för att man har tänkt fel eller för att man ätit utanför hemmet.

När det gäller grönsaker som du inte tycker är tillräckligt mättande, är det antagligen för att du äter för lite, felberett eller för ensidigt. I det här sammanhanget är grönsaker inte några sallatsblad och tomatklyftor på en tallrik, utan en maträtt som ska ägnas lika mycket tanke som icke-grönsakerna. Inte nödvändigtvis sallader (som iofs kan göras ordentligt matiga) utan också grytor med bönor, linser och rotfrukter! Oerhört mättande.

Svar på tråden Frågor till er ViktVäktare!