• Millan och Dennis

Situps efter förlossning. När?

Hej!

Jag fick barn för 10 dagar sedan och allt gick jätte bra.

Jag gick upp totalt 22 kilo under graviditeten men har nu säkert gått ner mer än hälften av dessa kilon. Jag bara rasar i vikt för varje dag. = skönt. Men magen är ju fortfarande lite rund.

När kan man börja göra lite situps? Någon som vet?

Mvh /Millan

• Svar på tråden Situps efter förlossning. När?
  • pojkens

jag har fått rådeet att inte göra situps alls nu, 3 månader efter förlossningen. Den tränaren jag gick till menade att det finns ingen funktion med det. De raka magmusklerna sitter ihop i mitten med en sena som tar tid på sig att dra ihop sig. Innan den är någorlunda tillbaka så kommer magmusklerna inte hjälpas av situps. Men däremot kan man göra en massa statiska övningar som plankor av olika former. För det stärker den inre muskulaturen som är viktigast för att bygga upp en stark mage och svank igen. Så vänta med situpsen!!

• extraordinär invandrare

pojkens skrev 2009-02-25 11:44:16 följande:

jag har fått rådeet att inte göra situps alls nu, 3 månader efter förlossningen. Den tränaren jag gick till menade att det finns ingen funktion med det. De raka magmusklerna sitter ihop i mitten med en sena som tar tid på sig att dra ihop sig. Innan den är någorlunda tillbaka så kommer magmusklerna inte hjälpas av situps. Men däremot kan man göra en massa statiska övningar som plankor av olika former. För det stärker den inre muskulaturen som är viktigast för att bygga upp en stark mage och svank igen. Så vänta med situpsen!!
    Fel. De raka magmusklerna du syftar på är EN muskel (Rectus Abdominis)..
  • pojkens

extraordinär invandrare skrev 2009-02-25 11:57:10 följande:

pojkens skrev 2009-02-25 11:44:16 följande:
    Fel. De raka magmusklerna du syftar på är EN muskel (Rectus Abdominis)..
    sant att det är en muskelgrupp, men höger och vänster del är fästa i mitten av en sena, linea alba. Och som jag fick berättat så tänjs denna sena ut, därav att bänster och höger del av de främre magmusklerna delas under graviditeten. Fortfarande på mig kan man stoppa ner 3 fingrar mellan dem där fram. Och när man gör situps då så fungerar de musklerna inte på samma sätt, de rör sig inte likadant, som innan graviditeten.

Vad menar du är fel med det resonemanget?
  • sola76

Sa fort dina magmuskler har gatt ihop igen. Om du gor situps fore det sa kommer du aldrig fa en fin mage. Man kan kanna over och under naveln att det ar som ett hal. Det tar 6-8 veckor att ga tillbaka.

Svar på tråden Situps efter förlossning. När?