• Ankissen

Är tiken dräktig kanske?

Min mammas sambo ska ta en kull valpar på sin superfina tik. Hon har blivit parad och det är ännu lite för tidigt att se med Ultra om hon är "gravid". Något hon dock fått är mycket rödare och svullnare tuttar. Kan det vara ett grav-tecken på en hund? Jag är så nyfiken!

Mamma till Elliot 051112 och Myggan bf 090421
  • Svar på tråden Är tiken dräktig kanske?
  • medea08

Det är ett dräktighetstecken hos katter, så att det är det även hos hundar låter väl inte helt osannolikt. Vad är det för ras?

• Ankissen

Det är en Wachtel! Jättesöt och fin och hennes första kull i så fall.

• kimsi

Ja det kan vara ett tecken, men de kan också bli sådana efter löpet så det är absolut inget säkert tecken. Tiken kan få en slemmig flytning 3-5 veckor efter parning, flytningen påminner om äggvita. Den här flytningen är egentligen det enda riktigt säkra tecknet på dräktighet, alla andra saker (matvägran, kräkningar, mm) kan tikarna ha utan att för den skull vara dräktiga.

Ni får nog ge er till tåls till ultrat innan ni kan få ett säkert besked

• Ankissen
    Svar på #3
    Gaa, jag blir tokig! Letar massor tecken på henne, men min "plastpappa" vill inte ultra henne innan nästa vecka typ. Jag är nästan lika nervös som när jag själv skulle testa positivt!
  • medea08

Är det en rutinsak att man ultraljudar alla tikar i början av dräktigheten?

• kimsi

medea08 skrev 2009-02-24 21:09:33 följande:

Är det en rutinsak att man ultraljudar alla tikar i början av dräktigheten?
    Nej ingen rutinsak men många uppfödare väljer att göra ultra runt dygn 30 för att fastställa om tiken är dräktig.
  • Ankissen
    Svar på #5
    Ja mammas sambo vill ultra dels för att se hur många det är och dels för att veta att alla har kommit ut sen när förlossningen sätter igång.
  • Kulla85

Ultraljud är inte ett sökert sätt att fastställa hur många valpar tiken bär på, men ett utmärkt sätt att få reda på om hon är dräktig eller ej. Röntgen är säkrare om man vill veta antal, frågan är om man vill låta tiken röntgas, med tanke på riskerna för foster vid röntgen.

De där första veckorna efter en parning är alltid jäääättelånga, man väntar, längtar, hoppas och letar febrilt tecken på tiken från dag ett

Själv går jag och väntar på löp, så jag har ännu längre väntan framför mig

• trebarsmamma

min mammas hund fick valpar häromdagen, och hennes tecken på att hon va dräktig va att hon blev väldigt illamående när hon åkte buss.

• kimsi

Ankissen skrev 2009-02-25 21:17:31 följande:

Svar på #5Ja mammas sambo vill ultra dels för att se hur många det är och dels för att veta att alla har kommit ut sen när förlossningen sätter igång.
    Fast så sett hjälper inte ultra ett dugg, jag vet ingen som fått rätt antal på ultra. En del har sett fyra och fått tio, andra har sett åtta men fått sex. Mycket kan hända efter ultrat, så det enda man vet är att tiken faktiskt är dräktig.
Svar på tråden Är tiken dräktig kanske?