• Musslan

Måste man smörja in sin bebis med hudkräm?

Träffade några andra mammor idag på BVC som pratade om vilka hudkrämer de smörjer in sina små bebisar med. Det verkade självklart för dem alla att man smörjer in sin bebbe.

Jag har aldrig smort in min 5-månaders (annat än i rumpan) och hon har världens mest normala hud, tycker jag. Är det nödvändigt att smörja in bebisar??

• Svar på tråden Måste man smörja in sin bebis med hudkräm?
  • P2007

Man bör inte smörja in barn med en massa krämer...det ger torr hur istället.
    Jag smörjer bara om hon är jätte torr och då bara på de ställena hon är det annars använder vi olja.

• Cornbread

man brukar ha babyolja i badvattnet och kan även smörja dem med oljao m de är torra men inte i onödan nej

• NinnaBus

Vi smörjde våra med babyolja om de var torra, inte annars, och inga krämer...

• April Mamma

Man smörjer vid behov.

Min son har varit en torris med eksem sedan han föddes så här smörjer vi varje dag.

• evaviola

Har oxå träffat massa föräldrar som för det första badar barnen varje dag, sedan smörjer dom varje dag...

Nej, man bör inte smörja barnen varje dag. Gjorde aldrig det innan sonen var ett år. Nu vid 2 års ålder har han lite torr hud när det är kallt, då smörjer vi efter att han har badat, aldrig varje dag.

• Tezzan1981

så länge huden inte är torr ska man inte belasta med massa olika medel! du tänker helt rätt.
    ska man använda något ska det vara skonsamt....och bara om det är mkt torrt. hudkräm är egentligen inte nödvändigt...olja är mycket bättre. inte heller farligt om du "äter det" (får på händerna och börjar suga).
    i rumpan däremot ska man inte använda olja...utan ngn creme...men det gör du ju =)

• vittra

Nej, man ska inte smörja om bebisens hud är normal och man inte innan märker ett uppenbart behov av det. Och man ska ju helst inte heller smörja med vanlig hudlotion för vuxna, så det hoppas jag verkligen inte att de gör...

• norgesessan

nej, bara om det behövs..dottern badade för första gången i söndags, 3 v, gammal...ingen kräm än så länge.

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Musslan

Tezzan1981 skrev 2009-02-24 21:05:21 följande:

så länge huden inte är torr ska man inte belasta med massa olika medel! du tänker helt rätt.ska man använda något ska det vara skonsamt....och bara om det är mkt torrt. hudkräm är egentligen inte nödvändigt...olja är mycket bättre. inte heller farligt om du "äter det" (får på händerna och börjar suga).i rumpan däremot ska man inte använda olja...utan ngn creme...men det gör du ju =)
    Jag blev bara nyfiken - varför ska man inte använda olja i rumpan?
  • Dimitra
    Musslan skrev 2009-02-25 11:26:42 följande:
    Jag blev bara nyfiken - varför ska man inte använda olja i rumpan?
    Undrar jag med.
    2:a mars is the shit!
Svar på tråden Måste man smörja in sin bebis med hudkräm?