Är det möjligt att man kan framkalla ett missfall?
T.ex om man inte bryr sig om att följa matrekomendationer eller så?
T.ex om man inte bryr sig om att följa matrekomendationer eller så?
nope..
du får missfall oavsett om det var menat så
Nej, jag tror inte det påverkar så det blir missfall. Det är väl istället så att barnet (om man skulle äta extemt fel tex strömming från östersjön varje dag) får skador men föds ändå.
Joo det är möjligt, men inte särskilt stor risk
www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
"Bakterier och parasiter
Det finns två infektioner som kan smitta via mat och som är speciella när man är gravid ? listeria och toxoplasma. Risken att smittas är mycket liten, men om man blir smittad kan infektionerna i värsta fall orsaka missfall eller skador på fostret. Detta är mycket ovanligt. Fördjupad information om råden om listeria och toxoplasma finns på länkarna till höger.
Listeria och toxoplasma dör om maten hettas upp till rykande het. Toxoplasma dör också om maten fryses i tre dygn, men listeria överlever frysning."
Men om man typ röker, snusar eller dricker an massa alkohol tidigt i gravven...det borde väl kunna framkalla ett missfall? Eller är jag helt ute och cyklar då? :S
Cornbread skrev 2009-02-25 17:40:04 följande:
Det sa den gynläkaren jag träffade vid mitt 2 ma att jag skulle förstå att missfall kunde jag själv påverka.
Kärring äter man bra och inte dricker alkohol så är det inte något man styr över.
Det man riskerar då är ju att barnet föds med svåra missbildningar ex...
Nej, då skulle det inte finnas aborter och ffa olagliga såna i u-länder osv.
Du riskerar istället att få ett barn med missbildningar osv.
Hård träning då, kan det orsaka mf?
Det klassiska galgtricket kan man väl använda sig för att göra abort. Exemplet i TS var ju bara just ett exempel. Våld mot magen?
varför ens diskutera detta ämne?
Cornbread skrev 2009-02-27 07:31:58 följande:
Jag tror att man kan påvärka själv så att det blir missfall. Att ts undrar är väl för att hon vill undvika ett missfall?
Har själv haft tidiga missfall i min ungdom innan jag ens vetat att jag var gravid. Testade pluss efter missfallet. Var ute och drack ganska mkt då. Har flera vänner som har varit med om samma sak... dagen efter en hård utekväll har de fått missfall. De har dock inte vetat att de varit gravida innan!
Jag undrar enbart för att veta hur noga man måste vara med alla rekommendationer osv. Jag vill INTE framkalla ett missfall!