• Nalle Puh73

Kalvsylta, från vilken ålder kan man ge?

Törs man ge kalvsylta till en 8 månaders kille? Blir inte klok på det här med salt i maten. BVC säger bara nej till allt jag frågar om jag får ge. Koka från grunden och utan salt är svaret på allt jag frågar, Nej till skinksås, nja till korv (inte ofta och koka ur saltet först??) m.m.

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Svar på tråden Kalvsylta, från vilken ålder kan man ge?
  • Birgitta2

BVC är nog lite väl nitiska. Och så beror det helt på vilken individ man träffar. Själv var jag oerhört försiktig med salt upp till två års ålder. Då menar jag att jag var försiktig med att tillsätta salt i den mat jag serverade. Men... från ett års ålder fick barnen äta precis samma sak som jag. Däri ingick även kalvsylta. De åt sill, lax, lök, kaviar och allt annat som ingår i ett hushåll. Det innebar också att de aldrig har utvecklat någon form av matproblem. De blev allätare redan som små.

När mina små växte upp fanns inte de här färdigrätterna som är så populära numera. Jag vill varna för det att aldrig nånsin ge era barn något av det. Jag känner flera familjer där barnen mer eller mindre lever på dessa rätter, och det är förödande. Där finns inga vitaminer och är fullproppat med salt och glutamat.

• Birgitta2

Ps. Vid 8-månader äter de ju bara pyttesmå portioner av allt. Så länge du inte tillsätter salt på egen hand så hade åtminstone jag inte dragit mig för att ge barnet kalvsylta.

• Teskedsmamman

Är du osäker så vänta till 1 års ålder, men mina har fått korv t ex innan 1 års ålder... ger man matvaror med salt så ska vätska ges i samband och inte flera måltider på varandra. En gång är ok, men inte flera gånger i rad om du förstår vad jag menar.... Inte korv flera gånger om dagen alltså t ex...

Ditt BVC verkar smått hysteriskt faktiskt.

Fick 3 killar på 3½ år - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • Nalle Puh73

Tänkte mest om man törs ge nån gång. Kokar mest eget, kött, kycklinggrytor o fisk o helt saltfritt men ibland så kunde det var bekvämt att kunna ge samma till båda barnen när man gör skinksås, kalvsylta m.m. Han får alltid vatten till maten.

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Teskedsmamman
    Nalle Puh73 skrev 2009-02-25 09:52:52 följande:
    Tänkte mest om man törs ge nån gång. Kokar mest eget, kött, kycklinggrytor o fisk o helt saltfritt men ibland så kunde det var bekvämt att kunna ge samma till båda barnen när man gör skinksås, kalvsylta m.m. Han får alltid vatten till maten.
    Servera du skinksås... du behöver ju inte dränka maten med det och tillsätter du inte extra salt så ser inte jag faran med skinksås t ex...
    Fick 3 killar på 3½ år - läs om oss tesked.blogspot.com/
Svar på tråden Kalvsylta, från vilken ålder kan man ge?