• s v e a

snälla hjälp snabbt med telefonnummer till sjukrådgivning!!!

Min ettåring har kräkts och behåller ingenting. Jag bor utomlands och vet inte vad jag ska göra...

jag hittar inget nummer vart jag kan ringa och be om råd i sverige...

• Svar på tråden snälla hjälp snabbt med telefonnummer till sjukrådgivning!!!
  • Pannaanna

nummret till sjukvårdsupplysningen i sverige är 1177 men vet inte hur du ringer från utlandet....

• s v e a

det fungerar inte.... dom nummren jag ringer har telefontid...

• Pannaanna

hittade detta när jag sökte på google

Om du vill nå Sjukvårdsrådgivningen från utlandet, ringer du + 46 771 11 77 00

hoppas det skall lösa sig för dig...

• s v e a

jag kan inte ringa 118 härifrån av någon anledning.

jag har gjort vätskeersättning, men även det kommer upp

Problemet är att det nu är kväll, så han har precis somnat, och då är det svårt att se allmäntillståndet.

förlåt om jag verkar lite smått hysterisk

• Syster Luring

Gå till apoteket och köp vätskeersättning (eller har du med svensk?) blanda med köpt vatten på flaska och ge teskedsvis. Jätteviktigt att ersätta salterna som försvinner med kräkningarna. Observera hur mkt han/hon kissar eller i första hand ATT han/hon kissar och om inte sök akutsjukvård där ni befinner er. Lycka till

• s v e a

Pannaanna skrev 2009-02-25 11:36:42 följande:

hittade detta när jag sökte på google Om du vill nå Sjukvårdsrådgivningen från utlandet, ringer du + 46 771 11 77 00 hoppas det skall lösa sig för dig...
    åh tack!!
    gud va snällt!!
  • Pannaanna

Gen honom/henne vätskeersättning i små mängder på sked. Även om det kummer upp igen så måste du fortsätta ge det. Ge inte vatten då detta inte ger någon näring.
    Förra året höll min dotter på så i 5 dagar och det fanns inget att göra förutom att ge henne västka hela tiden och har det gått mer är 1 dygn imellan att barnet kissar så åk till sjukhuset så barnet inte blir uttorkat. Barn är extra känsliga för uttorkning....

• s v e a

nu har jag pratat med dom!

tack snälla alla för hjälp!!!

• Marskatta

Om man vill ringa 118 118 från utlandet:

+46 649 118 118

• s v e a

Tack igen alla. Ge gärna synpunkter..

Situationen:
    Min son hade spytt vid lunch ohc även mellanmål på dagis, men han var pigg så dom trodde att han spydde pga av hosta och att han inte var magsjuk. Väl hemma var det ganska uppenbart att det var magsjuka. Han kräktes konstant och fick inte behålla någon mat alls.

Han somnade runt 7 tiden på kvällen helt utmattad, det var då ungefär jag startade denna tråd då han inte kissat på ca 4 timmar. Jag fick råd av sjukrådsgivningen att försöka få i honom några teskedar vätskeersättning med 5 min mellanrum. Jag har försökt med detta, men allt kommer upp. Han har dock blivit piggare och pekade på en leksak precis. Nu är det ungefär två timmar senare. Dom rådde mig till att låta honom vila några timmar för att senare väcka honom och ha honom uppe i någon timme och få i mer vätska. Han håller på att somna nu..

Om han är okontaktbar senare när jag väcker honom och fortfarande inte har kissat ska vi åka in till sjukhuset...

Jag funderar dock på hur man ska göra om han är lika pigg som han var nu men ändå inte har kissat. Fast då är det nog bättre att åka in ändå..

Man blir ju helt galen när dom små är sjuka.. Stackars liten. Han har haft kräksjuka innan, men då spydde han 3-4 gånger och man märkte knappt att han var sjulk. Jag däremot åkte på det och var helt död!

Tack alla

Svar på tråden snälla hjälp snabbt med telefonnummer till sjukrådgivning!!!