Inlägg från: sheeba |Visa alla inlägg
  • sheeba

Varför bär man slöja??

Har inte läst hela tråden så jag skriver säkert något som redan står.

Men när jag gick usk utbildning så var vi i en moske´ för att visa oss och att höra lite historia om det.

Först satt en man och berättade lite om religionen och lite seder och så. Kommer inte på nu allt han sa då det var några år sedan.

Sedan så fick vi ställa frågor.
    Där kom det mycket frågor om varför kvinnan ska bära slöja.
    Han berättade om koranen och att det var deras eget var och mannen inte kunde påverka detta. Men i andra sunden så ändrade han sig och sa att de är tvungna för att visa sin uppskattning till gud.
    Denne man var muslim. Han förökte hela tiden kringgå de frågor som vi andra ofta undrar över när det kommer till visa saker. Var precis som om han inte ville säga sanningen. Att allt skulle se så fint ut på utsidan typ.
    Hela våran klass upplevde det så här att han döljde jätte mycket.

Jätte synd för vi kom ju dit för att lära oss nu hade man ju bara lite misstro.

Sedan så fick vi gå och titta där de bad. Vet att en kvinna inte ville gå in för hon hade mens.
    Han berättade att de inte fick be tillsammans och kvinnorna var ovanför på en ballkong typ och bad och männen nedanför, för de inte skulle distrahras.
    Kommer inte på mer nu, hoppas verkligen inte detta tolkas som något negativt. Såfall var det inte med mening.

• sheeba

ommseif> Ja det tyckte vi med, tyvärr blev det många arga miner från vissa i våran klass som tyckte att han inte kunde svara.

En fråga var om kvinnan kunde sluta att använda sjalen när hon ville eller vad som hände om hon vägra.
    På det första så sa han att det är kvinnan som jag skrev innan, det är hon som bestämmer om hon vill bära eller inte.
    På andra frågan så sa han att det gör hon inte, hon vägrar inte för hon vill lyda gud.

Men kan alla muslimska kvinnor tycka lika? Vill alla använda?
    Som i vilken religion som hälst så är man väl mer eller mindre troende?

Nåja det är inget jag får svar på idag

• sheeba

Men de som jag var vänner med tyckte att det var bra, och att det inte var något konstigt med det. Och att de själva hade valt det.

ommseif> Kom bara tänka på en sak, när jag gick på gymnasiet så jag tror hon var muslim. Hon bar ingen slöja.
    Men hennes pappa gillade inte att hon använde smink, och var även rädd att henner brödrar eller vänner skulle se henne med mycket smink när vi skulle ta skolfoto.

Hon sminkade sig för fotot sedan tvättade hon av sig det.
    Är det så att man bara får vara "fin" sminkad när det är fest? Eftersom hon var eller rädd är fel ord för det var hon inte, hon ville bara inte de skulle se henne så.

Eller kan detta varit för hon inte använde sjal och inte visa sig så utåt?
    Vet många frågor
    Hoppas du inte tar illa upp.

• sheeba

Yaran> Ok, eller så var det för något annat hon inte ville gå in, men hon sa att det var för hon hade mens.
    Men det är ju svårt att springa dit i gen och fråga

Svar på tråden Varför bär man slöja??