Inlägg från: elims |Visa alla inlägg
  • elims

Varför bär man slöja??

det står ingenstans i bibeln att kvinnan inte får ungås med andra eller vidröra saker då hon har mens. det är också en missuppfattning att kvinnan skulle vara oren pga av mensen.
    Judisk lag säger att mannen och hustrun inte får ha någon form av kroppskontakt under tiden då hon har mens samt de 7 dagarna efter sista mensdagen. Då denna period är avslutad genomgår hustrun ett rituellt bad och paret kan återförenas på nytt. det är som en ny bröllopsnatt varje månad kan man säga...

intressant att islam förbjuder sex under mensen men inte annan form av kroppskontakt. Det ena kan ju ofta leda till det andra om ni förstår vad jag menar... bättre separera på sig helt då för att inte ledas till synd...?!

• elims

det stod i nåt inlägg tidigare att kvinnan inte får röra vid saker då hon har mens. det var det påståendet jag kommenterade.

hela grejen med det här med "oren" är så komplicerad och ofta missuppfattad, lite svårt att gå in på det såhär mitt i natten utan att svamla...
    ville bara påpeka detta. "oren" har ju en sådan negativ klang och det är heller inte den korrekta översättningen av det begrepp som står i bibeln på orginalspråket, hebreiska, nämligen "tamei".
    det handlar om en form av spirituell orenhet när det behandlas i bibeln och det finns många andra exempel på denna form, ex i prästernas utövande. ex vidrörandet av en död människa osv

äsch, jag märker att jag svamlar ändå, kanske lika bra att gå och lägga sig

• elims

vem har sagt något om att utfrysa???

den tolkningen får stå för dig.

• elims

själv undrar jag när jag läser nåt sånt där om alla som har korta kjolar och linnen automatiskt också alltid super sig fulla, hela tiden?!!

• elims

det tycker jag faktiskt hör mest till fyllan, inte till vilka kläder man har på sig

• elims

det är fortfarande skillnad mellan att klä sig på ett visst sätt och att vara full. Det ena förutsätter inte det andra.
    Skriver man ett inlägg och buntar ihop dessa två i samma mening så får man räkna med kommentarer tycker jag.

• elims

ommseif, jag menade nog inte riktigt att det har mer med fyllan att göra än klädsel om man blir våldtagen eller ej, för tjejer blir våldtagna i alla möjliga situationer tyvärr, tänkte nog mest på det där andra, att man inte kan ansvara lika mycket för sina handlingar (otrohet, säger saker man inte borde osv) när man är full. tyvärr. Klädsel är ovidkommande när det gäller tex våldtäckt.
    men det var mitt i natten jag skrev allt det där så jag minns inte exakt på vad jag svarade och när!
    ha det gott!

Svar på tråden Varför bär man slöja??