Varför bär man slöja??
Ett litet inlagg har, har INTE last hela traden, ska erkannas.
Som jag forstar Koranen och Sunnah sa ar det DET som vi ska folja. OCH det ar vart ENSKILDA ANSVAR som muslimahs att gora sa.
Jag tror att det kan goras tolkningar av Islam som inte riktigt blir ratt, men ma Allah forlata mig om jag ar ute pa avvagar. ATT kvinnor SKA bara hijab ar utan tvekan ett maste OM man som kvinna sager sig tro pa och samtidigt att man VILL folja vad Allah sager. Om vi drar det sa langt som till niqab sa ar det delade asikter sa det kan vi lamna for nu.
MEN att TVINGA muslimska kvinnor att bara hijab tycker jag ar fel. For da handlar det inte om att ta PERSONLIGT ANSVAR, vilket ar det GRUNDLAGGANDE nar det galler ens ataganden som muslim. Dessutom har vi den valkanda meningen fran en Surah som lyder 'det finns inget tvang i religionen' 2:256, vilken ocksa tyder pa att ingen annan manniska kan tvinga nagon annan till nagot. Att inte ens Allah tvingar oss. For anvander man TVANG sa faller grundtesen 'eget personligt ansvar infor Allah', och man gor inte vad man ska gora for att man sjalv VILL det och for att hjartat givit sitt medgivande till ens handlingar och ataganden, och det blir inte resultatet av ett eget ansvar.
MEN det finns anda situationer som muslimska kvinnor som valt att INTE bara hijab MASTE underkasta sig att gora det, och det ar tex att tacka huvudet vid bon, besok i mosken osv.
Saledes finns den grundlaggande respekten for bada konen i Islam, om den anvands pa det satt som det ar amnat for. Och den respekt man visar mot sig sjalv, kan man ocksa visa mot andra. Man kanner sig respektfylld om man gor som Allah vill. Det ar dar man far sina grundlaggande varderingar och handlingar ifran.