Inlägg från: Yaran |Visa alla inlägg
  • Yaran

Varför bär man slöja??

Radixlector

"Vad vill jag ha sagt med det här? Jo, Koranen är en trevlig bok, och islam en tolerant och bra religion, men det DUGER INTE att bara tala om vad som gäller i tron, och sen vägra tala om hur Koranen tolkas ute i världen"

Det är i ett tidigare inlägg, och jag har hela tiden tänkt på det. Du säger att det inte DUGER att bara tala om tron, vad skulle vi göra tycker du?

• Yaran

RadixLecti

"Jag HAR förstått att i Koranen står det ingenting om tvång, men det är de tolkningar som lagarna i dessa länder grundar sig på som påverkar folk."

Snälla du, jag bad dig flera gånger om de verserna de länderna grundat sina lagar på t. ex om att avskura fingrarna på kvinnor som målar sina naglar. Jag vet att du inte är ute efter att förolämpa oss, men du säger att tron inte duger, tron är individuellt, den är mellan mig och Gud. Det är inte mitt ansvar om t .ex någon muslim dricker alkohol , själ eller mördar, den kanske som gör sånt kan enkelt säga att islam tillåter det, men hur skulle vi veta om den har rätt eller fel ? Det är genom att läsa vad det står i koranen, eller hur ?

• Yaran

Radix, jag är inte sur på dig, absolut inte men jag tycker att du kräver av oss att bära andras bördor, ser du! Vi muslimer accepterar inte vad en del idioter gör. Vi vet att Gud är Domaren, Han kommer att döma alla rättvist. Jag säger inte att talibanerna är ickemuslimer, för jag är inte Gud för att ha den rätten, men vad kan vi göra åt det?

• Yaran

symaskinen

"För församlingen i Korinth var detta en verklighet. De levde i en kultur där de flesta bar huvudbonad, eftersom det var skamligt att visa sitt hår och där en kvinna med kort hår var prostituerad."

Det här har jag också hört av en kristen, men det var inte bara i Korinth då man hade huvudbonad, utan i de flesta länderna i den där tiden, särskilt i Palestina där kristendomen har sina rötter.

• Yaran

symaskinen

" Det var så på många ställen. I judisk tradition skulle kvinnan täcka sitt hår och för att inte stöta sig i onödan med judar, tipsar Paulus om att bära huvudbonad och menar också att det inte strider med kristendom att täcka sitt hår som kvinna"

Så det här med att täcka håret i brevet till Korinth gäller också kvinnorna som levde i de områden runt omkring Palestina. Jag undrar också varför nunnor bär slöja? De lever ju inte i en kultur som i Korinth?

• Yaran

Jillisen

Hur är det med svenska konvertiter som bär slöja och som jobbar? Undrar du också varför de bär slöja HÄR?

Jag är från Irak och där får man klä sig vad man vill, och beslöjande kvinnor finns överallt där, även på sjukhus, får jag inte bära slöja HÄR då, fastän jag är svenskmedborgare som du? *kliar min slöja*

• Yaran

Hej symaskinen!

Ja, jag tror också att de hämtar sin näring från korintiebrevet. Men det jag inte förstår är att det finns verser som utmanar kristna kvinnor, inte bara nunnor om att inte fästa sig vid det materiella. Det står tex att kvinnan inte ska bära guld eller klä sig med silke. Men det kvinnorna gör idag är motsatsen, vilket är synd.

"Själv är jag inte så mycket för nynnegrejjen"

Det är en sak som jag inte har så stor kunskap om att nunnor tillhör katolismen, eller finns de även protestanteri ?

Jag tycker nunnor har ett jobbigt och strängt liv. De lever ju inte som vanliga människor. De får tex inte ha sex (inom äktenskapet) vilket är naturlig. De kan inte känna mammakänslan som Gud skänkt oss kvinnor.

• Yaran

cotton

I Irak får du klä dig vad du vill, själv hade jag inte slöja när jag var där, men jag tror inte man får det i Iran.

• Yaran

"Jag har hört att det kan vara bekvämt också för ingen j-l ser hur man ser ut i håret. *S* "

Menar du att man inte har ett fint hår, därför bär man slöja? Gäller det muslimska kvinnor eller de som har tex canser som får en kemisk behandlig och som resulterar att håret faller?

• Yaran

Jag vill också le, vad betyder bad hair day?

• Yaran

Millus

Aha, nu förstår jag Jag har aldrig haft en sån bad hair day fastän jag har långt hår Men jag täcker mig ändå

• Yaran

symaskinen

Jag såg faktiskt inte ditt sista inlägg, men nu har jag det

Det var den versen jag menade ja i Tim "Jag vill att männen på varje ort skall be med renade, lyfta händer, utan vrede och utan förbehåll. [9] Likaså skall kvinnornas prydnad vara ett anständigt, blygsamt och återhållsamt uppträdande, inte konstfulla håruppsättningar och guld eller pärlor eller dyrbara kläder, [10] utan goda gärningar, som det anstår kvinnor som vill gälla för att vara gudfruktiga"

"Som du ser i texten så står det INTE att det är förbjudet eller en synd."

Det behövs inte står "förbud eller inte" i en viss vers för att förstå att det är det. Dock står det att Paul sa : Jag VILL att männen .....SKALL .....

Så -SKALL- är ett kommandoord av Paul, för det kom efter VILL (hans ord). Och Paul pratar inte av sig, utan hans plikt var att vidarebefordra Guds bud i NT.

"Anledningen till texten är att det i den församling som texten adresserades till fanns fd. prostituerade som genom denna text helt enkelt uppmanades att sluta klä och bete sig som prostituerade"

Det står inte i versn att man skall göra det för att det fanns prostituerade i Tim, för prostituerade har funnits i alla samhällen.

"Bibelordet ska tas på allvar även idag, och uppmaningen att inte klä sig som en hora står fast, "

Diskussionen handlar inte om att efterlikna h--ror, för kvinnan är ingen h-ra om hon klär sig med guld eller silke .

"men bara för att någon har guldring så är de väl ingen hora enligt dig... eller? "

Enligt mig är det inte, det är ord som du lägger i min mun som inte är mina. Jag bär guld och silke och allt jag vill urringar, korta skjolar osv men inte framför främmande män förstås.

Sedan så tycker jag eftersom det är ett VANLIGT brev som Paul skickade till Tim-borna ska inte vara i en helig bok som riktar sig till troende oavsett var man bor och vilken kultur och traditioner man har. Alltså, den tiden brevet blivit skickad gick över och gäller inte vår tid, håller du inte med?

• Yaran

symaskinen

Jag vet att Tim är förkortning av Timotheus, och Paul skickade brevet till honom så att han Timotheus alltså skulle leda budskapen i brevet till sitt folk (sin stad).

Jag vet inte var jag kan hitta informationer om att prostituerade var ett större problem i Timotheus´s stad än på andra platser?

"Motsatsen till kärlek är tvång"

Motsatsen till kärlek är hat, och motsatsen till tvång är frivilja.

Tack för dina svar!

Svar på tråden Varför bär man slöja??