symaskinen
Jag såg faktiskt inte ditt sista inlägg, men nu har jag det
Det var den versen jag menade ja i Tim "Jag vill att männen på varje ort skall be med renade, lyfta händer, utan vrede och utan förbehåll. [9] Likaså skall kvinnornas prydnad vara ett anständigt, blygsamt och återhållsamt uppträdande, inte konstfulla håruppsättningar och guld eller pärlor eller dyrbara kläder, [10] utan goda gärningar, som det anstår kvinnor som vill gälla för att vara gudfruktiga"
"Som du ser i texten så står det INTE att det är förbjudet eller en synd."
Det behövs inte står "förbud eller inte" i en viss vers för att förstå att det är det. Dock står det att Paul sa : Jag VILL att männen .....SKALL .....
Så -SKALL- är ett kommandoord av Paul, för det kom efter VILL (hans ord). Och Paul pratar inte av sig, utan hans plikt var att vidarebefordra Guds bud i NT.
"Anledningen till texten är att det i den församling som texten adresserades till fanns fd. prostituerade som genom denna text helt enkelt uppmanades att sluta klä och bete sig som prostituerade"
Det står inte i versn att man skall göra det för att det fanns prostituerade i Tim, för prostituerade har funnits i alla samhällen.
"Bibelordet ska tas på allvar även idag, och uppmaningen att inte klä sig som en hora står fast, "
Diskussionen handlar inte om att efterlikna h--ror, för kvinnan är ingen h-ra om hon klär sig med guld eller silke .
"men bara för att någon har guldring så är de väl ingen hora enligt dig... eller? "
Enligt mig är det inte, det är ord som du lägger i min mun som inte är mina. Jag bär guld och silke och allt jag vill urringar, korta skjolar osv men inte framför främmande män förstås.
Sedan så tycker jag eftersom det är ett VANLIGT brev som Paul skickade till Tim-borna ska inte vara i en helig bok som riktar sig till troende oavsett var man bor och vilken kultur och traditioner man har. Alltså, den tiden brevet blivit skickad gick över och gäller inte vår tid, håller du inte med?