Inlägg från: ommseif |Visa alla inlägg
  • ommseif

Varför bär man slöja??

Radix
    Men det jag menade var att det är ju oundvikligt så att som du klär dej kommer andra att uppfatta dig. Om du klär dig i utmanande kläder kommer folk som ser dig att uppfatta dej på ett visst sätt, och om man klär sig i lite mer täckande kläder och sjal kommer folk att uppfatta dig på ett annat sätt.
    Alltså kläderna, dvs utseendet är ju det första intrycket man får av en person. Genom det första intrycket så skapar vi våra uppfattnigar om hur vi tror att denna person är, dess personlighet, värderingar... osv
    ¨
    Förstår du hur jag menar

• ommseif

.. och när jag skrev "som man bäddar får man ligga" var det en kommentar till elims som skrev att det det har mer med fyllan än klädsel om en tjej blir våldtagen.

• ommseif

vill bara inflika att jag också är svensk!! men jag hittade en bättre väg i mitt liv-> Islam!

• ommseif

(så jag har inte några fördomar om hur "svenskor" klär sig, radix, Jag vet ju själv hur jag tänkte innan...)

• ommseif

radix
    som jag skrev, kläderna, hur du ser ut avgör ju vilken uppfattning folk får av dig, det är oudvikligt...
    Jag klär mej täckande och med sjal för att jag vill att folk ska uppfatta mej som muslim
    Jag blir inte förfärad, men det är ju bara så, naturligt

• ommseif

Jag förutsätter absolut inte att alla har fördomar eller ser ner på mig för att jag är muslim. Jag möter många varje dag i mitt jobb och många har kommenterat mitt val av sjalen och att vara muslim bra också!

• ommseif

vad har jag skrivit som bör anmälas?
    Vad har jag skrivit för fördomsfullt?

• ommseif

Jag skrev att "dåliga saker kan hända"
    och fick förklara mej flera ggr vad jag menade med det eftersom accosiationerna drog iväg med er fantasi, så jag måste väl förklara det igen:

När jag skrev att dåliga saker kan hända när en tjej är ute är full o har utmanade kläder, killar kommer att stöta på henne, folk är otrogna, gör/säger saker som de inte skulle ha gjort annars... Ångrar sig, mår dåligt
    ALLTSÅ jag tror inte att alla som går ut är så, MEN det -kan hända- om man är i sånna situationer.
    Och säg inte att det är "fördomar" om folk som är ute o festar, för jag har själv varit där.

Svar på tråden Varför bär man slöja??