• CaCC

Lyssna på barnets hjärtljud med stetoskop?

Är det någon som provat? Går det?
    Funderar på ett köpa ett stetoskop i så fall.

• Svar på tråden Lyssna på barnets hjärtljud med stetoskop?
  • Champagne

Jag har lyssnat och hört hjärtljuden. Det kan dock vara knepigt och inte lätt om man inte är van.(jag är hjärtsjuksköterska ).

Men testa, det finns ju billiga stetoskop på nätet

• Fridafin

Från vilken vecka kan det sas vara idé att ens prova? Jag vet att det är ovanligt att höra redan i vecka 13, men tja...

• CaCC

Jag var hos BM igår och hon lyssnade med en sån där dop tone eller vad det heter och hon hittade hjärtljuden superlätt.

Vet du vart på nätet man kan köpa billiga stetoskop?

• Miniigirl

är i vecka 27 nu...har provat lyssna varje dag,men hittar inget!

förra graviditeten provade jag hitta hjärtljuden regelbundet ända tills sonen kikade ut...men hittade inget någon gång!

Antingen är jag heltröd som håller den åt fel håll eller något:) eller så är det helt enkelt väldigt svårt! eller, så kanske vårat stetoskop är dåligt?!(fast, man hör ju allt annat skitbra, så det tror jag inte)

• Miniigirl

CaCC skrev 2009-02-25 14:06:59 följande:

Jag var hos BM igår och hon lyssnade med en sån där dop tone eller vad det heter och hon hittade hjärtljuden superlätt. Vet du vart på nätet man kan köpa billiga stetoskop?
    min bm har hittat direkt hon provat med doptone oxå...när jag har kommit hem har jag lagt mig och försökt lyssna på samma ställe som hon lyssnade på...men, ändå hrj ag inte hört något:(
  • zweedsmeisje

jag hade ett stetoskop när jag var gravid, det går att lyssna, men jag hörde inget förrän vecka 35 eller nåt. Å det var jättesvagt man var tvungen att lyssna supernoga för å höra. Det finns stetoskop som man kan vända den där platta saken upp och ner, då ska man tydligen höra bättre, men alla stetoskop har inte sånt.

• zweedsmeisje

min bm sa att det är lättare att hitta hjärtljuden genom en tom toarulle än ett stetoskop så det är ju tydligen inget bra sätt i alla fall :P

• Fennyxx

Kommer inte riktigt ihåg, men har för mig att vi lyssnade med stetoskop från v 24 kanske. Beror ju lite på hur bebisen ligger, om det är ett bra stetoskop och så. Sedan låter det lite som om små hästar gallopperar, inte riktigt som när man lyssnar på ett vuxet hjärta.

• Caranlachiel

Vi har hört hjärtljuden både med stetoskop och gravidlur. Det är svårt, men det går!

Vecka 37 - and counting! (BF 21 mars)
  • Fru T
    Champagne skrev 2009-02-25 14:09:15 följande:
    Jag har beställt härifrån www.anitasimport.com/STETOSKOP.asp
    vad är det för skillnad på dom olika? vad rekomenderar du om man inte vill lägga massor med pengar (gärna så billigt som möjligt)??
    Åh vad jag längtar
  • tosalisa

Vi hade både en lur och ett stetoskop, men hörde ingenting... Har köpt en angelsound till denna grav. Den kan du ju sälja sen igen och få nästan lika mycket som du gav...

• Champagne
    Fru T skrev 2009-02-25 14:19:46 följande:
    vad är det för skillnad på dom olika? vad rekomenderar du om man inte vill lägga massor med pengar (gärna så billigt som möjligt)??
    Det räcker med ett femtiokronors. De andra är mer för att höra tex blåsljud med. Så lägg inte ut för mycket pengar om du tänker använda det sen. Men du kan ju ge det till barnet när han/hon blir lite äldre och ha som utklädningsmaterial.
  • ElinaLundberg

Jag prövade med stetoskop, men hörde absolut ingenting, bara allt ljud runt omkring :)

Svar på tråden Lyssna på barnets hjärtljud med stetoskop?