• Karolina83

Hur vet man att det är dags att åka till förlossningen?

Ja alltså, hur vet man att det är dags att åka in om man inte har en aning om hur det känns att ha värkar?

Min kompis som fick barn för 1,5 år sedan visste inte. Hon ringde in och berättade hur hon kände och på förlossningen sa de att det nog skulle dröja och att hon kunde gå och lägga sig (det var på kvällen). Jaha tänkte hon och gick och la sig, hon visste inte om det var förvärkar eller värkar tror jag, kändes som mensvärk, fast mer. Sova kunde hon iaf inte och efter ett tag bestämde hon sig för att åka in och kolla att allt var okej, hon fick komma in och bli undersökt men ingen trodde att ngt var på gång eftersom hon bara lugnt vandrade in och la sig (för undersökning). Där såg de att hon var helt öppen och efter det tog det mindre än en kvart innan dottern var född.

Hur sjutton vet man att man ska åka in??

Nu är jag bara i v 29, så det är ju ett tag kvar, men man funderar ju:)Om man ringer in och hör med förlossningen, hur ska de veta om det är dags att åka in eller inte, antar att det känns olika för alla. Har som ni förstår inte några barn sen tidigare.

• Svar på tråden Hur vet man att det är dags att åka till förlossningen?
  • ebben

tja,man vet inte alltid. Det kan ju vara så olika!! Man får anta att man går på sin känsla,sin intuition.

• mcsn83

Jag tror att de flesta känner när det är dags. Mina värkar blev mer och mer intensiva och till slut ville jag bara in till förlossningen .

• J1983

Det funderade jag också väldigt mycket på innan. Inte ens när värkarna startade lite sådär försiktigt trodde jag att det skulle ske snart utan jag tänker mer om någon dag eller så. Men sen märkte jag hur de började bli regelbundba och hur jag inte längre kunde ta mig igenom dem utan att koncentrera mig. Då förstod jag vad folk menade med att "man vet när det är dags". Jag bor jättelångt från sjukhuset så när vi ringde så fick vi komma direkt. Tyvärr är det väl så att när man bor nära så hindrar de en gärna från att komma men man får stå på sig om man känner att det är dags. Bättre att åka in och bli undersökt och få veta hur det står till än att gå hemma och fundera.

• Anubisa

jag tog tid på värkarna. När det kom 3 värkar på 10 minuter och det gjorde sjutusan så ont då hade jag helt enkelt ingen lust att vara hemma längre.

• Ia 70

Man känner när det e dag. Första förlossningen efter vattnet hade gått hemma o jag hade så ont att jag ville komma in o få akupunktur för ryggen. Tur det för knappt en timme senare var han född. Men tjejen när värkarna var regelbundna, hade jätteont och fick en blödning. Kom in en halvtimme innan hon föddes. Så med trean ska jag vara aktsam o åka in snabbare antagligen, bättre att komma in lite tidigare o kanske få gå på promenad eller så, så att jag inte riskerar att föda hemma eller i bilen. Tur vi bara har 10 min till Förlossningen om det inte e rusningstrafik

96/07 och blivande trebarnsmamma: BF 5 sept-09
Svar på tråden Hur vet man att det är dags att åka till förlossningen?