• Rudde

Absolut Torr = Farligt?

Hej, jag svettas så himla mycket nu under graviditeten, kul att man ökar kroppsvärmen med 20% och skall vara höggravid hela sommaren, är i v.25 nu... Hur som helst så har jag tagit Absolut Torr under armarna och funderade inte så mycket mer på det. Igår när vi tittade på hockey så pratade vi om doping och så sa en att det finns sådana som tar kokain i armhålan för huden är som tunnast där och alla gifter tas upp så lätt då. Hjälp, Absolut Torr som är så starkt kanske går ut i blodet och är farligt för bebisen. Någon som vet? Tack tack från Annelie

• Svar på tråden Absolut Torr = Farligt?
  • Aros

Använder själv inte Absolut Torr utan Nivea Absolute Dry 24 hours deostick. Tycker den känns mildare mot huden. Fråga på apoteket om du är orolig att den ska innehålla farliga ämnen.

Det jag annars nu för tiden tänker lite på när jag använder deo är att de funnit stora samband mellan deodoranter och bröstcancer. Och jag som använder deo varje dag... Försäker iallafall undvika de deodoranter som innehåller alkohol och mycket parfym.

• Rudde

Hej Aros, ja jag får nog kolla på apoteket eller höra med b-morskan imorgon. Tack för ditt svar. Jag fick det där mailet om deo och bröstcancer som skulle varit från något universitet/institut och det lät ju väldigt trovärdigt. Alla mina deosar innehöll det farliga ämnet, både dyra och billiga märken. Sen fick jag massa nya mail att det bara var en skröna så jag vet i katten... men det kan ju inte vara bra att kleta på kroppen olika ämnen - egentligen!

• mikkis23

hejsan,har själv använt nåt som heter aluminium klorid nu under graviditeten,har inte haft en tanke på att det ska kunna va farligt..ska själv föda om 11 dagar och bebis i magen har mått bra hela tiden så jag vet inte om du behöver oroa dej.Aluminium klorid är starkare än absolut torr,men om du oroar dej så prata med din bm...kram

• Anderssonskan

Hej tjejer!
    Tror det är på Åland som barnmorskorna rekomenderar att man inte anv. roll on med aluminiumklorid, som är cancerframkallande.
    Denna rekomendation är för att man har hittat aluminiumklorid i bröstmjölken, tänk er själva att ha på detta medel oxå alldeles i närheten av lymfsystemet i armhålan burrrrrr.
    Använder pga detta inte roll on med aluminiumklorid, för att vara på den säkra sidan, vill ju inte mata mitt lilla ban med något som är cancerframkallande!

• B70

Detta med sambandet mellan deodoranter och bröstcancer var inte sant tydligen!

• mikkis23

tack för att du berättade det,hade inte tänkt att använda det när bebis e född men trodde inte det kunde skada när man va gravdi..tack för rådet iallafall

• nassepånken

absolut torr är en väldigt enkelt sammansatt deodorant: 80% alkohol, 20% aluminumklorid. detta är hästdoser i båda fallen, men inte farligt förutom att det kan svida.

• Uma

Aluminiumkloriden verkar endast på dina svettkörtlar, det går inte in i kroppen. Denna information har jag fått från företaget som tillverkar Absolut torr samt konfirmerat av min läkare. Det är bara att rolla på!

/uma, skulle inte överleva utan min absolut torr!

• Dare

Hej, äntligen har jag tagit mig tiden och läsa på familjeliv, alltid lär man sig något nytt, men vad jag har lärt mig angående Absolut torr är detta:Det finns ingen direkt forskning som påvisar att aluminiumklorid ska orsak bröstcancer.Och Absolut torr är absolut ingen fara att använda, det ska ju dessutom bara appliceras 1 gång i veckan.
    Men man blir nojig och funderar på allt.

• Anderssonskan

Uma!
    Men hur förklarar du då att man har hittat aluminiumklorid i bröstmjölk då?
    Självklart så säjer absolut torr detta annars skulle ju ingen köpa deras produkt.
    Och det är faktiskt bevisat att aluminiumklorid är canserframkallande och giftigt i höga doser!

• Anderssonskan

Vill tillägga att jag påstår inte att man får bröstcancer av aluminiumklorid!!
    Utan att jag själv använder inte deo med alum. pga av att man funnit det i bröstmjölk, bara det är oroande tycker jag. Och det är faktum att aluminiumklorid ÄR cancerframkallande, men kanske inte direkt kan kopplas till bröstcancer.

Virr´s länkar tycker jag var bra att läsa, för det kan slå åt andra hållet oxå.
    Att skicka ut sådana mail för att skrämma upp kvinnor tycker jag är upprörande, och det skulle inte förvåna mig om det dyker upp en "produkt" snart utan alumineumklorid, som alla lurade vill köpa!!

• soraya

Uma - det är klart att företaget som gör deon säger att det är ofarligt!

Jag använder inte vanlig deo, just för att det är aluminiumklorid i så gott som alla sorter, och för att man smetar på det precis vid armhålornas lymfkörtlar. Det ska ju tränga in i svettkörtlarna, och jag tror inte man kan styra det så att det inte går ut i blodet eller lymfsystemet genom den tunna huden där.
    Kör med deo i bit från Lush, eller "Thai-kristall", som jag älskar.
    Vet inte om det verkligen är farligt med aluminiumkloriden, men det är ett val jag gjort.

• kobra

Egentligen är det ju inte klokt att vio använder deo, och förhindrar att svetten kan komma ut, den måste ju ta vägen nån stans. Det finns bra deodoranter som inte innehåller aluminiumklorid, använd dem!!

• mikkis23

Jag anser väl ochså att svetten ska ta vägen nånstans men hur kul är det om man har en beige eller ljusblå tröja som sitter åt under armarna men sen kan man inte lyfta armarna pga att det e en stor blöt fläck därunder,ganska pinsamt faktiskt tycker jag..Jag använder inte själv aluminium klorid regelbundet,men e jag bortbjuden på kalas/fest och har dagen innan bestämt vad jag ska ha på mej så använder jag aluminium klorid på natten..Det hjälper verkligen och jag behöver inte gå och oroa mej på festen att jag ska ha en pöl under armarna...

• Rudde

Tjena, trådstartaren skriver: Var hos barnmorskan i morse och det är inte farligt att använda Absolut Torr, det går inte ut i blodet till bebisen och inte till bröstmjölken heller. Så rolla på som sagt.

• Villha

Hur använder man aluminiumklorid?? Ska man först stryka på och låta det torka någon minut och sen skölja bort och gå och lägga sig för natten...?? Då kan den ju inte ha så stor värkan? Ska man inte bara låta den torka utan att skölja ???Någon?

• Rudde

Hej Villha, Absolut Torr köper du på apoteket och skall strykas på en torr och ren armhåla, bäst är innan du lägger dig. Det kan svida men det är inte farligt så länge du inte får utslag eller blir röd. Så låter man det verka under natten, spelar ingen roll om du tvättar dig nästa dag eller ej.

TIPS: raka dig INTE innan, det är bättre att göra det nästa dag i så fall. För om du rakar dig svider det hutlöst garanterat.

• Skruttet

Måste bara säga att jag köpt weledas (citrondoftande) deoderant som endast innehåller naturliga ämnen och jag är supernöjd med den! Jag brukar svettas rätt mycket och har haft problem att hitta en bra deo och när jag köpte denna så tyckte jag att den såg riktigt B-ig ut så jag trodde inte att den skulle fungera egentligen...men det gjorde den! Luktade inte ens svett på kvällen (vare sig i armhåla eller plagg ). Extremt soliga och varma dagar (som vi nyss haft) är det dock inte luktfritt ens med den - men i övrigt= Toknöjd!

• Uma

Till er som ifråga satt att tillverkningsföretaget sagt att det är ofarligt att använda absolut torr under fraviditeten. Visst måste man väl ändå tro att företag i allmänhet tar ansvar för sina produkter och meddelar om det är farligt att använda dem vid graviditet! Jag är i alla fall inte den som misstror deras avsikter direkt, men som jag skrev har jag även dubbelkollat med min läkare.

Svar på tråden Absolut Torr = Farligt?