• sesses

Havandeskapsförgiftning

Det står att man får ont i övre magen. Men hur käns det? Får man jätte ont eller ??????

• Svar på tråden Havandeskapsförgiftning
  • Hallonmun

ont i magen är ju inte huvudsymtomen på havandeskapsförgiftning och alla får inte ont i magen heller.

• sesses

Nej jag vet. Men fråga var hur det onda kändes??????

• JANI

var stâr det? jag hade HF och hade aldrig ont i magen

• Dessie

JANI skrev 2009-02-25 15:32:00 följande:

var stâr det? jag hade HF och hade aldrig ont i magen
    Jag undrar oxå.
    Jag hade allvarlig HF båda ggr och hade INTE ont i magen.
  • Sciarlotta

Får man ont i magen beror det på att levern mår dåligt. Hur man upplever smärtan kan variera från person till person. Men oftast utgår den från under höger revben (där levern sitter). Det kan kännas som en band över magen och det kan även stråla ut i ryggen.

(4.0+2)/3 = 2 gånger bättre → Beta-tävling beta.familjeliv.se/Forum-5-163/m41743105.html
  • Morgaine73

På mig var det onda i magen det jag själv märkte. Jag trodde dock att det var något jag ätit i kombination med att bebisen tryckte på. Pratade vid ett tillfälle med bm om det, men slätade över själv så hon reagerade inte (gissa om hon hade ångest över det efteråt!). Jag blev inlagd på stubben vid ett tillväxtul då jag nämnde att jag hade haft ont i magen och de mätte bt som var 170/110 (läckte även äggvita). Läkaren konstaterade preeklampsi och svår Hellp.

På mig kändes smärtan som om den kom från typ magsäcken, och det strålade ut i ryggen. Fruktansvärt ont! Det onda kommer precis som Sciarlotta skrev från levern och är infarkter i levern.

Förutom högt blodtryck och leverinfarkter sjönk mitt hb (fick blod efter sonens födsel) och antalet trombocyter i blodet sjönk. Trombocyterna sköter koaguleringen i blodet och mina värden var nästan lika låga som för en blödarsjuk. Var inlagd 2 dygn innan sonen föddes och mitt tillstånd växlade väldigt. Första dagen förberedde de mig på operation, men läget stabiliserades. Andra dagen mådde jag mycket bättre, fick tom se tv en liten stund. Vaknade kl 6 dagen därpå med tilltagande värk i mellangärdet och nån timme innan operationen var min enda tanke att "ta ut barnet, annars dör jag!" Sonen föddes kl 12 drygt.

Sonen föddes i v 31+5 (just idag är det v 31+5 med 3:e barnet!), fick problem med lungorna som kollapsade och han fick ligga i respirator i 4-5 dygn. Därefter kuvös och cpap en tid. Totalt låg han 6 v på sjukhuset. Själv låg jag på iva i 1,5 dygn efter födeseln. Jag var just då mycket värre däran än sonen. En vecka senare var jag utskriven och alla värden låg inom normala toleranser. Människokroppen är fascinerande!

• Charlotta

Men måste man ha högt blodtryck vid havandeskapsförgiftning? Om man har lågt, garanterar det då att man inte har det?

• systersandra

Ont i magen är inte ett huvudsymtom vid preeklampsi,det finns många som inte känner det.

Svar på tråden Havandeskapsförgiftning