Inlägg från: näradig |Visa alla inlägg
  • näradig

Sover era bebisar i sina vanliga kläder eller använder ni pyjamas?

RENA kläder, självklart. sängen ska vara ren och fräch.

• näradig

om vi är på tex öppna fsk eller på golvet hos någan annan eller så så byter jag kläder när vi kommer hem.

så små barn har ju fullt med bakterier och lort på kläderna efter att ha ålat/kryt på golv mm.

och jag skulle aldrig sätta på lortiga kläder efter att de tagits av tex, vid tvättning , kissning/blöjbyte.

jag undrar också om ts själv sover i lortiga (rullat på golvet) kläder och om det känns skönt?

• näradig

LillaÄrtan skrev 2009-02-25 15:24:25 följande:

Jätteolika hur vi gjort när flickorna varit små! Har det varit bad på kvällen då har vi bytt till payjamas men annars har dom oftast sovit i samma body dom haft på dagen eller så. Här har det gått så många ombyten varje dag så barnen har ju alltid rena frächa kläder på sig o inte alls behövt ligga o sova med lortiga & fläckiga kläder Ni mammaor som tycker de verkar så hemskt att sova i samma body man haft på sig under em, byter inte ni kläder på era små om dom blivit just skitiga & fläckiga?
    skit och bakterier behöver inte synas. har barnet haft på sig tröjan ett tag så är den inte ren även om det inte finns fläckar på den. jag byter inte vid matfläckar eller liknande på dagen eftersom det inte är skadligt på något sätt och vi vill tvätta kläder så lite som möjligt för att skona vår planet. det ser jag som mitt ansvar.
  • näradig

Lilla trynet skrev 2009-02-25 15:35:34 följande:

näradig skrev 2009-02-25 15:29:03 följande:
    Men att lägga barnet i de kläderna är tydligen jätteäckligt??? Fattar inte din logik riktigt.
    En fläck på ett barn som är uppe och rör på sig påverkar inte barnet men fläckiga kläder i sängen hela natten gör att sängen blir lortig och det blir bakterier mm
  • näradig
    Zixi skrev 2009-02-25 15:38:47 följande:
    Har inte barn än men jag hade gjort tvärt om. Satt på en ren body till kvällen och behållit den under dagen. Så gör jag ofta själv, på med sovstrumpor efter kvällsduschen och har på dem följande dag.nej, under natten "tappar" du massa döda hudceller bland annat och de fastnar i kläderna. inte fräsht. varför inte sova i rent i ren säng och byta till fräsha kläder på morgonen??
  • näradig

jag byter pyamas eftersom jag inte vill att barnet ska sova i gammal hud mm.

• näradig

Hackemamma skrev 2009-02-25 19:09:14 följande:

Om man byter kläder x antal ggr/dag tror jag inte att det är så mycket hudavlagringar, menmen, alla gör som de vill :D
    UNDER natten tappar man hud. om man sover i samma pyamas flera nätter så sover man i allt detta.
  • näradig

PixieApa skrev 2009-02-25 19:10:21 följande:

MamiElin skrev 2009-02-25 19:08:59 följande:
    Då hoppas jag verkligen att du byter lakan och filt också varje dag
    lakan byter vi inte hos oss som sover med pyamas (eller som jag peelar kroppen och sover naken ibland) eftersom skiten hamnar i den. filtar använder vi inte.
  • näradig

PixieApa skrev 2009-02-25 19:11:16 följande:

näradig skrev 2009-02-25 19:10:11 följande:
    Ja, herregud, det är ju helt sjukt. SOVA I HUD. Och gammal dessutom. Sin egen från förra natten. Usch och blä vad fruktansvärt
    tycker du. jag tycker bara det är ofräsht så vi låter bli för att gynna nattsömnen.
  • näradig
    Tullemi skrev 2009-02-25 19:16:37 följande:
    Näradig: Det var väl du som inte ville tvätta för ofta/mycket. Men ändå byter ni till nytvättad pyamas varje natt? Hur går det ihop?
    jag gör mina prioriteringar. jag tvättar så lite jag behöver för att göra det jag anser är bäst för våra barn . Harmoni och ro i sängen värderar jag högt då jag tror att det ger mycket för hela livet. därför är det värt det för mig. Jag byter istället inte tröja på det sätt jag beskrev tidigare.
  • näradig
    MamiElin skrev 2009-02-25 19:19:11 följande:
    man kan ju handtvätta :D det gör jag
    jag handtvättar ibland men använder enbart tvättnätter och galltvål även till maskinen. sedan ångtvättar vi med maskin (enbart vatten)
  • näradig

tvättNÖTTER menar jag...några tvättnätter orkar jag inte med

• näradig

MamiElin skrev 2009-02-25 19:23:33 följande:

näradig skrev 2009-02-25 19:22:04 följande:
    jo vi har ju haft våra diskussioner om kemikalier osv.. jag har neutral tvättmedel och e nöjd med det haha
    så bra att du är nöjd
  • näradig
    Tullemi skrev 2009-02-25 19:23:10 följande:
    Vad är tvättnötter? *nyfiken*
    en torkad frukt som man slänger in i maskinen istället för tvättmedel. helt utan kemikaler. bra för både kropp och natur.
Svar på tråden Sover era bebisar i sina vanliga kläder eller använder ni pyjamas?