• Kya

Sover era bebisar i sina vanliga kläder eller använder ni pyjamas?

vi har alltid använt pyjamas på vår son inför natten, vi byter om nån timme innan det börjar bli läggdags. det är bra att få inrutade rutiner och dessutom så svettas han en massa under natten, det är bättre att han svettas i pyjamasen än i sina kläder. då kan han ju använda dom dagen efter

27/10-08 föddes vår älskade Filip
  • Kya

ja, så byter vi om en stund innan för att han ska veta att det är kväll och han ska börja varva ner. då vet han att det snart är läggdags, men ett par gånger har han somnat ifrån oss, innan vi hann byta om då får man gilla läget, jag sliter inte upp en sovande bebis bara för att byta om på han.

• Kya
    Rulltrappa skrev 2009-02-25 22:48:05 följande:
    fast ni som tycker att det är själva rutinen som är viktig, inte tusan vet väl en bebi att det är just en PYJAMAS den får på sig och inte bara en ny outfit? eller ni kanske aldrig behöver byta kläder dagtid?
    en pyjamas brukar oftast ha annan form än en body och byxor... och visst sjutton känner barnen igen ett plagg, när de får på sig samma plagg varje kväll så känner de igen - "aha, det är det här plagget jag brukar sova i, då är det läggdags". underskatta inte barn och deras slutledningsförmåga.
  • Kya
    Rulltrappa skrev 2009-02-25 22:59:48 följande:
    mhm. köper du bara pyjamasar som ser likadana ut då? och har barnen bara body och byxor på sig dagtid? en pyjamasdräkt kan ju lätt förväxlas med en långbent body eller en heldräkt och en tvådelad pyjamas är ju ärligt talat bara tunna byxor och tröja. så visst fan är det jävligt superpower av ett spädbarn att fatta såna grejer som många vuxna klantar tar fel på. ;)
    jupp, bara en "långbent body" eller hur man nu ska förklara det, köper jag som pyjamas. det är oftast de som används på bebisar. och på dagen har han alltid body och byxor. ibland möjligtvis en extra tröja över bodyn.

hehe, inte är det många vuxna som tar fel på en pyjamas och vanliga kläder, och inte är det superpower. det är bara en vana som är lätt att ruta in
  • Kya
    voice skrev 2009-02-26 11:32:16 följande:
    Men va? Hahaha! Inte fattar grynet att det är just pyjamas som e på när de är så små... Min e 6 mån snart o har _alltid_ mjuka kläder som funkar finfint att sova i. Byter väl body ett par ggr om dan o nya mjukisbyxor var dag, alltid rent efter bad. Byter lakan i sängen flera ggr i veckan, det vet man ju själv hur skönt det e m renbäddat Hon får pyjamas om nån månad eller nåt, då tror jag hon e mer på golvytorna o det vill jag inte ha i sängen sen. Ett tag, typ 1-3 månader hade hon däremot pyjamas nästan alltid på dagtid för det verkade så skönt
    nej såklart att de inte fattar att det är en pyjamas, men de känner igen att när det här plagget kommer på, då börjar vi lugna ner oss och göra kväll. och så sover jag i sängen med mamma och pappa i det här plagget.

sen behöver man inte köpa en speciell pyjamas om man inte vill, men om man tar på barnet speciella kläder inför natten så är väl det som en pyjamas?
Svar på tråden Sover era bebisar i sina vanliga kläder eller använder ni pyjamas?