• Mela1986

direktel. bara dyrt och dåligt?

kikar på lite hus nu och har hittat ett. uppvärmingen är direktel. bara hört att "det är så dyyyrt".

vad kan det kosta egentligen? 12000/år 90 kvm står det i beskrivningen.

ni som har det.. funkar det bra? eller ska man satsa på att installera något annat uppvärmningssystem?

• Svar på tråden direktel. bara dyrt och dåligt?
  • Pappa G

Direktverkande el är dyrt.
    Det går inte att komma ifrån.
    Hur dyrt är ju beroende på var i landet, husets värmegenskaper (isolering) och hur varmt ni vill ha. (Ytan som också påverkar har du ju angivit)

Ett bra och enkelt sätt att minska kostnaden är att installera en luftvärmepump (luft/luft). Den kommer att betala sig fort.

Direktverkande el bör också påverka husets pris neråt.

• Mela1986

Pappa G: vad kostar det att installera luftvärmepump? allt som allt? (ungefärligt)

det är vad vi vill ha, men ja.. beror ju på kostnaden och vad huset blir att gå för!

• Pappa G

Det finns ju billiga varianter som säljs på byggmarknader etc. från ungefär 5 000 kr, som man till stor del installerar själv. En pump från en installatör, inklusive installation ligger på runt 15 - 20 000 kr.

Sedan krävs det ju en väldigt öppen planlösning för att en sådan ska kunna klara av att värma hela ytan. I de flesta fall får man nog ändå ha elementen påslagna i vissa utrymmen, som badrum och sovrum.

• Pappa G

Det såg väl trevligt ut. Och 2 hus dessutom!
    Prisläget har jag svårt att bedöma, då jag inte kan den lokala marknaden. Billigt boende med dagens räntor kan det säkert bli.

Och det fanns ju en vedspis i köket med tillhörande skorsten.
    Vill ni inte ta den gamla kakelugnen, så går det ju att sätta in en kamin. För mer oberoende finns ju även automatiska pelletskaminer.

Enligt infon så ska det ju också vara 3-glasfönster vilket ju drar ner uppvärmningskostnaderna.

• Mela1986

ja ved går ju! men vi vill ha något som sköter sig självt helt helst, då både jag och maken är borta hela dagarna ofta!

tåls att kolla upp lite olika alternativ iaf tack så mycket för hjälp!

• Miss Lau

Vi har direktverkande el och jag tycker inte att det är så speciellt dyrt. Har lite dålig koll på vår årsförbrukning men gissar att det handlar om ca 17-18.000 kwh för våra 155 kvm. På plussidan är väl att det är väldigt enkelt och praktiskt och det kostar inte många kronor att byta ut ev. trasiga radiatorer. Vi har även en luft/luft pump men jag ogillar verkligen den.

• Mela1986

valmar: aha okej.. det lät ju bra iaf. att det är enkelt.. jobbigt när nåt går sönder och hela ens ekonomi går i botten pga det!

varför ogillar du pumpen?

• Miss Lau

Mela1986 skrev 2009-02-25 20:14:05 följande:

valmar: aha okej.. det lät ju bra iaf. att det är enkelt.. jobbigt när nåt går sönder och hela ens ekonomi går i botten pga det! varför ogillar du pumpen?
    För att den susar! Vissa säger att de inte hör sina pumpar men jag upplever detta ständiga bakgrundssus som oerhört störande, plus att jag inte tycker att värmen sprider sig tillräckligt bra (men det beror på planlösning och annat).
Svar på tråden direktel. bara dyrt och dåligt?