Assistenter i skolan
Ni som har barn som behöver assistent. Är de utbildade och isåfall vilken utbildning har de?
Ni som har barn som behöver assistent. Är de utbildade och isåfall vilken utbildning har de?
Du mena väl elevassistenten? Här är beskrivning av den:
www.arbetsformedlingen.se/yrken/YrkesBeskrivning.aspx
Tänkte inte på det. Om du menar personlig assistent så finns information här:
www.arbetsformedlingen.se/yrken/YrkesBeskrivning.aspx&chNavigate=1
Där vet jag dom som jobba och inte har någon utbildning till detta.
Där jag jobbar så har elevassistenterna god utbildning tex lärare, förskolelärare, socialpedagog. Tror att det är ganska ovanligt.
Det finns nog en del outbildade assistenter som har en fallenhet för yrket. Dock tycker jag att det är trist att de barn som har störst behov, ofta får en elevassistent som har för lite kunskaper för att kunna hjälpa dem optimalt.
I många kommuner räcker det med gymnasieutbildning, vilket kan vara tillräckligt för en del elever om de får en duktig assistent.
Det handlar väl också om att yrket inte har så hög status och inte är så väldigt välbetalt. Därför söker sig de med hög utbildning hellre till andra ställen där man kan få mer betalt.
hej.. jag är elevassistent, på en gymnasieskola, har jobbat på särskola tidigare, samt personlig assistet
kan svara på det jag vet.. =) det är rätt stor skillnad på elevasistent och personlig assistent.
Elevassistent- hjälpa eleven att klara skolan och den omvårdan som eleven behöver som tex hjälp med mat och toabestyr, i klassrummet bara hjälpa till med det som eleven behöver för att klara utbildningen, tex skriva, läsa, plocka fram och plocka bort. på särskolan så behöver man vara mer med eleven i lärandet än i "vanlig" skola.
Personlig ass- vara personens armar-ben-röst. Göra det som personen skulle klara i den ålder den är i..
Som personlig måste man ha en utbildning om det tex är personer som behöver sondmatas, andningshjälp osv, en del svårare handikapp behöver oxå specell utbildning, men många arbetsgivare har kurser som vidarutbildar sina assistenter.
som elevassistent så är det inte helt självklart att det behövs en särskild utbildning, där kan man hitta fritidsledare, usk:or, barnskötare osv, även datautbildade osv,( iaf hos oss)
De flesta som jag känner jobbar med rörelsehindrade för att de tycker om jobbet, händer mycket, utvecklas alltid och då gör man avkall på lönen lite. Jag älskar mitt jobb och skulle inte vilja byta. "mina" elever och jag har det roligt varje dag, men som alla jobb som handlar om männsikor är lågbetalda, så enkelt är det. men jag jobbar hellre med männsikor än med maskiner eller sitta vid datorn hela dagarna..
jag ska kolla igenom dina länkar, senare och svara så bra jag kan :) just nu är jag på en kort paus mellan två lektioner..
Så nu har jag läst igenom, jag hade inte hört något direkt om detta, men visst kan det bli intresant, särskilt som en del av våra elever med personlig ass, inte är i behov av det under skoltiden då vi finns, men som på något sätt ändå blivit beviljade assistans under skoltid..
annars känns det som om jag läst det förut, det brukar "ploppa" upp sådana nyheter lite då och då, med nya rappoter osv
Fast att få assisten i skolan behöver inte ha med LSS att göra. Där söker man pengar för varje elev varje termin.
nä precis, men det vi ser hos oss är att trots att vi har personal, så är en del beviljade personlig ass under skoltid, men när deras egen ass är sjuk så är det vi som tar hand o eleven, och det är aldrig något problem, så det är dubbelbemanning ibland..