• MCMCM

Assistenter i skolan

Ni som har barn som behöver assistent. Är de utbildade och isåfall vilken utbildning har de?

• Svar på tråden Assistenter i skolan
  • joojoo

Där jag jobbar så har elevassistenterna god utbildning tex lärare, förskolelärare, socialpedagog. Tror att det är ganska ovanligt.

Det finns nog en del outbildade assistenter som har en fallenhet för yrket. Dock tycker jag att det är trist att de barn som har störst behov, ofta får en elevassistent som har för lite kunskaper för att kunna hjälpa dem optimalt.

• Krycke
    joojoo skrev 2009-02-28 21:09:09 följande:
    Där jag jobbar så har elevassistenterna god utbildning tex lärare, förskolelärare, socialpedagog. Tror att det är ganska ovanligt. Det finns nog en del outbildade assistenter som har en fallenhet för yrket. Dock tycker jag att det är trist att de barn som har störst behov, ofta får en elevassistent som har för lite kunskaper för att kunna hjälpa dem optimalt.
    Va, jag trodde att man skulle ha gått någon utbildning för att jobba som elevassistenterna! Alla som gått någon utbildning vet att man lär sig väldigt mycket som man sen använder när man jobbar med det.
  • joojoo

I många kommuner räcker det med gymnasieutbildning, vilket kan vara tillräckligt för en del elever om de får en duktig assistent.

Det handlar väl också om att yrket inte har så hög status och inte är så väldigt välbetalt. Därför söker sig de med hög utbildning hellre till andra ställen där man kan få mer betalt.

• Mamma till bröderna bus

hej.. jag är elevassistent, på en gymnasieskola, har jobbat på särskola tidigare, samt personlig assistet

kan svara på det jag vet.. =) det är rätt stor skillnad på elevasistent och personlig assistent.

Elevassistent- hjälpa eleven att klara skolan och den omvårdan som eleven behöver som tex hjälp med mat och toabestyr, i klassrummet bara hjälpa till med det som eleven behöver för att klara utbildningen, tex skriva, läsa, plocka fram och plocka bort. på särskolan så behöver man vara mer med eleven i lärandet än i "vanlig" skola.

Personlig ass- vara personens armar-ben-röst. Göra det som personen skulle klara i den ålder den är i..

Som personlig måste man ha en utbildning om det tex är personer som behöver sondmatas, andningshjälp osv, en del svårare handikapp behöver oxå specell utbildning, men många arbetsgivare har kurser som vidarutbildar sina assistenter.

som elevassistent så är det inte helt självklart att det behövs en särskild utbildning, där kan man hitta fritidsledare, usk:or, barnskötare osv, även datautbildade osv,( iaf hos oss)

De flesta som jag känner jobbar med rörelsehindrade för att de tycker om jobbet, händer mycket, utvecklas alltid och då gör man avkall på lönen lite. Jag älskar mitt jobb och skulle inte vilja byta. "mina" elever och jag har det roligt varje dag, men som alla jobb som handlar om männsikor är lågbetalda, så enkelt är det. men jag jobbar hellre med männsikor än med maskiner eller sitta vid datorn hela dagarna..

• Krycke
    Mamma till bröderna bus skrev 2009-03-01 12:38:35 följande:
    hej.. jag är elevassistent, på en gymnasieskola, har jobbat på särskola tidigare, samt personlig assistet kan svara på det jag vet.. =) det är rätt stor skillnad på elevasistent och personlig assistent. Elevassistent- hjälpa eleven att klara skolan och den omvårdan som eleven behöver som tex hjälp med mat och toabestyr, i klassrummet bara hjälpa till med det som eleven behöver för att klara utbildningen, tex skriva, läsa, plocka fram och plocka bort. på särskolan så behöver man vara mer med eleven i lärandet än i "vanlig" skola. Personlig ass- vara personens armar-ben-röst. Göra det som personen skulle klara i den ålder den är i.. Som personlig måste man ha en utbildning om det tex är personer som behöver sondmatas, andningshjälp osv, en del svårare handikapp behöver oxå specell utbildning, men många arbetsgivare har kurser som vidarutbildar sina assistenter. som elevassistent så är det inte helt självklart att det behövs en särskild utbildning, där kan man hitta fritidsledare, usk:or, barnskötare osv, även datautbildade osv,( iaf hos oss) De flesta som jag känner jobbar med rörelsehindrade för att de tycker om jobbet, händer mycket, utvecklas alltid och då gör man avkall på lönen lite. Jag älskar mitt jobb och skulle inte vilja byta. "mina" elever och jag har det roligt varje dag, men som alla jobb som handlar om männsikor är lågbetalda, så enkelt är det. men jag jobbar hellre med männsikor än med maskiner eller sitta vid datorn hela dagarna..
    Jag känner en som har en bror som har LSS så därför är jag ganska intresseras av det som händer nu.

Lite nyfiken vad du säger om detta för du hat ju detta i jobbet. Du känner väl till LSS-kommittén:
    "LSS-kommittén har haft i uppdrag att göra en bred översyn av lagen om stöd och service till vissa personer med funktionshinder (LSS) och personlig assistans."
    Har hållt på i "bara" fyra år. Här är deras sida:
    www.sou.gov.se/assistans/

Här finns deras SOU 2008:77:
    www.regeringen.se/sb/d/10057/a/109952
    Som du ser så i sammanfattningen så är det stora saker i som händer.

Har du läst igenom "Lättsamma sammanfattningen"?
    Det har jag gjort. Vad säger dom om allt? Verkar i varje fall som att det skall bli bättre för barnen.

Har varit mycket, mycket och åter mycket debatter, inlägg på tidningar och internet etc Många har skickat in remiss.

Ni kanske undrar varför dom vill ändra så mycket med LSS. Som det är nu kostar LSS 40 miljarder, där hälften är personlig assistans (LASS), som det är nu ökar det med 2 miljarder varje år. Ni kan läsa det t ex på denna artikeln:
    www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp&a=442147

Påverkar detta som händer er på något sätt?

Så nu har jag läst igenom, jag hade inte hört något direkt om detta, men visst kan det bli intresant, särskilt som en del av våra elever med personlig ass, inte är i behov av det under skoltiden då vi finns, men som på något sätt ändå blivit beviljade assistans under skoltid..
    annars känns det som om jag läst det förut, det brukar "ploppa" upp sådana nyheter lite då och då, med nya rappoter osv

• Krycke
    Ja, men vi kan inte ha det så som det nu är. Vid införandet beräknades kostnaden för assistansersättningen bli 2,4 miljarder kronor i 1993 års priserer. Det var 15 år sedan och nu är assistansersättningen bli ca 20 miljarder krono och totalt kostar det LSS 40 miljarder. Har man fåt LSS så har man det livet ut. Som det är nu ökar det med 2 miljarder per år. Som ni förstår så kommer det fler och fler varje dag och det är inte så många som försvinner. Hur är det om 30 år? Dom skär in på en massa annat, nu sist vara der försäkringskassan, men pratar inte ens om LSS. Min bror är läkare och har säger att även dom måste skära ner.
    Jag vet några som har jobbat som assistans, och några som jobbar med det, och dom beskriver att det inte behövs så många som det nu finns. En sak som är väldigt viktigt att dom som verkligen behöver det får det, men man bör minska på dom som inte behöver så mycket som dom nu har.

Oj! hinner inte skriva mer!  OBS! Du skall inte tro att jag är negativa på LSS! Givetvis skall dom som blivit beviljat LSS skall få det hjälp dom behöver, man får bara ett liv och vi skall jobba för att dom får!
  • joojoo

Fast att få assisten i skolan behöver inte ha med LSS att göra. Där söker man pengar för varje elev varje termin.

nä precis, men det vi ser hos oss är att trots att vi har personal, så är en del beviljade personlig ass under skoltid, men när deras egen ass är sjuk så är det vi som tar hand o eleven, och det är aldrig något problem, så det är dubbelbemanning ibland..

Svar på tråden Assistenter i skolan