Mamma till bröderna bus skrev 2009-03-01 12:38:35 följande:
hej.. jag är elevassistent, på en gymnasieskola, har jobbat på särskola tidigare, samt personlig assistet kan svara på det jag vet.. =) det är rätt stor skillnad på elevasistent och personlig assistent. Elevassistent- hjälpa eleven att klara skolan och den omvårdan som eleven behöver som tex hjälp med mat och toabestyr, i klassrummet bara hjälpa till med det som eleven behöver för att klara utbildningen, tex skriva, läsa, plocka fram och plocka bort. på särskolan så behöver man vara mer med eleven i lärandet än i "vanlig" skola. Personlig ass- vara personens armar-ben-röst. Göra det som personen skulle klara i den ålder den är i.. Som personlig måste man ha en utbildning om det tex är personer som behöver sondmatas, andningshjälp osv, en del svårare handikapp behöver oxå specell utbildning, men många arbetsgivare har kurser som vidarutbildar sina assistenter. som elevassistent så är det inte helt självklart att det behövs en särskild utbildning, där kan man hitta fritidsledare, usk:or, barnskötare osv, även datautbildade osv,(
iaf hos oss) De flesta som jag känner jobbar med rörelsehindrade för att de tycker om jobbet, händer mycket, utvecklas alltid och då gör man avkall på lönen lite. Jag älskar mitt jobb och skulle inte vilja byta. "mina" elever och jag har det roligt varje dag, men som alla jobb som handlar om männsikor är lågbetalda, så enkelt är det. men jag jobbar hellre med männsikor än med maskiner eller sitta vid datorn hela dagarna..
Jag känner en som har en bror som har LSS så därför är jag ganska intresseras av det som händer nu.
Lite nyfiken vad du säger om detta för du hat ju detta i jobbet. Du känner väl till LSS-kommittén:
"LSS-kommittén har haft i uppdrag att göra en bred översyn av lagen om stöd och service till vissa personer med funktionshinder (LSS) och personlig assistans."
Har hållt på i "bara" fyra år. Här är deras sida:
www.sou.gov.se/assistans/
Här finns deras SOU 2008:77:
www.regeringen.se/sb/d/10057/a/109952
Som du ser så i sammanfattningen så är det stora saker i som händer.
Har du läst igenom "Lättsamma sammanfattningen"?
Det har jag gjort. Vad säger dom om allt? Verkar i varje fall som att det skall bli bättre för barnen.
Har varit mycket, mycket och åter mycket debatter, inlägg på tidningar och internet etc Många har skickat in remiss.
Ni kanske undrar varför dom vill ändra så mycket med LSS. Som det är nu kostar LSS 40 miljarder, där hälften är personlig assistans (LASS), som det är nu ökar det med 2 miljarder varje år. Ni kan läsa det t ex på denna artikeln:
www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp&a=442147
Påverkar detta som händer er på något sätt?