• lilla gumman 85

Ni som är experter på CV och PB!!!

Kanske nån som jobbar som rekryterare eller nått sådant kan ge mig lite tips och feedback??!! Det fanns en liknande tråd innan men jag startar nu en ny!!

Det är så att jag sökt en massa jobb nu en tid.. Har fått hjälp med CV och personligt brev genom Aventus (som företaget har anställt för att de ska hjälpa oss varslade) Jag tycker själv att mina ansökningar har varit klockrena... Även hon på Avetus tycker att det har låtit jättebra! Men inte en enda gång har jag fått komma på intervju, och ens knappt fått ett "nej tack!" Jag blir så ledsen! Jag vet inte vad jag gör för fel!!??

Skulle behöva ännu mer tips på vad man inte ska säga eller skriva för att man inte ska bli bortsorterad direkt!!

• Svar på tråden Ni som är experter på CV och PB!!!
  • TuSSen09

jag sitter och söker jobb nu, och pratade förra veckan med min handläggare, enda sättet att få jobb är att visa upp sig typ, jag har varit arbetslös en längre tid, Mail kollas, skickar man brev har jag fått känslan att visa blir inte ens lästa. Så drygt. Jag har också sökt och sökt, av alla jobb jag sökt fick jag innan jul komma på en intervju. Gissa om jag blev glad. Ruttet att man inte ens kan få besked att dom mottagit ens ansökan emellanåt. Jag fick berömelse för mitt cv och min ansökan då jag var på intervju och blev jätteglad!

• Mandragora

Det handlar nog snarare om kompetens tyvärr. Att folk med bättre lämpade utbildningar och erfarenheter har blivit utvalda.

Måste åtminstone vara skönt att få respons på att ditt CV ser bra ut!

Men tänk på att det personliga brevet skall rikta sig till det ställe som du söker till. Ha inget allmänt brev som du skickar till alla. Det lyser igenom! Om det inte är inriktat mot tjänsten som du söker till blir det desto svårare att få en chans.

• MikPel
    lilla gumman 85 skrev 2009-02-26 11:56:49 följande:
    Kanske nån som jobbar som rekryterare eller nått sådant kan ge mig lite tips och feedback??!! Det fanns en liknande tråd innan men jag startar nu en ny!! Det är så att jag sökt en massa jobb nu en tid.. Har fått hjälp med CV och personligt brev genom Aventus (som företaget har anställt för att de ska hjälpa oss varslade) Jag tycker själv att mina ansökningar har varit klockrena... Även hon på Avetus tycker att det har låtit jättebra! Men inte en enda gång har jag fått komma på intervju, och ens knappt fått ett "nej tack!" Jag blir så ledsen! Jag vet inte vad jag gör för fel!!?? Skulle behöva ännu mer tips på vad man inte ska säga eller skriva för att man inte ska bli bortsorterad direkt!!
    Frågan är ju om dom från avetus har har kompetens att kompetens att avgöra om din ansökan är bra, man ska ha klart för sig att coachbranchen är en lycksökarebranch...
  • lilla gumman 85

Mandragora- Men två vänner till mig som sökt samma tjänster har fått komma på intervju i alla fall... Och då har det varit butiksjobb och jag har 8 års butiks erfarenhet och en av mina vänner har bara stått på industri sen hon slutade skolan och den andra har jobbat som lapplisa, telefonförsäljare och sedan varit arb.lös.. Hade känts bättre om jag viste att de hade rätt utbildning eller mer erfarenhet!

Har en mall på mitt personliga brev... men jag ändrar förståss det efter tjänsten jag söker..

Jag får nog kanske lära mig att inte ta det personligt... men det är svårt!!

• Kjell2

Jag rekryterar en hel del och även om brev och CV är viktiga så allra viktigast är faktiskt utbildning, erfarenhet och kompetens.

Har man inte rätt utbildning och kompetens är det kört oavsett hur pass välskrivet brev man skickar med.

För att dra ett övertydligt exempel så skulle ingen anställa en läkare som inte har en läkarutbildning.

Sen är den trista situatien nu att det är ett överskott på arbetsökande, speciellt på mindre kvalificerade tjänster. Konkuransen är hård och arbetgivaren kan verkligen plocka de med rätt utbildning och mycket erfarenhet.

Mitt ända råd till TS är att inte ge upp, fortsätta söka massor med jobb och förbereda sig på många nej.

/Kjell

• Namaste72

Skicka med snigelposten! Då måste de öppna och läsa

{ I am always willing to learn, however I do not always like to be taught }
  • MikPel
    Kjell2 skrev 2009-02-26 12:31:24 följande:
    Jag rekryterar en hel del och även om brev och CV är viktiga så allra viktigast är faktiskt utbildning, erfarenhet och kompetens.Har man inte rätt utbildning och kompetens är det kört oavsett hur pass välskrivet brev man skickar med.För att dra ett övertydligt exempel så skulle ingen anställa en läkare som inte har en läkarutbildning. Sen är den trista situatien nu att det är ett överskott på arbetsökande, speciellt på mindre kvalificerade tjänster. Konkuransen är hård och arbetgivaren kan verkligen plocka de med rätt utbildning och mycket erfarenhet.Mitt ända råd till TS är att inte ge upp, fortsätta söka massor med jobb och förbereda sig på många nej./Kjell
    Man får intrycket att av att bara man skriver ett bra personligt brev så ökar det ens chanser..
  • MikPel
    lilla gumman 85 skrev 2009-02-26 12:28:43 följande:
    Mandragora- Men två vänner till mig som sökt samma tjänster har fått komma på intervju i alla fall... Och då har det varit butiksjobb och jag har 8 års butiks erfarenhet och en av mina vänner har bara stått på industri sen hon slutade skolan och den andra har jobbat som lapplisa, telefonförsäljare och sedan varit arb.lös.. Hade känts bättre om jag viste att de hade rätt utbildning eller mer erfarenhet! Har en mall på mitt personliga brev... men jag ändrar förståss det efter tjänsten jag söker.. Jag får nog kanske lära mig att inte ta det personligt... men det är svårt!!
    jämför deras personliga brev med ditt  och hur dom har gått tillväga.. 
  • Kjell2

MikPel skrev 2009-02-26 12:36:27 följande:

Man får intrycket att av att bara man skriver ett bra personligt brev så ökar det ens chanser..
    Visst, ett bra formulerat brev och CV ökar chansen, men det krävs att grundkraven är uppfyllda. Framförallt kan ett dåligt brev och CV verkligen förstöra en chanser, oavsett hur erfaren och välutbildad man är.

/Kjell
  • Kjell2
    Namaste72 skrev 2009-02-26 12:32:19 följande:
    Skicka med snigelposten! Då måste de öppna och läsa
    Skicka bara med snigelpost om det är ett alternativ på hur man ska skicka. Står det att man ska skicka ansökan via email eller webformulär så gör det. Att då skicka ett brev visar bara på att man inte kan läsa en enkel instruktion.

/Kjell
  • MikPel
    Kjell2 skrev 2009-02-26 12:40:02 följande:
    Visst, ett bra formulerat brev och CV ökar chansen, men det krävs att grundkraven är uppfyllda. Framförallt kan ett dåligt brev och CV verkligen förstöra en chanser, oavsett hur erfaren och välutbildad man är./Kjell
    Beror det inte på vilka tjänster man söker? 

Och vad menar du med dåligt CV?  felaktiga erfarenheter  tex någon som har stor erfarenhet av kontorsarbete, men söker jobb som asfaltsläggare..  ?
  • lilla gumman 85

Fan!! Det sorgligaste är ju att jag vet själv att jag är så jäkla bra på det jag gör!! Om de bara skulle träffa mig, kontakta mina referenser eller prata med mina kunder så skulle de säkert inte tveka en sekund!! Det känns inte som att jag får en rättvis chans...

• MikPel
    lilla gumman 85 skrev 2009-02-26 12:45:41 följande:
    Fan!! Det sorgligaste är ju att jag vet själv att jag är så jäkla bra på det jag gör!! Om de bara skulle träffa mig, kontakta mina referenser eller prata med mina kunder så skulle de säkert inte tveka en sekund!! Det känns inte som att jag får en rättvis chans...
    Vad är det för jobb du söker ? 
  • lilla gumman 85

I grund och botten så är det väl mest synd om företaget som jag är varslad ifrån... De mister en ut av sina bästa försäljare!

• lilla gumman 85

Söker jobb i hotellbranchen- som jag har utbildning och lite erfarenhet ifrån + otroligt bra referenser

sen söker jag butiksjobb av olika slag- Har 7½ års erfarenhet innom Orrefors Kosta Boda.

Svar på tråden Ni som är experter på CV och PB!!!