• TuSSen09

Hur mycke pratar eran 3 åring?

min 3 åring, eller hon är snart 3 år

jag tycker inte att hon pratar så mycke, därav har jag fått för mig att hon ibland har svårt att förstå, hon kan inte uttrycka sig så mycke mer än och skrika..

Hon bygger vissa 3-4 ordsmeningar dock, men pratar mycke på sitt eget vis, när släpper de? Bara väntar på den dag hon börjar uttrycka sig riktigt.

Var på bvc på 2½ kontroll eller när det nu var och då sa dom att hon pratade visst men hade inget hänt till 3 års kontrollen skulle vi gå vidare.. få se hur det blir.

Både jag och min dotters pappa har dysleksi. Hans är ganska svår och min har jag vuxit ifrån mestadels, kan det va någe sånt?

Nu ska man ju inte jämnföra barn men min dotter pratar väldigt lite, dock förstår hon det mesta. Lyssnar och hör det hon vill höra som alla andra 3 åringar.

• Svar på tråden Hur mycke pratar eran 3 åring?
  • Ärla Minou

Det är ju så himla individuellt. Min hör till de ovanligt tidiga och har ett rikt språk. Att prata med sina barn, spegla det de säger och att läsa och sjunga så mycket man kan tillsammans är väl det man kan göra som förälder för att stimulera. Sen om det är så att hon behöver lite extr stöd och coaching så hoppas jag att ni får det. Alla barn är olika, och det som är "problem" idag behöver verkligen inte vara det imorgon.

• j a g

det är väldigt olika, min dotter pratar nästan rent och långa meningar tex: Mamma, om jag går upp för backen och sätter mej på min stjärtlapp så står du där nere och väntar på mej, medans jag åker ner.
    Men det finns många i hennes ålder som inte alls pratar lika bra, många som är runt tre som talet inte kommit igång riktigt.

Men hon förstår ju vad ni säger så hon har säkert alla ord där inne bara att det inte riktigt släppt för henne än.
    Men det kommer nog ska du se, behöver inte vara orolig.

Jag vet en pojk som knappt prata alls innan han var fem sen en dag bara släppte det och han prata hur bra som helst :)

• TuSSen09

ja när hon väl börjar vill man väl att hon ska va tyst! hehe

• Tre barn79

min son fyller tre i april och förstår allt men pratar inte mycket el jo han pratar hela tiden men inte mycket man förstår.

• TuSSen09

tre barn
    skönt att det finns flera..

hur har era 3åringar det med pottan, blöja mm?
    Jag känner att sluta med blöja helt och så när hon inte kan prata för sig riktigt, hur funkar det? Hon är jätteduktig, kissar alltid på morrnarna på pottan men då frågar jag henne, ibland säger hon usch (om bajs) och jag får fråga om hon har bajsat, oftast säger hon ja eller nej.. så hon förstår ju.

• ericas mamma

min dotter på 3, ptara väldigt mycket, började prata vid 1-1,5år och sen dess har det gått undan, pratar bättre än många andra i hennes ålder.
    Hon blev blöjfri både dag o natt ca 1mån innan hon fyllde 3år.

Erica 060202 Loke 080626 www.ericasmamma.blogg.se
  • Tre barn79
    TuSSen09 skrev 2009-02-26 12:43:55 följande:
    tre barnskönt att det finns flera.. hur har era 3åringar det med pottan, blöja mm?Jag känner att sluta med blöja helt och så när hon inte kan prata för sig riktigt, hur funkar det? Hon är jätteduktig, kissar alltid på morrnarna på pottan men då frågar jag henne, ibland säger hon usch (om bajs) och jag får fråga om hon har bajsat, oftast säger hon ja eller nej.. så hon förstår ju.
    Vi slutade med blöjan vid två år gick hur bra som hellst.
  • SanTan

En jättebra sida med fakta:

www.blom.just.nu/

2½-3 år: Barnet kommer på att det kan styra omvärlden med sitt språk och börjar bli bättre på att uttrycka sina önskemål och tankar. Hon eller han ropar ?vatten?, ?saga? och ?kissnödig? när barnet vet att det egentligen ska ligga och sova. Nu kommer orden ?mitt? och ?min? in i språket och används flitigt.

Det är fortfarande många ljud som inte finns i barnets språk och som utvecklas senare, t.ex. ? r, s, k, g, tje- och sje-ljuden. Det är vanligt att barnet har svårt att uttala två konsonanter bredvid varandra t.ex. kan tvätta bli tätta eller klocka bli kocka. Detta är mycket vanligt och behöver inte betyda att barnet har svårt att uttala de enskilda ljuden ? barnet har bara svårt att uttala dem tillsammans. Det är fortfarande för tidigt att träna barnets uttal ? för de flesta barn kommer ljuden att utvecklas av sig självt när de språkliga förmågorna och barnets motorik är mogna för det.

• norgesessan

Min 3.5 åring pratar inte bra, men har ett jättestort ordförråd. Han har precis börjat hos en talpedagog. Det börjar bli lite bättre nu dock, han har börjat härma lite mer, innan härmade han inte alls..
    Det verkar dock som han har svårt talfel, han kan inte ens säga sitt och syskonens namn rent.

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • norgesessan

Blöjan är det inga framsteg på, han är absolut inte intresserad, vi jobbar dock med det och till sommaren tänkte vi ta bort blöjan och vara mycket utomhus...(han vill inte ens testa att gå på toaletten, tror det släpper direkt första gången han gör nåt..)

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
Svar på tråden Hur mycke pratar eran 3 åring?