• TuSSen09

Hur mycke pratar eran 3 åring?

min 3 åring, eller hon är snart 3 år

jag tycker inte att hon pratar så mycke, därav har jag fått för mig att hon ibland har svårt att förstå, hon kan inte uttrycka sig så mycke mer än och skrika..

Hon bygger vissa 3-4 ordsmeningar dock, men pratar mycke på sitt eget vis, när släpper de? Bara väntar på den dag hon börjar uttrycka sig riktigt.

Var på bvc på 2½ kontroll eller när det nu var och då sa dom att hon pratade visst men hade inget hänt till 3 års kontrollen skulle vi gå vidare.. få se hur det blir.

Både jag och min dotters pappa har dysleksi. Hans är ganska svår och min har jag vuxit ifrån mestadels, kan det va någe sånt?

Nu ska man ju inte jämnföra barn men min dotter pratar väldigt lite, dock förstår hon det mesta. Lyssnar och hör det hon vill höra som alla andra 3 åringar.

• Svar på tråden Hur mycke pratar eran 3 åring?
  • Chantelle

hej ts ..
    min 3 åring som blir 4 i år hon var riktigt sen med pratet men hennes motorik var desto mer ovanligt .. de stressar en .. du ska se att de där orden kommer
    har en 2 åring blir 3 i år .. hon pratar en heeeel del .hon pratade redan när hon var 8 månader. men motoriken är sen istället ...
     men nu på samma gång blir de en massa mummel å en massa ord som man inte förstår men de endå låter som meningar .
    men men .. de kommer att komma

den äldsta har jag nyliten fått på toa att kissa .. men bajsat har hon gjort bra länge på toa .. men vägrat kissa .. blöjfri nu under dagen .. men på natten har hon .

minstingen vill inte ens prova pottan eller toan ... men men .. de får ta den tid de tar

jag var på bvc konstroll med den äldsta tre års kontroll .. de var lugnt å hon kunde prata 3 prds meningar så de var lugnt ..

• malibos

Oj, ja min pojke är 3,5, hans tal "släppte", alltså han började prata MASSOR när han var 2år och 4månader. Han pratar mycket bra nu, och är väldigt duktig på sånger (kan ex sveriges nationalsång, mest pga av hockeyintresset, hela tänd ett ljus, hela det gåtfulla folket, hela nu tändas tusen juleljus mm). Blöja, både dag och natt, slutade han med när han var 2år och 2månader, dock brukar det ibland bli lite "kissolyckor" när han inte hinner till toaletten.Pottan tror jag han slutade med vid 2,5-strax före tre års ålder.

• versan

Pratar som klart rinnande vatten hela dagarna (får sår i öronen ibland)
    Använder svåra ord och har bra förståelse vad orden betyder har även börjat prata på engelska. (får sår i öronen ibland)
    hehe... hon brukar se på engelsk tecknade program ibland.
    men vet du det är så individuellt hur fort dom börjar prata.
    Har en tjej i min bekantskapskrets som har en dotter och den lilltjejen kan bara säga mamma, pappa, mat, osv. 5-6ord typ.
    Du ska se att det lossnar säkert.

Vår tjej är torr sen hon var 2år (går på Toa på dagarna) och har 1 nattblöja.

• TuSSen09

ja det är helt otroligt vad vissa barn kan, fannys kompis satt tex och förklarade för mig vad skördetröskor gör och hon kunde säga skördetröska.. min fanny skulle bara ha pekat ut och sagt, brum brum, mamma, brum brum...

• versan
    TuSSen09 skrev 2009-02-26 13:34:51 följande:
    ja det är helt otroligt vad vissa barn kan, fannys kompis satt tex och förklarade för mig vad skördetröskor gör och hon kunde säga skördetröska.. min fanny skulle bara ha pekat ut och sagt, brum brum, mamma, brum brum...
    Exakt Det är helt otroligt.
    Ibland blir man mållös när dottern kommer med sina funderingar & konstateranden om livet.

Men det kommer nog där med.
    Dom är go dom små.
  • fam kaos

Jag funderar lite fast jag vet att det kommer bli typ gallskrik i tråden nu, men när någon skriver en ts som denna och är uppriktigt bekymrad över att barnet nästan inte pratar, varför går då en del in i tråden bara för att berätta hur fantastiskt otroligt mycket och detaljrikt deras eget barn pratar? Varför? Det är ju knappast för att hjälpa ts utan mer bara för att ta chansen att brilliera och skryta med sitt egna barn, kan inte låta bli att tycka att det är rätt dåligt.

• j a g

Det här med blöja har vi försökt länge med. Började förra sommaren när hon var två och ett halvt. Hon blev nästan helt torr men sen på hösten när det vart mer kläder på så började hon kissa på sej ofta. Så det har gått lite fram och tillbaka. Nu är hon utan blöja hemma, men hos dagmamma har hon oftast blöja och när hon är ute har on blöja. ibland när hon åker till affären kan hon vara utan.

Hon har inte riktigt lärt sig att knipa och hålla sig ett tag. Tänkte ta tag i det rikigt nu i sommar då hon blir tre och ett halvt och hoppas på att hon blir blöjfri. Men när hon inte har så stort intresse av det så blir det gensast mycket svårare.

Känner mej stressad.

• malibos

fam kaos skrev 2009-02-26 17:35:48 följande:

Jag funderar lite fast jag vet att det kommer bli typ gallskrik i tråden nu, men när någon skriver en ts som denna och är uppriktigt bekymrad över att barnet nästan inte pratar, varför går då en del in i tråden bara för att berätta hur fantastiskt otroligt mycket och detaljrikt deras eget barn pratar? Varför? Det är ju knappast för att hjälpa ts utan mer bara för att ta chansen att brilliera och skryta med sitt egna barn, kan inte låta bli att tycka att det är rätt dåligt.
    Fast frågan är ju "hur mycket pratar eran treåring?" och då tycker jag att alla, oavsett språkbegåvade barn eller ej, har rätten att svara. Att det låter som skryt är ju möjligt, men alla föräldrar är ju stolta över sina barn och jag tror ingen säger något för att klanka ner på ts. Om detta var en tråd endast för de med treåringar som inte utvecklat talet fullt ut så tycker jag att formuleringen i ts borde varit annorlunda. En del här pratade ju prima redan som 1,5åringar, medan det dröjde längre för andra. Det är väl bra att se att det kan vara olika från barn till barn? Inget är ju bättre än det andra för det.
  • SanTan

fam kaos: Jag har precis samma tanke som du! Håller med dig helt och fullt!

• versan

Ja jisses tar någon så illa vid sig så ber jag om ursäkt. Förvånad
    Det var då inte meningen att "Skryta" Hemlis

Ts Tog du illa vid dig av mitt svar så ber jag om ursäkt givetvis.
    kram V....

Svar på tråden Hur mycke pratar eran 3 åring?