• Shoegal

Extraknäck som marknadsundersökare?

Hej!
    Jag har funderat lite på att jobba extra när jag studerar men eftersom studierna är ganska krävande får det inte vara vilket extraknäck som helst. Jag tänkte häromdagen att det kanske skulle fungera att jobba som marknadsundersökare, dvs de som ringer hem och stör mitt i maten för att göra undersökningar. Telefonförsäljare är uteslutet, det har jag jobbat som och det trivdes jag inte med. Men undersökningar är en annan femma.

Har kikat lite på Internet för att hitta lediga platser eller information om företag som gör undersökningar så man kan ringa dem, men inte hittat speciellt mycket. Jag bor i Gbg så kontoret får gärna ligga där Hjälp? Tips?

• Svar på tråden Extraknäck som marknadsundersökare?
  • MissBeccis

Mitt råd skulle vara att inte ge dig in i det. Jag jobbade som telefonförsäljare och har kompisar som jobbade med marknadsundersökningar, och yrket är extremt otacksamt och lönen dålig.. Försök hitta ett annat jobb där du kan jobba som behovare, väktare kanske? Jag jobbade som det i 3½ år och vi hade många behovare som jobbade precis som de ville. Kanske värt att kolla upp?

• Shoegal

Det kanske vore ngt, det har ju lite anknytning till min utbildning också.
    Har tidigare jobbat extra som vårdbiträde och dagispersonal men det var inte riktigt min grej. Café är en annan grej jag jobbat på som jag inte vill göra igen.
    Möjligtvis om man skulle söka sig till några helger i affär men det beror på typ av affär. Har jobbat på Obs (gamla Coop) och det gör jag ogärna om.

Det måste ju vara något jag kan göra vid behov, inte schemalagt helst då vissa perioder i skolan är mer hektiska än andra.

Undrar bara hur sambon skulle ställa sig till att jag extraknäckte som väktare. Det känns som ett utsatt jobb....Hur var det??

• MissBeccis

Man kan bli anställd helt som behovare, dvs de ringer och frågar om man kan jobba.
    Jag tycker det är ett bra extraknäck, och man är inte särskilt utsatt heller, det beror ju på vad man har för tjänst, men på företag och så är man ju inte så utsatt. Kolla med vaktbolagen i ditt område, i gbg borde det ju finnas rätt många precis som här i sthlm. Kolla med de större först, som Falck, Securitas, bevakningstjänst, Rapid. (Jag jobbade på Falck)

• Shoegal

Har läst lite på Securitas hemsida nu och det verkar intressant men jag är liiite tveksam till att jobba ensam nattetid. Jag får nog fundera lite till...

• Nette

Skulle oxå vilja veta hur man får tag i "marknadsundersökningsjobb".

• MissBeccis

Det behöver inte vara natt, du kan säga att du bara vill jobba dag. Där jag jobbade förut var det många extravakter som kom in och gick med tex hantverkare inne på stora företag som inte tillåter sådana att gå runt själva, kanske sitta brandvakt när det har brunnit någonstans för att se så det inte börjar brinna igen, receptionsjobb, jobb i bevaknings och larmcentraler etc.

• Shoegal

Ahaa, man har nog kanske lite fördomar till väktarjobb. Ska nog ringa och höra mig för faktiskt.

• Shoegal

MissBeccis: Kikade på Poolia som rekryterar åt Falck och det såg ut som om de bara tog behovare som redan hade utbildning :-/ Hade du utbildning eller fick du det även då du bara jobbade som behovare??

Men jag får väl ringa och höra för säkerhets skull, sedan finns det ju andra bolag också. Jag blir mer och mer intresserad faktiskt, tack för tipset! Sambon var inte jätteförtjust att jag skulle jobba som väktare, men han själv blev sugen på att byta. Han jobbar nu i vården men är tjänstledig pga studier så då kan han ju byta extraknäck iaf

• Crazy Baby

Jag jobbade extra som markansdundersökningsintervjuare (långt ord) när jag pluggade! Det var skit kul! Så länge man har en positiv syn på det man gör och är tydlig med att det inte är fråga om försäljning!

Det var ett jättebra plugg-jobb eftersom man där jag jobbade bara var "tvungen att jobba ett pass i veckan (4 timmar).

Mycket kul och varierande jobb!

Lycka till!

• Shoegal

Crazy Baby: Tack för en annan syn men ang det som skrivits ovan; Hur var lönen??

• Crazy Baby

Tyvärr kommer jag inte ihåg vad jag fick i lön, men den var nog inte jättebra men inte sämst!

Svar på tråden Extraknäck som marknadsundersökare?